Lite skumma frågor

#1 - 8 september 2006 12:26
Hej,

kan inte så mycket om att ha akvarie men tycker det är himmla trevligt! :) I nuläget har vi några platys och så en sån där algätar sug sak! :) Men har en del frågor om själva akvariet.

Var är skillnaden mellan filter och luftpump lr vad det hette? Har en sak man fick med akvariet som sitter nere under vattnet och verkar blåsa ut vatten som gått genom något filter. Räcker det för akvariet är ca 65L.

Sen så det här med inredningen, är det nödvändigt att ha fler lager grus? Just nu har vi ganska grovt grus, lr halfgrovt alla fall, är sisådär 5mm lr något kanske... och så en lite växt! :P Men läste runt lite och folk verkar ha tov under och vad är det bra för? Sen något vattenutblås lr vad det var under allt, vad är det bra för? Känner mig borta i det här med fiskar! :( men men... Hoppas få lite svar på frågorna nu, även om dom verkar korkade! :)
#2 - 8 september 2006 14:02
Var är skillnaden mellan filter och luftpump lr vad det hette? Har en sak man fick med akvariet som sitter nere under vattnet och verkar blåsa ut vatten som gått genom något filter. Räcker det för akvariet är ca 65L.

Ett filter filtrerar vatten och en luftpump pumpar luft. Det som du har i ditt akvarium brukar kallas för innerfilter även om det faktiskt är en vattenpump. Filter dimentionerar man efter fisklast och inte efter vattenvolym, så hurvidare ditt filter är tillräcklig eller inte kan jag inte säga. Den grundregel jag går efter är att om filtret behöver tvättas mer än två gånger om året är det för litet.

Sen så det här med inredningen, är det nödvändigt att ha fler lager grus? Just nu har vi ganska grovt grus, lr halfgrovt alla fall, är sisådär 5mm lr något kanske... och så en lite växt! :P Men läste runt lite och folk verkar ha tov under och vad är det bra för? Sen något vattenutblås lr vad det var under allt, vad är det bra för? Känner mig borta i det här med fiskar! men men... Hoppas få lite svar på frågorna nu, även om dom verkar korkade!

Grus är en smaksak, välj vad du tycker är snyggast. Om du vill ha massor av växter men inte tillsätta co2 så kan du stoppa torv eller jord under grusen.
MVH
Magnus
#3 - 8 september 2006 17:31
Hej KeeM!

Om du kollar på zoopets första sida finns det en meny på högersidan där du kan hitta information om det mesta som har med akvaristik att göra. Ta dig tid att läsa genom de texterna så ska du se att det kommer att ljusna en del för dig ;) Kunskap är a och o för att man ska kunna ge sina fiskar de bästa förutsättningar till ett bra liv.

Beträffande vilken typ av sand eller grus så beror det på (förutom den personliga smaken) vilka fiskar man har. Vissa fiskar (som t ex corydoras) måste ha fin sand för att må bra.

Om du har platies så borde du ha fler växter än bara en liten en. En del växter är ganska lättskötta, som t ex javaormbunke och vallisneria. Kolla under "Akvarieväxter - artbeskrivingar" och sök på växter med svårighetsgrad 1 eller 2.

Annons