Jag har också en hel del olika ungfödare och roligt att se att fler tycker det är lite spännande med dessa fiskar. Ett grundtips tycker jag är att ungfödare är mer beroende av vattenbyten än andra fiskar, så det är ngt du ska vara noga med...
hansg skriver en del om limia här
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=35312
Kanske du kan hitta ngt i den tråden du tycker är intressant.
Men Limia melanogaster vill gärna ha lite hårt vatten... Nomorhamphus liemi liemi klarar lite lägre ph o funkar bäst i neutralt vatten och tror de gillar att äta insekter ? Har aldrig haft dem men har för mig de gärna tar flygande kryp som ligger på vattenytan... kanske ngn vet om man kan ge dem banan flugor o sånt ?
Xenotoca eiseni vill också gärna ha lite hårt vatten... men struntar helt i temperaturen... man kan tom ha dem ute på sommaren.. bara man har 15 grader så klarar de sig.. men klarar över 30 grader också... dessa vill gärna ha lite vegetabilsik mat, så har du inte alger kan de ev gå på växter lite om de inte får annat tillskott.
Håller på och uppdaterar min fisklista på min sida.. är inte klar alls, men snart kan du se mina ungfödare där.
Lycka till med dina fiskar, berätta för oss hur det går
Hälsn Robban