Liten fråga om bottenfilter

#1 - 4 september 2011 15:29
Har blivit rekommenderad bottenfilter till vårt blivande akvaterrarium (klockgrodor), och eftersom jag har just ett sånt över och sonen skaffat klockgrodor så passar det ju bra tänkte jag. Grodorna vill bara ha decimetern drygt med vatten, stor skillnad mot när man fyller karet för fiskar.
Min fråga är: fungerar bottenfiltret som det ska (att vattnet cirkulerar) även om jag har lite vatten i akvariet? När jag fyllde det karet sist så bubblade det bara i röret tills vattnet kommit upp och helt täckte röret, vilket väl är väntat. Måste jag ha ett kortare rör som täcks av det grundare vattnet som grodorna vill ha? Eller funkar det i alla fall?
Jag tror jag anar svaret på frågan, men vet att här finns experter i frågan och ser fram emot svar :)

/Carina
#2 - 4 september 2011 15:52
Jadå, det funkar även med lägre vattennivå, men du måste även korta röret så du ser att det kommer ut vatten, annars bildas inget undertryck och då funkar inte filtret. Korta av nederdelen av röret så böjen är kvar, om det drivs av en luftpump:).
#3 - 4 september 2011 15:54
Vet inte om jag fattade riktigt men om bottenfiltret ska funka så kapar du röret en bit under ytan så att du kan sätta på en pump och att den också hamnar under ytan!
#4 - 4 september 2011 18:46
ansjo skrev:
Jadå, det funkar även med lägre vattennivå, men du måste även korta röret så du ser att det kommer ut vatten, annars bildas inget undertryck och då funkar inte filtret. Korta av nederdelen av röret så böjen är kvar, om det drivs av en luftpump:).

Ah, just så ja! :) Jag är helt med nu och ja, det drivs av en luftpump. Okej, då blir det enkelt att modifiera akvariet från nuvarande yngelkar åt mina paletter till akvaterrarium år klockgrodorna. Dom senaste är otroligt roliga djur och dessutom söta!
Ska bli kul att uppgradera grodornas hem (bor i ett mini-akvarium nu) till ett riktigt djungelhem med klätterträd, vatten, mossa och en varierad landdel. Kanske blir en liten projekt-tråd, vem vet?

TACK ansjo för svaret! Bugar :)
/Carina
#5 - 4 september 2011 19:35
Det ser vi fram emot:)!

Annons