Jag vet inte om du redan har tillräckligt mycket i karet men om du vill ha nån räka så kanske Amano räkor passar. Jag har hört att de trivs bäst i grupp och de äter alger och allt annat som dom hittar.
Jag köpte en räka på akvarielagret, de sålde den som en "brunräka". Den e ungefär 5cm lång och filtrerar vattnet med sina "solfjäderliknande" händer. Den (Roffe)är jätte fredlig och makar på sig när det kommer en fisk. Den är verkligem skitkul och kolla på! Rekomenderar den verkligen!!
Jag är själv ganska ny på det här, men eftersom du inte har någon bottenlevande fisk förutom en liten mal (räkan e mest på botten eller på en rot) så kommer det nog att gå bra!! Tänkte du gå till Akvarielagret? Fråga dem isådanafall, du kan ju ringa och fråga om du inte vill åka dit i onödan. 08-80 80 80
Annars såg jag att de hade sådana där små amanoräkor, men de är nog inte lika roliga att titta på!
Du får nog räkna med att med ett så litet akvarie och en kräfta i med småfiskar så kommer antalet småfiskar att minska rätt rejält. Kräftor är riktiga fenor på att lyckas käka upp mindre fiskar. [:-136]
Räkor låter som ett bättre alternativ i ditt fall.
Du behöver inte oroa dig om du har en brunräka, de har inga riktiga klor, bara "händer" som silar vattnet! Isådana fall skulle jag mer oroa mig över räkans välbefinnande...
Ja amanoräkor e pyttesmå, inte alls lika roliga... den "brunräkan" som jag har ser ungefär ut såhär, fast inte samma färg, den e ljusbrun, väldigt fin faktiskt...
Amonräkor kan bli upp till 6 cm (gäller honorna, hanarna blir mindre). Ett litet stim med dessa räkor (ca 4 st) kan du säkert har i ditt 40 liters akvarium. Dessa är väldigt trevliga att titta på, och de putsar bort allt vad alger heter (utom blågröna alger).
flundholm; Nej, de får inget fäste där om då inte på algerna då..
Mina är aldrig på botten eller glasrutorna utan på ALLT annat istället.
De är bra på att hoppa.
(Jag har ifs inte amanoräkor men räkor från samma släkte..)