Liten komentar om hur man matar sköldpaddor

#1 - 8 augusti 2004 21:18
Hej på er![:)]
Jag har funderat lite på olika uppfattningar om hur man matar en sköldpadda. Vissa säger att man ska ta upp dom och mata i en separat balja eller liknande, då slipper man matrester i akvariumet/boendet och underlättar därefter städningen. Detta kan ju vara bra, men min åsikt är att man ska mata sköldpaddan/sköldpaddorna i akvariumet/boendet. För om man tänker på hur dom har det i friheten (det naturliga) så äter dom ju där dom befinner sig å hittar mat.
Det ända man tänker på när man matar separat är ju att underlätta för sig själv.
Nu säger ja inte att det jag tycker är rätt...jag vill bara yttra mig om min åsikt och kanske få andra att tänka på det jag säger.
Ha det bra[:-100][:D][:-113]
Tigern
#2 - 8 augusti 2004 22:22
hej sib.tiger och alla andra! jag skulle vilja ge en kommentar här: jag gjorde som dig, tigern, matade i karet. tyckte det var onödigt att plocka upp min lilla kille och stoppa honom i en balja, han kan säkert tycka det är mysigare att äta "hemma"...funkade bra i drygt ett halvår. (Visst, många vattenbyten, men, men...) men så köpte vi en polare. de blev två som åt, och spillde mat. för att inte tala om två som...du-vet-vad! DESSUTOM, märkte vi genast, hade de helt olika syn på hur fort man bör äta upp sin middag. således hade den ena satt i sig all mat inannan den andra hunnit svälja första tuggan. Så nu matar vi i ett plastakvarium, en i taget, i deras egen takt och tills de är klara med toabestyren. Men som sagt, så länge vi hade en gick det bra. Hejsvejs på er! /C
#3 - 9 augusti 2004 06:49
Ursprungligen skickat av sibirisk_tiger

För om man tänker på hur dom har det i friheten (det naturliga) så äter dom ju där dom befinner sig å hittar mat.

Det ända man tänker på när man matar separat är ju att underlätta för sig själv.

Fast i frihet så är det ju fråga om andra vattenvolymer och sköldpaddorna kan röra sig över större områden så det är nog svårt att få samma förutsättningar i ett akvarium...
går nog inte att jämföra direkt således - men om du tycker att det funkar för dig så kör på så länge vattenkvalliteten inte påverkas
#4 - 9 augusti 2004 11:15
Cattebus- Självklart ska man göra det som blir bäst för alla parter, som i ditt fall. Jag har två sköldpaddor men inte i samma akvarium å jag matar dom där i.

Morellen- Det är klart att vattenkvaliteten påverkas, men jag är inte rädd för att göra vattendelsbyten lite oftare. Självklart kan man inte få samma förutsättningar i ett akvarium, men man sparar allafall lite på deras naturliga ursprung. Och om jag var en sköldpadda så skulle jag inte vilja bli flyttad varje dag för att äta. Ha det bra alla[: )]

Annons