Liten dvärgciklid med pansarmal? (SA-biotop)

#1 - 22 februari 2008 15:31
Hejsan

vad rekomenderar ni för dvärg ciklid till ett lite 100L som det ska gå pansarmalar och ancistrus i?

Inredning:
blästersand
en spretig men smal rot
stenar som ligger nedgrävda så bara topparna sticket upp.
Ska också ha massa eklöv? eller vad finns det för andra löv man kan ha?

Måste jag fixa grottor till ancistrus och dvärgcikliderna?
och ett förslag på ett stim som skulle passa ska vara biotop! för dvärgciklider och pansarmalar är vell det?:confused: hmm. blir osäker nu.
#2 - 22 februari 2008 15:42
kan nog vara bra med lite sten eller liknande så dina dvärgciklider kan hitta ett bra ställe att lägga romen på.

Tycker du ska satsa på någon apistogramma, dom är fina och det finns många att välja på.
#3 - 22 februari 2008 15:58
okej!

Men Jag är inte så utseende fixerad, är mer intrisserad av beteende:P vilken av apistogrammorna är roligast att kolla på och ställer inte så stora krav på foder (helst bara flingfoder) och det skulle ju inte skada om den är lättlekt ;)

Axel
#4 - 22 februari 2008 18:17
axeisi skrev:
Hejsan

Ska också ha massa eklöv? eller vad finns det för andra löv man kan ha?

Boklöv funkar bra!:D Sen kan man använda alkottar, kan vara snyggt...
#5 - 22 februari 2008 20:11
okej jo alkottar skulle vara coolt:P
Aja kan inte var 100%biotop löven och kottarna och rötterna kommer ju inte vara det:P

Fast pansarmalar, ancistrus och dvärgciklider lever vell inte heller helt samma eller ?

Sen har jag funderatt om man ska ha löv på botten, hade tänkt att ha ca 60-70% av botten täckt med löv. funkar det trotts att man har pansarmalar?

Har förövrigt fixat en grotta åt dvärgcikliderna/ancistrusen nu.
#6 - 22 februari 2008 20:20
axeisi skrev:
okej jo alkottar skulle vara coolt:P

Aja kan inte var 100%biotop löven och kottarna och rötterna kommer ju inte vara det:P

Fast pansarmalar, ancistrus och dvärgciklider lever vell inte heller helt samma eller ?.

Alla tre lever i Sydamerika, om de lever i samma flod vet jag inte..

axeisi skrev:
Sen har jag funderatt om man ska ha löv på botten, hade tänkt att ha ca 60-70% av botten täckt med löv. funkar det trotts att man har pansarmalar?

.

Inga problem! Corysarna kommer älska att simma bland löven.

axeisi skrev:

Försök fixa så många och olika sorters grottor som möjligt, så att fiskarna har att välja!:) Mina grottor är gjorda av kokosnötter som jag kastat i marken.

Om du inte valt än så är speciellt Kakaduacikliden en väldigt lättlekt och tålig ciklid, dock lever den ofta inte längre än ett år så se till att skaffa något yngre exemplar.
#7 - 22 februari 2008 20:45
Tack för svaren! Det ploppar upp frågor hela tiden nu, men försöker leka i gammla trådar innan jag frågar på nytt.

Här är några frågor jag inte hittat svar på:

-Hur lång tid tar det innan man behöver byta ek/bok löv? är det veckor eller månader eller till och med år?

-Kan jag ha 10st pansarmalar? karet är på 75x35x35.

-Hur stor bör grottorna vara i innediameter? räcker 2cm höga ?

-Hur ska man få ett lämpligt ph?

-Är det möjligt att få yngel att överleva utan att behöva flytta fiskar hur karet?

Många frågor blir det!
hoppas någon har ork och tid att svara på allt:)

Mvh Axel!
#8 - 23 februari 2008 06:46
Terracottakrukor som du slagit hål i fungerar bra som grottor. Inte heller så vackert men vi grävde ner våra så mycket som möjligt och dolde det lilla som fortfarande syntes med växter. Våra ancistrus älskade de grottorna.
#9 - 23 februari 2008 14:43
sådär ja nu har jag fixat en grotta till:) två borde räcka plus att dett kommer bli en lite fulare vid pumpen.

jag passade också på att byta sand till lite mörkare. :)
Hur mycket växter vill kakaduor ha? jag hade bara tänkt mig lite vallesneila, en eller två svärdplantor, lite gaffelmossa på ytan och hanske en ganska liten växt som jag inte kan namnet på i förgrunden. sen då ett lager löv på botten.

Har fortfarande inte hittat svar på mina frågor:P
#10 - 23 februari 2008 17:50
axeisi skrev:

Fast pansarmalar, ancistrus och dvärgciklider lever vell inte heller helt samma eller ?

Det finns många olika arter av pansarmalar och dvärgciklider och vissa av dessa delar biotop. Vad gäller ancistrusar så föredrar de vad jag förstått mer strömmande vatten och i så fall är det tveksamt att de skulle dela biotop med dvärgciklider. Men det finns ju så många olika biotoper i SA att det kan vara möjligt ändå.

axeisi skrev:

Du får i så fall ha flera grottor eftersom varken ciklider eller ancistrusar vill dela grotta med varandra. Men du skulle även kunna skaffa ett gäng pitbull plecos (parotocinclus jumbo) istället för en ancistrus.

axeisi skrev:
Hur mycket växter vill kakaduor ha?

Dvärgciklider trivs med ganska mycket växter och rötter. Löven kommer de att älska :p

axeisi skrev:
-Hur lång tid tar det innan man behöver byta ek/bok löv? är det veckor eller månader eller till och med år?

Några månader.

axeisi skrev:
-Kan jag ha 10st pansarmalar? karet är på 75x35x35.

Ja de trivs i stora grupper. Men välj en art som inte blir större än typ 5 cm.

axeisi skrev:
-Hur stor bör grottorna vara i innediameter? räcker 2cm höga ?

Vet ej.

axeisi skrev:
-Hur ska man få ett lämpligt ph?

Vad som är lämpligt pH beror ju på vilka arter som ska bo i akvariet. Det varierar en del även mellan olika apistogramma-arter. Kakaduaciklider t ex trivs bra vid neutralt pH. Andra trivs bättre vid lägre pH. Men en bra början är att ta reda på vad du har för vatten ur kranen.

axeisi skrev:
-Är det möjligt att få yngel att överleva utan att behöva flytta fiskar hur karet?

I ett 100 liters akvarium tror jag faktiskt inte det. Corys är duktiga på att äta ciklidernas ägg. Och även ciklider kan äta andra pars yngel. I ett 100 liters akvarium kommer det nog inte att funka med fler än en hane ändå. Det bästa är om du lyckas få tag i 1 hane och 2-3 honor.

Sen ville du ha förslag på stim som skulle passa bra ihop med cikliderna. Jag antar att du tänker på tetror? Välj en liten art som inte är alltför aktiv. Glödbandstetra, neontetra, eller kolglödstetra t ex.
#11 - 23 februari 2008 18:19
tack för svar!!

men akvariet är ju inte så stort så det kommer ju bli svårt att få plats med mer grottor!
hade tänkt att ha kakaduor, försöka få tag i 1+2.

Hade tänkt att ha metallpansarmal då jag kan få dem för ett bra pris:) hade tänkt att köpa dem när de är små (ca 2cm)

Jag har ett pH på 7.5-8 i kranen. så något behövs för att sänka det lite.
räcker det med löver och roten tror ni?

och delar inte kakaduorna på grottor eller har de egna?

Kan bli svårt att klämma i fler grottor om jag ska ha mycket växter också! och eftersom akvariet är 75 långt så blir det ju att grottorna kommer nära varandra ändå. ??
#12 - 23 februari 2008 21:10
hmm.. vet inte hur mycket jag ska hålla mig till biotop längre.

Har lite svårt att hitta växter till det.

nu har jag svärdplantor och har planer på att ha vattenspikblad också.
Sen hittar jag inget som passar!

Javamossa skulle ju varit bra till yngel men det är ju asien.
Vad tror ni om man ska skippa biotop och ha javamossa och räkor också? eller det skär sig lite
#13 - 24 februari 2008 00:09
axeisi skrev:

Hade tänkt att ha metallpansarmal då jag kan få dem för ett bra pris:) hade tänkt att köpa dem när de är små (ca 2cm)

Metallpansarmalar kan bli relativt stora (8cm) så i så fall tror jag att ca 10 stycken skulle räcka.

axeisi skrev:
Jag har ett pH på 7.5-8 i kranen. så något behövs för att sänka det lite.

räcker det med löver och roten tror ni?

Det är faktiskt ganska vanligt i Sverige att man höjer pH i kranvattnet. Ditt vatten kan vara ganska mjukt ändå. Vet du vad du har för KH? Är vattnet mjukt så kommer pH:t att sjunka i akvariet så du borde få omkring pH 7,2 eller liknande, vilket är helt ok för kakaduaciklider. Om du vill kan du lägga alkottar i akvariet. De kan sänka pH:t något beroende på vattnets hårdhet.

axeisi skrev:
och delar inte kakaduorna på grottor eller har de egna?

De är revirhävdande och vill ha sina egna grottor.

axeisi skrev:
Kan bli svårt att klämma i fler grottor om jag ska ha mycket växter också! och eftersom akvariet är 75 långt så blir det ju att grottorna kommer nära varandra ändå. ??

Grottorna behöver nog inte vara så stora. Kanske kan du gömma kokosnötshalvor eller likande under rötter och växter. Man kan även fästa mossa på kokosnötsskalen.

Men i fall du bara har 1 hane räcker det nog med en grotta, i fall honorna har andra platser (under rötter och sånt) där de kan gömma sig.

axeisi skrev:
hmm.. vet inte hur mycket jag ska hålla mig till biotop längre.

Har lite svårt att hitta växter till det.

nu har jag svärdplantor och har planer på att ha vattenspikblad också.

Sen hittar jag inget som passar!

Vad tror ni om man ska skippa biotop och ha javamossa och räkor också? eller det skär sig lite

Svärdsplantor är ett givet val i ett SA akvarium. Men det finns även andra växter som du kan ha. I mitt SA har jag förutom svärdsplantor, även vallisneria, sagittaria subulata, limnobium laevigatum (flytväxter) och christmas-mossa (som faktiskt kommer från SA). Även om vallisneria ursprungligen kommer från SÖ-Asien växer den numera vilt även i SA och i Afrika.

Det kan faktiskt vara väldigt snyggt om man håller sig till ett begränsat antal växtarter. Det är lättare att få akvariet att se naturligt ut då.

Beträffande räkor, så finns det sötvattensräkor även i SA, även om det inte är lätt att hitta såna i handeln. Men om du väljer en diskret art kan du låtsas om att de är SA räkor ;)
#14 - 24 februari 2008 09:59
Tackar!!!!

Ska försöka få i en grotta till. får se om det funkar.
får ta lite lerkruk bitar och täcka med sten.

Har kH 3 så det är väldigt mjukt. Hade tänkt att ha alkottar och lite löv så det sänker ju pH lite.
men hur blir det när man gör vattenbyte då? blir inte det shock för fiskarna?

Och på växt fronten så blir det vallesneila, svärdplantor spikvattenblad och en flytväxt vilken skulle jag kunna ha då? är gaffelmossa SA?
sen något som man kan få att växa fast på grenen skulle varit ballt. vad rekomenderar ni då?

Axel
#15 - 24 februari 2008 11:05
axeisi skrev:
Tackar!!!!

Det var så lite så :)

axeisi skrev:
Har kH 3 så det är väldigt mjukt. Hade tänkt att ha alkottar och lite löv så det sänker ju pH lite.

men hur blir det när man gör vattenbyte då? blir inte det shock för fiskarna?

Om man byter lite vatten varje gång ska det inte vara något problem. I naturen höjs pH något när det har regnat.

Och på växt fronten så blir det vallesneila, svärdplantor spikvattenblad och en flytväxt vilken skulle jag kunna ha då? är gaffelmossa SA?[/QUOTE]

Den är kosmoplit, så det är mycket möjligt att den även finns i SA. Annars kommer Limnobium laevigatum från SA. Även Salvinia molesta kommer därifrån, men jag tror inte att man kan få tag på den i handeln. Tropica säljer en asiatisk släkting till den som är ganska lik och som heter Salvinia natans.

axeisi skrev:
sen något som man kan få att växa fast på grenen skulle varit ballt. vad rekomenderar ni då?

Christmas mossa (Vesicularia dubyana 'Christmas'). Den är riktigt fin.
#16 - 24 februari 2008 20:04
batski skrev:

Christmas mossa (Vesicularia dubyana 'Christmas'). Den är riktigt fin.

Men det är vell Java mossa?

Jaja. det får bli det då.
Men jag har fått för mig att den är ganska svårskött? stämmer det? vad ska man tänka på för att få den att trivas?

Jusste en annan sak angående växter. i rampen som är till de karet så finns det bara uttag för glödlampor ska jag köa med långenergilampore eller vanliga? eller finns det någon bra "växt" lampa till det?

Axel
#17 - 24 februari 2008 22:14
Rekommenderar en lekgrupp kakaduaciklider, ett par paletter, eller ett par dorsigera. Snygga, tåliga, och rätt snälla.

Fjäril är en annan möjlighet, men den är så jäkla känslig.
#18 - 25 februari 2008 07:20
axeisi skrev:
Men det är vell Java mossa?

Nope! Javamossa och christmas-mossa är två olika arter. Den ena kommer från SÖ-Asien och den andra från SA. Jag har även sett christmas-mossa artbeskriven som Vesicularia montagnei.

axeisi skrev:
Jaja. det får bli det då.

Men jag har fått för mig att den är ganska svårskött? stämmer det? vad ska man tänka på för att få den att trivas?

Jag har inte uppfattat den som svår alls, utan den verkar trivas i ett akvarium där jag annars har haft en del problem med växterna. Jag band den bara fast på rötter och nu växer den :)

axeisi skrev:
Jusste en annan sak angående växter. i rampen som är till de karet så finns det bara uttag för glödlampor ska jag köa med långenergilampore eller vanliga? eller finns det någon bra "växt" lampa till det?

Glödlampor är helt olämpliga, så jag säger lågenergi. Bäst hade dock varit om du kunde byta lysramp så du kan skaffa ett par Aquarelle-rör.
#19 - 26 februari 2008 16:01
Tackar..

Har ändratt upplägg eller ska iafall göra det snart. jag ska byta ut min gren som i stort sett tar upp hela karet och ha en hög ca 20cm x30cm med grenar som inte är så spretiga. tror det kan bli ballt och det blir ju garanterat massor med gömställen;)

Vad tror ni om det?

Axel
#20 - 27 februari 2008 21:16
Hmm är det nödvändigt med mycket växter? ska ju ha ganska mycket rötter och löv?
I växtväg hade jag bara tänkt att ha: vallesneila(liten bunt) 3 små svärdplantor, vattenspikblad osm jag hade tänkt att ha i ena hörnet så de får aggera lite flyrväxt också, javamossa (christmas-moss värkar vara klurig att få tag i och den skilljer sig ju inte mycket från javamossa så.) på rötterna och vid stenröset(anda hörnet) en lite gaffelmosse bit på ytan.

Tror ni det kan räcka?

Axel
#21 - 27 februari 2008 21:41
Om det finns många gömställen borde det funka.
Bilagor:
#22 - 29 februari 2008 09:43
okej. jag ska testa det iafall... bilder kommer om någon vill se, eller rötterna måste bara sjunka och vattnet klarna
#23 - 5 mars 2008 13:18
blev inget vidare. och eftersom jag inte köpt några fiskar än så tror jag att det får bli en extreme makover. har funderat på att ta grnar och sticka ner dom som ett mangrove med tjockaste uppåt och små grenar neråt? tror ni det skulle funka? och hur mycket fat i vattnet vill kakaduor ha? som det är nu är det knappt något alls =\..

Axel
#24 - 5 mars 2008 14:36
Ja grenarna skulle nog funka. Men det är mycket viktigt att de inte kommer från barrträd då dessa är giftiga för fiskarna. Ek kan jag tänka mig skulle funka riktigt bra. Men ta dem inte från trädet, utan de ska vara döda. Ett alternativ skulle vara att köpa red moore-rötter. Men tyvärr är de ganska dyra.

Kakaduor vill ha lugnt vatten.
#25 - 22 mars 2008 18:39
hejsan igen. Varit dålig på att uppdatera,

Men det som har hänt är följande:

Vattnet klarnade allt var frid och fröjd (så faktiskt väldigt biotop riktigt ut:)
Hade det så i någon vecka med 4platys som skulle "fixa" vattnet.

pumpen gick sönder, blev en nödlösning men en syrepump och en luft pump.
Tröttnade på inredningen, gjorde om till ett mer "vanligt akvarium" åkte på auktion,
Kom hem med massa växter och några kilis:).
Lade ner planerna med 100 SA

Komöver ett 180L kar, planerar att flytta alla akvarium till ett rum och ha det som Akvarie rum:). Funderar hur jag ska få plats på ett bra sätt men det ska nog fungera,
Som planerna är du så ska jag börja någon gång nu på posklovet. kommer garanteratt bli mitt största projekt:)

Men men ska komma tillsak. 180 L karet som jag ska laga i morgon har jag funderat på att ha SA i. ska då inte sattsa på en 100% biotop.

Men undrar lite om invånare osv. har fortfarande tankarna på kakaduor och pansarmalar, fördelat K. 1+2 P 10-15st
Måtten på karet är 100 x 45 x 40 så det är ju ganska högt. vad kan man ha för att "fylla upp" den platsen? funderat på några rio tetrom, vad kan man ha mer?

Kommer kanske starta en projekt tråd framöver.

Hadet bra sålänge!

Axel
#26 - 22 mars 2008 18:49
Tack för uppdateringen :)

Jobbigt att pumpen gick sönder! Vad hände med platiesarna?

Om du vill ha fiskar som håller sig nära ytan så är smycketetror väldigt fina och trevliga. Ett litet stim på 8-10 stycken skulle räcka då de inte är lika utpräglade stimfiskar som en del andra.
#27 - 22 mars 2008 20:19
jag upptäckte inte att pumpen hade gåttsånder fören jag såg platysarna stå vid ytan och hämta luft. fick röra om i vattnet och byta vatten och så då. (såg de på kvällen) på morgonegn levde de fortfarande och då fixade jag den provisoriska pumpen.

Jo smycktetran är ju vacker!
Har funderat lite på blodtetra också eller kanske något i stil med rosentetra.

Fler förslag:) Vad tror ni om fiskmixen annars då? (kakaduor, metallpansarmalar, ??????:P
Hur många bör man ha av tetra sorten? eller kan finns det andra trevliga fiskar? Alla tips är ju varmt välkommna:P

Axel
#28 - 22 mars 2008 20:52
Blodtetror är väldigt fina men kan tyvärr även vara ganska aggro. Rosentetror är mycket trevligare. Eller om du vill ha röda tetror som är trevliga kan du kolla efter Kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae).

Du skulle kunna ha två olika tetra-stim, men isf ser det bättre ut om du väljer två arter som ser ganska olika ut. T ex en med hög kropp och en med mer avlång kropp, eller väldigt olika färger. I regel bör man ha minst 10 individer av varje art.

Ett förslag på fiskmix:
- Kakaduaciklider
- Pansarmalar
- Kolglödstetror (12-16 st.) el. rosentetror (10-12 st.)
- Smycketetror (8-10 st.)
- Ancistrus (ett par) el Pitbull plecos (Parotocinclus jumbo/LDA25) (6-8 st.)
#29 - 23 mars 2008 00:10
axeisi skrev:

Inte för det spelar någon större roll i akvarium, men många Corydoras, speciellt ljusa arter med fläckmönster är ofta vanliga på ljusa sandbottnar gärna med tät växtlighet vid strandkanten att ta skydd i när det kommer rovfisk. Ancistrus lever oftast i forsar med stora runda stenar mer eller mindre täckta av alger och annan gucka. Många Apistogrammor förekommer gärna i anslutning till lager av döda löv i flodkanter eller mindre bäckar (men inte alla arter). I akvarium går det utmärkt att hålla de flesta av dessa tre släkten tillsammans även om dom inte bor tillsammans i naturen, bara man anpassar akvariet efter de krav som just de arter man väljer har någorlunda. Kompromissa måste man hur man än gör.
#30 - 23 mars 2008 12:22
Inte för det spelar någon större roll i akvarium, men många Corydoras, speciellt ljusa arter med fläckmönster är ofta vanliga på ljusa sandbottnar gärna med tät växtlighet vid strandkanten att ta skydd i när det kommer rovfisk. Ancistrus lever oftast i forsar med stora runda stenar mer eller mindre täckta av alger och annan gucka. Många Apistogrammor förekommer gärna i anslutning till lager av döda löv i flodkanter eller mindre bäckar (men inte alla arter). I akvarium går det utmärkt att hålla de flesta av dessa tre släkten tillsammans även om dom inte bor tillsammans i naturen, bara man anpassar akvariet efter de krav som just de arter man väljer har någorlunda. Kompromissa måste man hur man än gör.

Alltid spännande att läsa dina kunniga inlägg! Ja vad gäller ancistrus så visste jag att de inte lever i exakt samma biotop, men de flesta verkar ändå vilja ha ancistrusar som algätare. Själv har jag valt ett gäng pitbull plecos. Dessa må inte dela livsmiljö med apistos, men (enligt vad jag läst) lever de iaf i långsamt flytande vatten med sandbotten.

Betträffande corydoras så har jag läst i en artikel skriven av Heiko Bleher att t ex Corydoras leucomelas ska finnas i samma miljö som bl. a. Apistogramma bitaeniata (som jag själv letar efter).

Men visst får man kompromissa en del :)
#31 - 23 mars 2008 21:13
batski skrev:
Blodtetror är väldigt fina men kan tyvärr även vara ganska aggro. Rosentetror är mycket trevligare. Eller om du vill ha röda tetror som är trevliga kan du kolla efter Kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae).

Du skulle kunna ha två olika tetra-stim, men isf ser det bättre ut om du väljer två arter som ser ganska olika ut. T ex en med hög kropp och en med mer avlång kropp, eller väldigt olika färger. I regel bör man ha minst 10 individer av varje art.

Ett förslag på fiskmix:

- Kakaduaciklider

- Pansarmalar

- Kolglödstetror (12-16 st.) el. rosentetror (10-12 st.)

- Smycketetror (8-10 st.)

- Ancistrus (ett par) el Pitbull plecos (Parotocinclus jumbo/LDA25) (6-8 st.)

Jo jag ska nog sattsa på två stim. blir nog ca 15 rosentetror, men vad ska det andra stimmet vara? Är ju inte goldis så jag kan inte läsa artbeskrivningarna på varken kolglödstetran eller smycktetran =\.
Vad finns det fler för arter? Kerritetra? är den ovanlig? annars är passar den i min smak ganska bra.

Och det blir nog ancistrus till att börja med iafall.

Godnatt!
#32 - 23 mars 2008 22:28
axeisi skrev:
Jo jag ska nog sattsa på två stim. blir nog ca 15 rosentetror, men vad ska det andra stimmet vara? Är ju inte goldis så jag kan inte läsa artbeskrivningarna på varken kolglödstetran eller smycktetran =\.

Vad finns det fler för arter? Kerritetra? är den ovanlig? annars är passar den i min smak ganska bra.

Och det blir nog ancistrus till att börja med iafall.

Godnatt!

Kerriteror funkar nog bra men kommer att hålla till mittenskicket precis som rosentetror, men de har iaf inte samma kroppsform :) Vet faktiskt inte hur vanliga de är.

Googlat lite:

Smycketetra: http://www.aqua-fish.net/show.php?h=dwarfpencilfish
http://uinen.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=11919

Kolglödstetra: http://www.aquahobby.com/gallery/e_Hyphessobrycon_amandae.php
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=12376
http://aquavisie.retry.org/Database/Aquariumfish/Hyphessobrycon_amandae.html
#33 - 24 mars 2008 08:40
Ojj! Tack så mycket.

Kolglödstetran var ju vacker! Hur svår är den? 2 eller 3 i svårhetsgrad?

Tror det kan bli ca 15 kolglödstetror och ca 12 rosentetror.

Hade

Axel
#34 - 24 mars 2008 10:14
axeisi skrev:
Ojj! Tack så mycket.

Vassego :)

axeisi skrev:
Kolglödstetran var ju vacker! Hur svår är den? 2 eller 3 i svårhetsgrad?

3 (som kardinaltetran)
#35 - 27 mars 2008 21:22
Tackar, nu är det bara problem lite med röret, tar upp det i en annan tråd.

Som planerna är nu så ska jag möbler om lite i karet för att få plats med det nya, sen ska det hämtas lite sand från en sjö, så det skadar ju inte om snön försvinner:);)..

Mvh AXel
#36 - 29 mars 2008 19:22
Ojj ännu mer problem.

Kommer numera skriva allt om detta kar i en annan tråd (180l SA)
Kolla gärna där:)

Axel
#37 - 30 mars 2008 08:11

Tre filmer från Corydoras habitat (för att få lite inspiration):

Vilket jättestim!!
" target="_blank">

Corys på vit sandbotten i svartvattens bäck.
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Corys i Rio Negro. (svårt att se, men corys är det i alla fall i slutet av filmen)
" target="_blank">

Annons