Liten pump fråga - eheim + Cirkulations pump

#1 - 4 februari 2008 20:44
Hejsan

Har i nuläge ett 160L kar men funderar på att köpa ett 500L kar och undrar ifall mitt [SIZE=2]Eheim Ytterfilter 2213 - Classic [ http://www.akvarieshopen.com/eheim-ytterfilter-2213-classic-p-36.html ] skulle kunna funka i ett sådant kar ihop med en Cirkulations pump eller genom någon annan lösning ?

Så man vet möjligheterna ifall pump ej medföljer vid köpet av nytt kar.
[/SIZE]
#2 - 4 februari 2008 21:03
fluffsna skrev:
Hejsan

Har i nuläge ett 160L kar men funderar på att köpa ett 500L kar och undrar ifall mitt [SIZE=2]Eheim Ytterfilter 2213 - Classic [ http://www.akvarieshopen.com/eheim-ytterfilter-2213-classic-p-36.html ] skulle kunna funka i ett sådant kar ihop med en Cirkulations pump eller genom någon annan lösning ?

Så man vet möjligheterna ifall pump ej medföljer vid köpet av nytt kar.

[/SIZE]

Hejsan,

2213:an har inte tillräckligt med filtervolym för ett 500 liters.
Nu beror allt på vilken fisklast du ska ha, samt vilka fiskar... Men jag skulle åtminstone haft volymen från 3-5 sådana filter för att driva ett 500liters. Varav det känns onödigt att satsa på ett sådant :) Kolla på de lite större filterna typ fluval fx5 eller liknande.
En cirkulations pump (powerhead) tillför ingen filtermassa varav denna inte hjälper till att rena vattnet.

Mvh

Stefan
#3 - 4 februari 2008 21:07
nja... en cirk.pump filtrerar ju inget och 2213 klarar inte riktigt av att filtrera 500L vatten eftersom den pumpar så pass lite per timme och då kommer du troligen att få mycket partiklar kvar i vattnet! men du kan kommplettera ditt 2213 med ett större innerfilter typ aquaEl fan 3plus eller cirk.pump med filtermatta... eller ett ytterfilter till:) tex. tetratec ex1200 som jag tycker är väldigt bra;)
#4 - 4 februari 2008 21:09
Stew skrev:
Hejsan,

2213:an har inte tillräckligt med filtervolym för ett 500 liters.

Nu beror allt på vilken fisklast du ska ha, samt vilka fiskar... Men jag skulle åtminstone haft volymen från 3-5 sådana filter för att driva ett 500liters. Varav det känns onödigt att satsa på ett sådant :) Kolla på de lite större filterna typ fluval fx5 eller liknande.

En cirkulations pump (powerhead) tillför ingen filtermassa varav denna inte hjälper till att rena vattnet.

Mvh

Stefan

Okej okej, nej det är lite onödigt att köpa så många ju, heh. kommer nog mest vara lite mindre sorter av fiskar, har i nuläget scalarer, platy, black molly, khuli ål, grodor, slöjdstjärtar, malar, neontetror, indisk glasmal och så.

Ja tack ska kolla runt lite på ett sådant och lite.
#5 - 4 februari 2008 21:12
åheim skrev:
nja... en cirk.pump filtrerar ju inget och 2213 klarar inte riktigt av att filtrera 500L vatten eftersom den pumpar så pass lite per timme och då kommer du troligen att få mycket partiklar kvar i vattnet! men du kan kommplettera ditt 2213 med ett större innerfilter typ aquaEl fan 3plus eller cirk.pump med filtermatta... eller ett ytterfilter till:) tex. tetratec ex1200 som jag tycker är väldigt bra;)

heh okej, ja smidigare att köpa ett större ytterfilter isf direkt istället för att fjoppa i massa saker hit å dit, hehe..
Bilagor:
#6 - 4 februari 2008 21:15
Välkommen till zoopet förresten.

Lycka till med köpet nu.
Hör av dig om du har några fler frågor!

Mvh

Stefan
#7 - 4 februari 2008 21:21
Stew skrev:
Välkommen till zoopet förresten.

Lycka till med köpet nu.

Hör av dig om du har några fler frågor!