Hade tänkt att ha metallpansarmal då jag kan få dem för ett bra pris:) hade tänkt att köpa dem när de är små (ca 2cm)
Metallpansarmalar kan bli relativt stora (8cm) så i så fall tror jag att ca 10 stycken skulle räcka.
Jag har ett pH på 7.5-8 i kranen. så något behövs för att sänka det lite.
räcker det med löver och roten tror ni?
Det är faktiskt ganska vanligt i Sverige att man höjer pH i kranvattnet. Ditt vatten kan vara ganska mjukt ändå. Vet du vad du har för KH? Är vattnet mjukt så kommer pH:t att sjunka i akvariet så du borde få omkring pH 7,2 eller liknande, vilket är helt ok för kakaduaciklider. Om du vill kan du lägga alkottar i akvariet. De kan sänka pH:t något beroende på vattnets hårdhet.
och delar inte kakaduorna på grottor eller har de egna?
De är revirhävdande och vill ha sina egna grottor.
Kan bli svårt att klämma i fler grottor om jag ska ha mycket växter också! och eftersom akvariet är 75 långt så blir det ju att grottorna kommer nära varandra ändå. ??
Grottorna behöver nog inte vara så stora. Kanske kan du gömma kokosnötshalvor eller likande under rötter och växter. Man kan även fästa mossa på kokosnötsskalen.
Men i fall du bara har 1 hane räcker det nog med en grotta, i fall honorna har andra platser (under rötter och sånt) där de kan gömma sig.
hmm.. vet inte hur mycket jag ska hålla mig till biotop längre.
Har lite svårt att hitta växter till det.
nu har jag svärdplantor och har planer på att ha vattenspikblad också.
Sen hittar jag inget som passar!
Vad tror ni om man ska skippa biotop och ha javamossa och räkor också? eller det skär sig lite
Svärdsplantor är ett givet val i ett SA akvarium. Men det finns även andra växter som du kan ha. I mitt SA har jag förutom svärdsplantor, även vallisneria, sagittaria subulata, limnobium laevigatum (flytväxter) och christmas-mossa (som faktiskt kommer från SA). Även om vallisneria ursprungligen kommer från SÖ-Asien växer den numera vilt även i SA och i Afrika.
Det kan faktiskt vara väldigt snyggt om man håller sig till ett begränsat antal växtarter. Det är lättare att få akvariet att se naturligt ut då.
Beträffande räkor, så finns det sötvattensräkor även i SA, även om det inte är lätt att hitta såna i handeln. Men om du väljer en diskret art kan du låtsas om att de är SA räkor ;)