Liten mal

#1 - 11 februari 2010 17:24
Hej.

Jag är ny i akvariejungel och har länge varit en utpräglad herpetolog.
Nu har jag byggt mig ett akvaterrarie där akvariedelen utgörs av ungefär 100 liter med ganska grunt vatten, kanske 3 decimeter djupt.
Det bor för tillfället ett par dvärgciklider (jag tror det är regnbågscikilder men jag blir osäker på det när jag söker nätet efter bilder) samt ett par små killis.

Nu till min fråga: jag skulle vilja har någon form av liten, och då menar jag liten, mal som städare.
Jag kan tänka mig att det flesta tänker "köp pansarmalar din dumma j*kel" men jag undrar om det finns någon annan pytte mal?

Med vänliga hälsningar
Petter-ny-i-gemet-Forsberg
#2 - 11 februari 2010 17:42
Garra flavata är en dagaktiv pigg liten mal, ca 5 cm stor. Algätare, men tar även annart...
#3 - 11 februari 2010 17:54
Garra flavata är en dagaktiv pigg liten mal, ca 5 cm stor. Algätare, men tar även annart...

Är det en stimfisk eller hur bör de hållas?
#4 - 11 februari 2010 18:12
Det var en bra fråga... jag vet inte, men har fem. De håller sig gärna i närheten av varandra och bråkar aldrig...
#5 - 11 februari 2010 18:42
Är det en stimfisk eller hur bör de hållas?

I det vilda lever den i grupper men i akvarium kan man ha två stycken tillsammans utan att de mår dåligt.

Jag har två stycken i ett 270L akvarium och de håller verkligen rent. Äter allt. Alger, skit och överbliven mat.

Rekomenderas.

//Roger
#6 - 11 februari 2010 21:42
Visst finns det många små malar (Otocinclus, Corydoras, Hara m fl) men jag skulle skaffa ett par äppelsnäckor i stället - bra städare och riktigt kul att titta på.
Garra flavatra är säkert trevlig, men någon mal är den inte utan en karpfisk.
#7 - 12 februari 2010 05:19
Ups... där trillade jag dit [:o] (vet ju det OM jag tänker efter)!
Bilagor:
#8 - 12 februari 2010 06:54
Visst finns det många små malar (Otocinclus, Corydoras, Hara m fl) men jag skulle skaffa ett par äppelsnäckor i stället - bra städare och riktigt kul att titta på.

Garra flavatra är säkert trevlig, men någon mal är den inte utan en karpfisk.

Äppelsnäckor är ju knappast en mal heller om vi ska hålla oss strikt till ämnet.;)

//Roger

Annons