Hej, jag har kollat runt lite på några trådar om tex apistrogama sorter och som jag tror det heter SA biotop (rätta mig om jag har fel :P). Och jag skulle vilja veta hur många olika sorter och vad för fiskar man kan ha i ett 200l akvarium :)
Finns väldigt många olika fiskar du kan välja på. Om det är en SA biotop du vill ha smalnar ju antalet kombinationer ner.
Om du vill ha apistogrammor så är det väl främst bottenytan man bör se på, eftersom de inte simmar i de övre sikten av akvariet. Sen är det mycket utav en smaksak med. Vissa föredrar ett färre antal fiskar eftersom de tycker det ser plottrigt ut med många olika arter.
Såg på nån granntråd en Ålänning som har yngel av fjärilsciklider som går med föräldrar. Nu är inte fjärilar ett alternativ i mitt akvarium men jag är advundsjuk på denna person samt på de som får tag på yngel från kullen. Detta hade jag siktat på om jag startade på ny kula. Letade som attan när jag startade men hittade inget.
Har man 5 av dessa kan man komplettera med nån mindra apistogramma. Vaför inte Trifasciata som är min personliga favorit (om de klara de höga temperaturerna som fjärilar vill ha??). Tetror finns hur många som helst att välja på men de kan vara lite lömska om man vill ha yngel gå kvar.
De enda malarna jag hade haft (och någonsin kommer att ha) ihop med dvärgciklider är otocinclus