Lite tipz på egyptiska munruvare?

#1 - 4 maj 2007 15:07
Hej, jag har köpt ett par egyptiska munruvare som tuggar hur mycket som helst:D Har ni några tipz på hur man kan få ynglen och överleva mm.
Jag har aldrig haft afrikanska ciklider så jag är inte så duktig på de direkt. Finns det något jag ska tänka på?
#2 - 4 maj 2007 15:22
Har nyligen fått lite yngel på våra Rödzebror och Socolofi. Vi lät våra "mammor" ruva i sällskaps akvariet och flyttade dom sedan till en liten yngeltank när det var dags att spotta och det har funkat jättebra.

Tänk på att med vissa lite ilsknare arter så kan det vara svårt att låta dem ruva i sällskapsakvariet då hanarna kan vara rätt elaka.

När våra yngel var utspottade så lät vi dem gå i yngelkaret någon dag och sedan flyttade vi dem till yngelkassar i sällskapsakvariet. Vi har matat dem med Mikrovit Vegatable och det verkar ha gått hem.
Vi har bara förlorat något enstaka yngel när vi gjort på detta sätt.

Vi har fått 2 kullar Rödzebror, 10 per gång och 1 kull Socolofi, också 10st,alla mammor tuggade för första gången.

Hoppas det var till någon liten hjälp i alla fall.
#3 - 4 maj 2007 19:10
Ok jag har mina med tre pygméguramis och det verkar funka bra.
Jag köpte ett par som har lekt jätte mycket i akvarieaffären och som tur var så spottade hon inte utt rommen under transporten!
Dom verkar trivas bra i mitt akvarium och började leka redan efter 30min (efter jag hade släppt ner dem).

Det finns vell ingen risk att guramisarna äter upp ynglerna?
När blir de könsmogna? Mina är bara 2-3cm men leker förfult.(?)
#4 - 4 maj 2007 20:05
En fråga till bara: är det honorna som ruvar rommen?
#5 - 4 maj 2007 20:06
Har ingen aning för att vara ärlig. jag och min tjej började med det här för ca ett halvår sen så vi har mkt kvar att lära. Tänkte bara dela med mig av hur/vad vi gjort eftersom det har gått rätt bra så här långt men jag törs inte säga för mycket utan det överlämnar jag med varm hand till dem som kan mer. Lycka till dock!:)
#6 - 4 maj 2007 20:09
hehe,såg inte fråga 2...som jag förstått det så är det bara honorna som ruvar. När rommen väl hamnar i munnen så är den redan befruktad och lämnar inte munnnen förrän det är dags att spotta bebisar :)
Vår första tuggande hona förde vi över i yngelkar nästan direkt vi såg att hon tuggade så jag betvivlar att hannen haft med ruvningen att göra där och det gick bra.
#7 - 5 maj 2007 10:24
Har tyvär inget kar över för tillfället, men kan jag avlägsna hanen i en yngelkasse medan hon ruvar och spottar? Hanen är ganska aggresiv mot honan
#8 - 5 maj 2007 10:30
Antar att det skulle kunna funka om det är lite storlek på yngelkassen. De ruvar i ca 21 dagar om jag minns rätt så det går åt lite plats för hannen att röra sig i så att han mår bra under den tiden.
Vi köpte oss ett litet yngelkar i plast för några hundralappar och använde det. Det fungerade bra så det kan ju vara ett alternativ om du har råd och plats.
#9 - 5 maj 2007 10:44
Jag vet ju tyvär inte hur länge hon har ruvat på rommen, men hon är bra mycket rom i munnen, för hon kan knappt stänga munnen. Ska hon få någon mat nu medans hon ruvar eller ska hon vänta tills hon har spottat? (jag tänkte på om hon spottar ut rommen om hon vill äta).
#10 - 5 maj 2007 12:58
Våra mammor åt inget alls under de veckor de ruvade och det är tydligen ganska vanligt med förstagångs-mammor medans de mer erfarna mammorna ibland kan äta medans de ruvar.
Har hört att många inte ger mat under ruvningen utan istället låter honan gå kvar i yngelkaret för att äta upp sig efter spottning men jag vet inte hur stor risken är att hon spottar ut rommen om du ger mat.
Får nog fråga någon mer erfaren om det är jag rädd.
#11 - 5 maj 2007 17:10
Ok Någon som vet något mer?
#12 - 6 maj 2007 15:01
ingen?
#13 - 7 maj 2007 05:29
De äter inte medans de ruvar, större munruvare äter under tiden. De kan ha upp till 40 yngel i munnen! Flytta honan till en yngelkasse för annars kommer hanen äta upp ynglen när du släpper tillbaka honom. Ynglen kan gå i yngelkassen någon vecka iaf. Honan ruvar i ca två veckor så har hon ruvat minst en vecka kon du flytta henne nu.
#14 - 7 maj 2007 09:33
Ok jag har flyttat hanen, ska jag flytta honan istället?
#15 - 7 maj 2007 11:01
Det brukar vara bättre att flytta honan, mitt tips är att skaffa ett yngelkar till då det kan vara bra att hon får gå ensam och äta upp sig ett tag.
#16 - 7 maj 2007 11:36
Joo jag har ungelkar men de är upptagna för tillfället "_"

Annons