Liten malawi spottat för tidigt?

#1 - 5 februari 2004 11:30
I morse när vi tittade till Auratushonan som gått och tuggat i ungefär en vecka nu, upptäckte vi att hennes hakpåse var något mindre än förut. Hon "tuggar" fortfarande och "andas" häftigt, precis som normal alltså. KAn det vara så att hon spottat ut en del av äggen för att det blev för mycket för henne? Jag vet inte om det är hennes första lek, men hon är ganska liten, inte större än 7, 8 cm. Är det någon som vet om det är ett normalt beteende, att spotta lite av äggen/ynglen i förväg? eller är det så att äggen kläckts och ynglen tar mindre plats än äggen?
#2 - 5 februari 2004 12:02
Kom igen, nu har 10 människor varit här och läst men ingen svarat... jag börjar bli ororlig, är det verkligen ingen som vet?
#3 - 5 februari 2004 12:25
Ledsen men jag har inte en anning om de kan spotta ut äggen.

Men äggen kan väl inte kläckas efter bara en vekca?? Förmodligen har hon spottat ut lite grann eller smaskat lite på äggen själv=(

Hehe ni ska jag inflika med en liten fråga också:P
Hur många yngel tror ni att man kan räkna med på en liten malawihonas första kull?

Mvh Daniel

#4 - 5 februari 2004 13:16
Men det är väl så att äggen kläcks ganska tidigt, men hon har yngeln kvar helt och hållet i munnen i ungefär tre veckor?

VAd beträffar storleken på kull har jga ingen aning, men räkna med att det blir mindre än det brukar. det är ju rätt olika från art till art. endel får 15 st normalt sett, andra 100.
#5 - 8 februari 2004 00:18
Jag upplever oxå att mina tuggande honors munnar ser mindre ut när äggen kläckts!
Kan inte garantera att det är så eller om honan helt enkelt spottar ut eller sväljer endel av äggen/yngel?
#6 - 9 februari 2004 12:09
Äggen kläcks efter cirka en vecka och då kan påsen se mindre ut.

Annons