Liten arowana tillfälligt med sällskapsfisk?

#1 - 20 april 2004 13:51
Hej!

En liten undran:
Jag vill köpa en arowana (Osteoglossum bicirrhosum) och tillfälligt hålla den tillsammans med mina "sällskapsfiskar" tills den blivit lite större och jag köpt ett nytt akvarium.
Har tidigare haft en arowana som blev ordentligt stor, men ensam, och matade den stundtals med guldfisk som den knappt åt.
Jag undrar helt enkelt ifall jag kan hålla en arowana på ca 10 cm tillsammans med mina "vanliga" fiskar under en kortare period.
För tillfället har jag i ett 540-litersakvarium följande:
*Otocinclus
*Praktbotia
*3 större L-malar jag inte orkar skriva namnet på (de blir ändå inte uppätna ^_^)
*Scalare
*Rödmunstetra
*Fjärilsfisk
*Black ghost
*Pansarmal
*Mosaikgurami
*Kongotetra

Rödmunstetrorna och otocinclusarna är väl de som skulle vara i direkt fara, men jag har i min önskedröm fått för mig att arowanan låter bli dem så länge den får gott om fryst foder.
Naturligtvis är jag medveten om att fiskar kan vara individuellt avvikande i beteende, men i och med att arowanan jag funderar på att köpa hålls tillsammans med andra fiskar i djuraffären jag tänkte köpa den i kanske det funkar en liten tid.

Är jag helt ute och cyklar?
#2 - 20 april 2004 13:54
han kommer käka allt som han får tag på å går in i munnen. fråga gosatta vad hans 10-12cm arowana fick i sig innan den hoppade till sin död.
#3 - 20 april 2004 13:54
Min erfarenhet av arowana är att den kommer äta dom endå. Mina käkade glatt både tetror, mygglarver, räkmix, syrsor, räkor ja det mesta som dök ner i karet.

Den lär ju endå behöva ett egen kar rellativt snabbt så varför inte köpa det först? Arowanor brukar det ju alltid finnas att köpa endå.
#4 - 20 april 2004 14:11
Daniel Odell: Jo, jag har hört om arowanor som t.o.m ätit stora harneskmalar och dött av det, så rovgirigheten har inte gått mig förbi ;)
Men jag är fortfarande sugen på en arowana NU, eftersom det är den bästa fisk jag någonsin haft. Dessutom är faktumet att den KOMMER att äta en och annan fisk när den blir större är bara en sporre för att spara ihop till ett riktigt stort (720+) akvarium desto fortare. Har trots allt inte 5 laxar att slänga ut direkt...

Annons