Liten lättlekt fisk....

#1 - 11 april 2004 10:56
Hej, jag ska ha ett ancistrus-par och ett palettciklid-par i ett 80-liters. Jag vill ha nån annan liten/halvstor fisk som är lätt att få att leka. INTE levandefödande tandkarpar !!!
#2 - 11 april 2004 11:10
Palettciklider kan vara lite aggressiva nar de far yngel. Du kanske kan skaffa fler ancistrusar?
#3 - 11 april 2004 11:12
Egyptisk munruvare 1+3 funkar utmärkt.
#4 - 11 april 2004 11:15
sebrafiskar är ju små och lättlekta.
#5 - 11 april 2004 11:25
Helst nån som vaktar yngel/ägg .. Vad heter den egyptiska munruvaren ???
#6 - 11 april 2004 11:28
Egyptisk Munruvare: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=163
#7 - 11 april 2004 11:44
Det kan gå illa med en annan ciklid tillsammans med paletter i ett 80. Egyptisk munruvare är dessutom en medelstor & medelaggressiv ciklid.
#8 - 11 april 2004 11:58
Jag utesluter munruvaren... Finns det ingen annan.. helst nån som är mycket vid ytan
#9 - 11 april 2004 12:04
kakaduaciklid ????
#10 - 11 april 2004 14:10
eldbuk?? de va min första fisk som lekte och ynglerna klarade sig...
#11 - 11 april 2004 14:15
blir de stora ?? är de aggressiva ?? går de ihop med de andra fiskarna (paletter och ancistrusar) ??
#12 - 11 april 2004 14:17
den blir påtok för stor för 80 liter
#13 - 11 april 2004 14:19
Jaha. Jag har inte läst så mycket om eldbukar.
Finns det ingen annan fisk ? Regnbågsciklid kanske ? Är de lättlekta ?
#14 - 11 april 2004 18:38
Du kommer inte att fa in en till bottenlevande fisk nar dina paletter borjar leka....dom ar ju vanligtvis snalla men inte nar dom har yngel. Prova ett par av nagon sorts Gurami, dom ar ju oxa yngel vardande och haller sig uppe vid ytan.
#15 - 12 april 2004 16:18
Men de bygger skumbo ! går inte ... Det finns ju andra fiskar i karet.
#16 - 12 april 2004 16:51
Kanske någon Killi-art kan passa då?
#17 - 12 april 2004 18:39
Blir de stora ?? aggressiva ?? skriv !!!
#18 - 12 april 2004 19:24
Nej, Killi blir 4-7cm beroende på art, de är i allmänhet väldigt fredliga och anspråkslösa och kräver inte alls något utrymme. Bara lite växter att leka i. De flesta Killi lever inte särskilt länge, men är å andra sidan inte så svåra att få till lek. Det är liksom deras chans att fortsätta existera. Många av deras arter lägger ägg som måste "torka" först innan de åter sätts i akvariet och utvecklas. De arterna lever vilt i områden i Afrika som torkar helt under torrperioderna, då alla fiskar dör. Men så kommer regnen, fiskarnas ägg kläcks, och de skall hinna växa upp och leka igen innan de dör i nästa torrperiod.

Mycket intressant fisk, och det finns mängder av olika arter.
#19 - 13 april 2004 11:18
annars lkanske det skulle gå med någon tanganyika-snäclekare? då de tydligen kan vara ganska aggro dom med borde de kunna hävda sig mot paletterna...
#20 - 13 april 2004 11:38
Är det vanligt med killi-arter.? jag har i´nte sett dem nån stans..
hur uttalas killi. CH eller K ??????????????????????
#21 - 13 april 2004 17:44
Varfor skulle du inte kunna ha skumbo byggande Guramis ihop med andra fiskar?? Hanen forsvarar ju skumboet o paletterna har inget intresse av vatten ytan sa det blir nog inga problem.
#22 - 16 april 2004 15:19
Man får ju stänga pumpen .. Eller ??
#23 - 22 april 2004 08:20
Ursprungligen skickat av Mazi

<b><font color="red">Är det vanligt med killi-arter.? jag har i´nte sett dem nån stans..

hur uttalas killi. CH eller K ??????????????????????</font id="red"></b>

<u><b>Hej på dig!Bra frågor...</b></u>

Killi kommer utav holländskans ord för liten vattensamling/pöl - "kilde". När de hittade små fiskar i pölar/bergsskrevor i nordamerika så kallade de dem kilde-fiskar som senare har kommit att bli killi.
Uttalet är som i engelskans döda: kill med ett kort "i" på slutet
som i exv. "inte" alltså kill-i.

Jag vill VARMT rekommenrera dig att beöka Alf&Anitas hemsida. De är (Anita) ordförande i Skaninaviska Killisällskapet, den plats där du har de bästa chanser att få de finaste fiskarna och den bästa hjälpen till löjliga summor...
Pris på fisk när manköper av dem är 40-80:-/par.
Deras hemsida har ett galleri där du går in och tittar på hur vackra desa fiskar är. Sedan går du in och kollar deras fiskrum och inser hur biten man kan bli...

Adressen är: <font size="5">www.alfanita.com</font id="size5">

Till saken hör att de flesta av de arter de håller är sk. växtlekare, dvs. INTE årstidsfiskar som behöver torrperiod på äggen. Man kan helt enkelt ha en 12-litersburk med en massa hornsärv i och sedan löser det sig... (obs. du behöver/skall inte ha pumpar och värmare i. Belysningen (som inte beh. vara så stark) räcker som värmekälla och om du "måste" ha filter/cirkulation så rekommenderas luftdrivna lösningar...
#24 - 22 april 2004 09:57
Skulle detta funka i ett 80-liters ?

2 ancistrus
2 palettciklider
2 ?-killi
2 ?-gurami
#25 - 22 april 2004 13:28

Skulle detta funka i ett 80-liters ?

2 ancistrus

2 palettciklider

2 ?-killi

2 ?-gurami

Det beror på art av killis och hur du inreder.

Om du "delar" av akvariet med en rejäl rot som exv. får en javamoss-skog över sig, så kommer yngel från både palletter och killis att kunna gömma sig. Problemet blir när palleterna växer upp att de äter rent på killiybgel.

Mitt vänliga förslag är att hoppa över Pallettparet och satsa på exv.

<ul><li>chokladgurami, honungsgurmai eller annan liten (pygmé eller dvärg kanske...? </li><li> Apl.lineatus </li><li> Ansistrusar </li><li> och kanske ett stim med dvärgrasboror </li></ul>

Med denna besättning så får du en jättefin asiatisk biotop. Till detta kan du också ha

<ul><li> Amanoräkor </li><li> körsbärsräkor </li><li> och istället för A. lineatus så kan alla Epyplatysar funka, ex som är väldigt fina och LÄTTA är "E. dageti Monrovia" (David Rabelius i Lkp har dessa) </li></ul>
#26 - 22 april 2004 15:25
Jag skippar inte palettciklider. Finns det inget annat sätt ?
#27 - 22 april 2004 17:16

<font color="red">Jag skippar inte palettciklider. Finns det inget annat sätt ?</font id="red">

Jag vet inte vad du har för intensioner med detta akvarium. Alltså, förväntar du dig ungar från både killis och ciklider..? Det kan gå men det är en chansning. Använd den lista jag hade men med palletterna då.
#28 - 22 april 2004 17:19
Om du inte gillar råd så varför frågar du då...
Hur var det nu med åldern...
Jag och många andra gav dig ett visst stöd i copyright-tråden...
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24948&SearchTerms=copyright
Har du tagit kontakt med mariaa eller Kjell?
#29 - 22 april 2004 17:21
Jag menade inte om man kan blanda dom på nåt annat sätt. Jag menade om det fanns någon annan fisk. Men hellre palettciklider än killi ..
#30 - 22 april 2004 17:30
blåciklid
#31 - 23 april 2004 13:49
Det här då : ?

2 palettciklider
2 ancistrus
2 mosaikgurami
2 black molly

Jag kan inte så mycket så jag har några frågor.
* Slipper man yngelakvarium om man har massor med växter ?
* Kommer alla dessa fiskar leka ? (om jag har par)
* Kan honungsgurami få yngel lätt ? om ja, vad för skumbo bygger de ?

Annons