Liten ide

#1 - 18 november 2007 12:37
När jag har startat upp min större yngel akvarium som är drygt 90l har nu ca 50tal black molly yngel så funderar jag på att köpa 3-4 guppy till den akvariet

Då tänkte jag att dom guppys skulle kunna gallra bort yngel som är i dåligt skick eller inte så smart eller hur man ska säga

Vill bara höra vad ni tycker o så :)
#2 - 18 november 2007 13:37
Min egen erfarenhet är att vuxna mollys äter oftare upp yngel än vuxna guppys.
#3 - 18 november 2007 15:11
När min hona har fött sina yngel så har jag inte sätt på något sätt att hon vissa intresse av sina yngel... men det kan ju vara undantags fall :)
#4 - 19 november 2007 14:52
Det är olika mellan honor hur intresserade de är av att äta sina yngel. Det gäller både guppies och molly. Det bästa är att inreda akvariet så att ynglen har en chans att gömma sig för hungriga mammor, dvs mycket växter i olika höjd och stenar, rötter mm.
Då brukar det hela sköta sig själv, liksom!!
#5 - 19 november 2007 17:30
Det är sant med som du skrev.. men risken att det blir lite väl mycket yngel med tiden låt oss säga att dom inte blir upp ätna av andra fiskar :)
#6 - 19 november 2007 21:01
Mina guppies får yngla "hemma" och eftersom jag har neontetror, så brukar bara 2-3 stycken per kull överleva, men då blir de också både listiga och smarta!!:D:p
#7 - 20 november 2007 11:04
Jag tror nog att du skall satsa på någon annan fisk som yngelätare, guppysarna komer nog mest fylla på med fler, men kanske att några större tetror kan ta hand om överskottet, vill du inte bli av med för många yngel så får du ha tetrorna i nå´t annat akvarium och lägga ner yngel du vill bli av med där....
#8 - 20 november 2007 12:27
Jag har köpt kampfiskar till den akvariet hörde att dom är rätt så rovgirga

Men har inte sätt någon reslutat pga hannen är upptagen för honorna haha ;)
#9 - 20 november 2007 14:32
Saruman skrev:
Jag har köpt kampfiskar till den akvariet hörde att dom är rätt så rovgirga

Men har inte sätt någon reslutat pga hannen är upptagen för honorna haha ;)

Jag tror nog att kampisarna tar mest nyfödda yngel, när yngklen blivit några dagar gamla så blir de nog i de flesta fall för snabba för kampfiskar, tetror tar dock även äldre yngel....
#10 - 20 november 2007 18:47
Ahh ok.. då borde jag ha köpt dom då.. men men gjort är gjort :)
#11 - 21 november 2007 13:06
Saruman skrev:
Ahh ok.. då borde jag ha köpt dom då.. men men gjort är gjort :)

Nåja, kampfiskar är ju fina också, så helt fel är det väl inte.....och de kommer säkert äta en del nyfödda yngel framöver...:)
#12 - 22 november 2007 11:00
Ja det håller jag med om har köpt en riktig vacker kampfiskhanne o 2 fina honor till honom men jag har lagt märke till att dom har rensat lite bland ynglen men hoppas bara att dom inte äter upp alla bara:p
#13 - 22 november 2007 11:10
säger bara dvärgciklider......mina bolivianer fullständigt frossar i molly/platyyngel....
#14 - 22 november 2007 11:13
Haha... då skulle jag inte ha någon yngel alls i den akvariet om jag skulle ha dom fiskarna ;)
#15 - 23 november 2007 10:58
Saruman skrev:
Haha... då skulle jag inte ha någon yngel alls i den akvariet om jag skulle ha dom fiskarna ;)

Ja och det var ju inte riktigt meningen eller hur? Du ville bara att lagom många skulle överleva, inte att alla skulle försvinna, var det inte så?:D
#16 - 23 november 2007 10:59
Kensa skrev:
säger bara dvärgciklider......mina bolivianer fullständigt frossar i molly/platyyngel....

...och leker hela tiden, var det så?:p;):D
#17 - 23 november 2007 20:31
Nej det stämmer så bra så jag vill ha bara ha lagom som du skrev o se vilka yngel som klarar sig :)

Men såg att ynglen har minskat markant så nu har man ett antal kvar men jag får köpa mer växter till akvariet så dom kan klara sig :)

Men till min stora förvåning så har jag fått 3 hanar när jag köpta kampfiskarna har lämnat en hane till akvarie affären o har fått en hona förhoppings viss den andra hanen har jag lagt i en burk så dom inte slåss

Annons