Lite om grundläggande el

#1 - 23 november 2006 13:25
Upptäckte till min glädje att det verkar finnas el-kunniga personer här som kanske kan förklara för mig som ABSOLUT INTE är elkunning (jätterädd rent utav för att göra något med elektriska prylar [:o]). Nåväl, till väldigt elementära fråga, är det okej att använda "standardvägguttag", infällda i en akvariemöbel. Jag håller på och ritar på en akvariebänk och skulle gärna vilja använda standardeluttag om man får göra installationen på egen hand. Behövs det någon form av "inkapsling" av uttaget på baksidan, har sett att det i väggar sitter dosor där elen går in.

Uttagen skall sitta inne i skåpet och kommer inte i kontakt med vätska.

Hoppas någon förstår vad jag frågar efter... :D
#2 - 23 november 2006 13:45
Du får itne göra fasta elinstalltioner själv utan bara temporära dvs sådana som kopplas till elnätet mha stickkontakt.
#3 - 23 november 2006 13:57
Det finns eluttag för utanpåliggande montering som du kan använda.
Men tänk på att om det händer nåt pga dina elinstallation så brukar inte försäkringen täcka sånt.
#4 - 23 november 2006 20:52
Tack för era svar, får nog ta och hålla mig till utanpåliggande dosor då, borde ju vara ok för man får ju i varje fall skruva ihop egna skarvsladdar med stickkontakter.
#5 - 23 november 2006 21:46
-c- skrev:
Tack för era svar, får nog ta och hålla mig till utanpåliggande dosor då, borde ju vara ok för man får ju i varje fall skruva ihop egna skarvsladdar med stickkontakter.

En icke behörig får inte göra en fast installation. Med det menas att skruva upp nya uttag o brytare mm.

Att skruva ihop en skarvsladd får vem som helst göra, det blir inte en fast installation.

Peace
#6 - 24 november 2006 00:31
Frågan är, räknas ett uttag, utanpåliggande, eller infällt, i en akvariemöbel som en fast installation, även om det kopplas till elnätet med en förlängningssladd, och stickpropp?
B!
#7 - 24 november 2006 01:05
Kopplas uttaget till elnätet med en skarvsladd så kan väl knappast installationen vara fast vilken typ det än är på uttaget.
#8 - 24 november 2006 03:55
Mr B skrev:
Frågan är, räknas ett uttag, utanpåliggande, eller infällt, i en akvariemöbel som en fast installation, även om det kopplas till elnätet med en förlängningssladd, och stickpropp?

B!

NEJ, det räknas inte som fast installation, för möblen i sig är flyttbar..typ bokhylla med infälld belysning!

Minsta area på fast installerad kabel är 1.5 mm2 enl rådande regler...Det innbär om du monterar "anslutningssladden" med clips (den till vägguttaget), så blir det en "FAST" installation. Vilket i övrigt gäller ALLA klammrade kablar som folk spikar på golvfodret, dock ser man mellan fingrarna med detta...
#9 - 24 november 2006 07:12
Hmm, nu blir jag lite förvirrad, om jag förstår resonemangen i föregående inlägg så får jag använda vägguttag i akvariemöbeln om de kopplas från en lös sladd (med stickkontakt) från ett vägguttag? De var så jag helst skulle vilja göra om man får som icke-behörig och icke-fackman.

Behöver man i så fall täcka för de infällda uttagen på baksidan, har sett att det finns något som kallas "apparatdosa" eller liknande som jag fick för mig var till för att ha elprylar i?
#10 - 24 november 2006 11:23
Vem som helst får INTE göra en förlängningssnadd osv,, För det krävs att man har tillräcklig kunskap för att göra en montering 100% rätt (vilket få har).
Då menar jag bara inte att man ska kunna skruva en skruv åt rätt håll, utan materialval osv.

Det är skrämmande att se hur många gör sina installationer, kablar skarvade med sockerbitar osv:mad:

IP-Klassningen är det få som har koll på, de monterar en vanlig IP-21 armatur i ett fuktigt utrymme/utomhus, vilket är direkt livsfarligt!

Jordfelbrytare (uppdelade på en eller flera grupper) ska man självklart ha, men det betyder INTE att man kan göra sina installationer hur som helst för det.

Så det är mycket att tänka på, så är man det MINSTA tveksam, rådfråga en seriös fackman, inte grannen som har en skruvmejsel mer än dig;)

//Calle
#11 - 24 november 2006 12:43
-c- skrev:
Hmm, nu blir jag lite förvirrad, om jag förstår resonemangen i föregående inlägg så får jag använda vägguttag i akvariemöbeln om de kopplas från en lös sladd (med stickkontakt) från ett vägguttag? De var så jag helst skulle vilja göra om man får som icke-behörig och icke-fackman.

Behöver man i så fall täcka för de infällda uttagen på baksidan, har sett att det finns något som kallas "apparatdosa" eller liknande som jag fick för mig var till för att ha elprylar i?

Ja, infälld installation ska sitta i apparatdosor, som i sin tur ska vara förbundna med vp-rör/slang, och ALLA skarvar/förgreningar ska ske i KOPPLINGSDOSOR!!!
Men det slipper du ju om du använder UTANPÅLIGGANDE uttag och en 3-ledad kabel(med jordledare) te.x. EKK 3G1.5. Anslutningskablen (den med stickproppen) skarvar du med EKK kabeln i en (utanpåliggande)kopplingsdosa med TORX, eller U-båtsklämmor INTE MED SOCKERBIT...
Om uttaget du ska ansluta till inte har skyddsjord, så MÅSTE du kalla på installatören...Lycka till ;)

Som "Amazonfarmen" säger så får de som har "nödig kännedom" BYTA/ERSÄTTA skadade kontaktdon, INTE sätta upp NYA..
det gäller inte bara att sätta färgerna rätt, utan också veta VARFÖR, och den kännedommen har bara en elektriker
#12 - 24 november 2006 14:58
det gäller inte bara att sätta färgerna rätt, utan också veta VARFÖR, och den kännedommen har bara en elektriker.

Nog finns det dom som inte är elektriker (dvs icke utbildad) som vet varför, likväl som det finns de som är utbildade som inte vet. Då räknar jag iofs med dom som har viss utbildning utan att för den skull ha behörigheten (vilket dom flesta inte har. För dom som undrar funkar det lite gran på samma sätt som läkemedels deligering innom sjukvården). ;)
#13 - 24 november 2006 15:05
Shilo:

Om uttaget du ska ansluta till inte har skyddsjord, så MÅSTE du kalla på installatören...

Blev (som outbildad ;)) att fundera lite på det du skrev.

Jag vet ju att alla nya uttag som sätts upp måste vara jordade och sätter man upp ett nytt uttag i ett rum som har ojordade kontakter måste man byta ut alla till jordade.

Men i fallet ovan så handlar det ju inte om en fast installation och då kan det väl inte göra något om den icke-fasta utrustningen har jordat kablage/uttag och ansluts i ett ojordat uttag med stickpropp?
Jämför att sätta en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag.
#14 - 24 november 2006 15:25
Tack för alla svar! Nu har jag rätt bra koll på vad jag skall ta mig till, om jag förstår det rätt av er el-kunniga så är det bästa att använda uttag godkända för typ badrum (är det de som kallas ip44?) om de sitter i ett skåp under akvariet?

Utifrån den informationen jag fått tror jag att jag kommer satsa på färdiga grenuttag som är vattenskyddade på något sätt. Att få tag på en elektriker som kommer hem är nog i princip omöjligt för ett såhär litet projekt och skulle det mot förmodan gå så skulle det sannolikt kosta lite för mycket om man ser till vinsten (den utseendemässiga).

Vi har nyligen låtit installera en "central" jordfelsbrytare som sitter vid vårt elskåp, är det ok eller skall man ha någon dedikerad brytare till själva vägguttaget där man sätter i stickproppen till akvarieutrustningen?
#15 - 24 november 2006 15:30
Den jordfelsbrytare som sitter i centralen räcker. (förutsatt att uttaget du tänker använda sitter via jordfelsbrytaren dvs. men jag gissar att endast kyl/frys är undantagna från jordfelsbrytaren, brukar vara så iaf.)
#16 - 24 november 2006 17:02
heeke skrev:
Shilo:

Jag vet ju att alla nya uttag som sätts upp måste vara jordade och sätter man upp ett nytt uttag i ett rum som har ojordade kontakter måste man byta ut alla till jordade.

Men i fallet ovan så handlar det ju inte om en fast installation och då kan det väl inte göra något om den icke-fasta utrustningen har jordat kablage/uttag och ansluts i ett ojordat uttag med stickpropp?

Du får inte blanda jordat och ojordat i en fast installation. Sitter det ojordade uttag måste det kompletteras med ojordat, behöver inte byta alla uttag till jordade (även om det rekomederas). Om du stoppar in en jordad sladd i ett ojordat uttag är ens egen huvudvärk. :)

-c- skrev:
Tack för alla svar! Nu har jag rätt bra koll på vad jag skall ta mig till, om jag förstår det rätt av er el-kunniga så är det bästa att använda uttag godkända för typ badrum (är det de som kallas ip44?) om de sitter i ett skåp under akvariet?

Vi har nyligen låtit installera en "central" jordfelsbrytare som sitter vid vårt elskåp, är det ok eller skall man ha någon dedikerad brytare till själva vägguttaget där man sätter i stickproppen till akvarieutrustningen?

Om uttagen sitter i ett skåp behöver dem inte vara IP 44, men rekomenderas om du är rädd för att akvariumet ska börja läcka.

Jordfelsbrytaren som sitter i centralen räcker, den ska ta alla uttag i huset eller lägenheten.

Peace dudes..[:-60]
#17 - 24 november 2006 19:16
heeke skrev:
Den jordfelsbrytare som sitter i centralen räcker. (förutsatt att uttaget du tänker använda sitter via jordfelsbrytaren dvs. men jag gissar att endast kyl/frys är undantagna från jordfelsbrytaren, brukar vara så iaf.)

Att koppla "förbi" Kyl/frys var något som pratades om när jag pluggade till elektriker -93 (vilket jag aldrig har gjort), men har man en så dålig installation att jordfelsbrytaren slår ifrån utan orsak, ja då är det verkligen dags att bryta all EL och tillkalla behörig elektriker som får kolla upp allt.

Man får inte ens lägga VP-Rör utan att vara behörig, men hur många vet det ?

Kan hålla med heeke att det finns elektriker som inte kan sin sak, liksom det finns personer som jobbar i akvariebutik som inte kan något.
I båda fallen kan det leda till dödsfall.....Dock på olika nivåer (hoppas jag).

//Calle
#18 - 24 november 2006 23:50
Du får inte blanda jordat och ojordat i en fast installation. Sitter det ojordade uttag måste det kompletteras med ojordat, behöver inte byta alla uttag till jordade (även om det rekomederas). Om du stoppar in en jordad sladd i ett ojordat uttag är ens egen huvudvärk.

Att man inte får blanda visste jag, men trodde att de "nya" reglerna inte tillät nyinstallation av ojordade uttag, vilket då skulle resultera i att man blir tvungen att byta ut de ojordade som finns i samma rum.

Huvudvärken med att sätta en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag skulle jag inte påstå blir så märkbar, iaf inte i akvarie sammanhang. De allra flesta pryttlar är ju dubbelisolerade och ojordade nu förtiden.
#19 - 25 november 2006 00:02
heeke skrev:
Shilo:

Blev (som outbildad ;)) att fundera lite på det du skrev.

JA, det är riktigt! Men att plugga in en jordad utrustning, i synnerhet en "våtutrustning" i ett ojordat uttag...verkar lite.....;)
#20 - 25 november 2006 00:13
heeke skrev:
Att man inte får blanda visste jag, men trodde att de "nya" reglerna inte tillät nyinstallation av ojordade uttag, vilket då skulle resultera i att man blir tvungen att byta ut de ojordade som finns i samma rum.

Huvudvärken med att sätta en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag skulle jag inte påstå blir så märkbar, iaf inte i akvarie sammanhang. De allra flesta pryttlar är ju dubbelisolerade och ojordade nu förtiden.

mmmm, och tappa sen ned ljusrampen i karet.........
#21 - 25 november 2006 00:17
heeke skrev:

Nyinstallation kan innebära en kompleterande installation t ex vid utbyggnad. Då måste det ske i "anläggningens anda", vilket betyder i korta drag är det ojordat måste du göra ojordat för att inte blanda. Det går inte att tvinga en person till detta.

Sant att allt mer blir dubbelisolerat, det som kommer mest på hjärnan är dem äldre ramperna som är i plåt. Det brukar finnas stänkskydd men det finns inget för beröring osv.

Peace
#22 - 25 november 2006 07:11
Har kollat runt lite där de säljer grenuttag och funderat på konsekvenserna av att inte använda ip44-klassade sådana. Vad händer om akvariet skulle börja läcka och man har ett icke vattenskyddat uttag under karet?

Jag tänker mig att i princip alla har oskyddade uttag under sina kar, är detta en stor brandfara eller bryts strömmen ("går" proppen) om det kommer vatten på strömanslutningen.

Jag har som sagt jordfelbrytare och jordade uttag i huset numera om det spelar roll för "katastrofanalysen".
#23 - 25 november 2006 08:32
-c- skrev:
Har kollat runt lite där de säljer grenuttag och funderat på konsekvenserna av att inte använda ip44-klassade sådana. Vad händer om akvariet skulle börja läcka och man har ett icke vattenskyddat uttag under karet?

Jag tänker mig att i princip alla har oskyddade uttag under sina kar, är detta en stor brandfara eller bryts strömmen ("går" proppen) om det kommer vatten på strömanslutningen.

Jag har som sagt jordfelbrytare och jordade uttag i huset numera om det spelar roll för "katastrofanalysen".

Risken för brand är kanske inte så stor eftersom det, i bästa fall (som du påpekar) resulerar i en kortslutning som gör att säkringen går (alternativt en liten gnista som med hjälp av värmen den genererar kanske torkar upp vattnet och därmed avbryter kortslutningen). Däremot så finns dock risken att du får ström i dig (eller ännu värre, ett barn) och den kan lätt slå ut hjärtat om den tar fel väg. Högspänning "vet" alla instinktivt är farlig men inte alla har förstått att lågspänningen är minst lika dödlig. Det krävs inte mer än 30mA för att du skall vara i riskzonen och lågspänning ger bra mycket mer än så.

Vatten och el är ingen bra kombination och jag har själv drabbats av klantiga elektrikers (?) jobb när de valt fel material. Jag vill påpeka att även om en lekman vanligtvis får saker att fungera så blir det väldigt lätt ett fel som eventuellt uppdagas på ett sätt som man inte vill. Jag vill också säga att, eftersom jag vet att det finns många "hemmasnickrare" som är övertygade om sin kompetens, det inte är för att behålla elektrikers nisch som jag varnar utan för att det helt enkelt är förknippat med livsfara att göra fel.

/J
#24 - 25 november 2006 08:46
-c- skrev:

Man kan ju ha grenuttaget över eller bakom karet så att det inte läcker ner på det
#25 - 25 november 2006 09:44
All el jag har till fiskarna är avsedd för utomhusbruk.
#26 - 25 november 2006 10:29
Saken är klar, det blir definitivt minst ip44-klassade färdiga grenuttag under mitt akvarium! Bra påpekande Joacim när det gäller barnsäkring, skall se till att göra någon lösning så att åtminstone små barn inte alls kommer in i skåpet.
#27 - 25 november 2006 10:39
-c- skrev:

Då är allt som det ska...:)
#28 - 25 november 2006 14:43
IP44 klassning av ett urtag gäller väl bara om inget är anslutet.
Vatten kommer inte att orsaken en kortslutning som kan få proppen att gå. Vatten leder ström för dåligt.
#29 - 25 november 2006 23:05
Danei skrev:
Vatten kommer inte att orsaken en kortslutning som kan få proppen att gå. Vatten leder ström för dåligt.

Vatten kan orsaka kortslutning, det är bara guld o silver som har bättre ledningsförmåga än vatten.

-c-
Försök att fästa uttagen i taket på möbeln under akvariet. Börjar det rinna vatten så brukar det rinna längs väggarna.
Gör avrinningsöglor på kablarna som går in i möbeln. Ska försöka lägga upp en bild som beskriver öglan. Sen tror jag inte du behöver oroa dig så mycket mer.

Peace
#30 - 26 november 2006 09:50
Toppen, uttagen hamnar i taket på möbeln! En avrinningsögla låter bra för att vattnet inte skall ta sig till vägguttaget (antar jag?), toppen om du kan lägga upp en spdan bild eller någon kan referera till en hemsida där en sådan finns beskriven.
#31 - 27 november 2006 20:23
Babba skrev:
Vatten kan orsaka kortslutning, det är bara guld o silver som har bättre ledningsförmåga än vatten.

För allt relevant i den här diskussionens har du rätt, men i enlighet med min vana att vara gnällig, måste jag påpeka att vatten leder olika bra beroende på sitt jontal. Avjoniserat vatten leder, ungefär lika bra som vilken annan isolator som helst.

B!
#32 - 2 december 2006 22:41
Mr B skrev:
För allt relevant i den här diskussionens har du rätt, men i enlighet med min vana att vara gnällig, måste jag påpeka att vatten leder olika bra beroende på sitt jontal. Avjoniserat vatten leder, ungefär lika bra som vilken annan isolator som helst.

B!

Vill inte heller vara gnällig. Prova stoppa ner fasen o nollan(eller jorden) i akvariet så får du se om säkringen går. Det spelar ingen större roll om vilket vatten du tar (avjoniserat, salt, regnvatten eller vanligt kranvatten) i ett sånt litet utrymme. Det kommer fortfarande bli en kortis. Om du dessutom tar ett mindre utrymme som ett uttag t ex. så kommer det defenitivt bli en.

-c-
Ska försöka få upp en bild under morgondan, har inte haft tid i veckan.

Peace
#33 - 2 december 2006 23:06
Häll avjoniserat vatten i ett glas för nöjes skull, och stoppa ner fas / nolla, så får du se nånting kul... det händer nämligen inte ett skit, förens vattnet blivit joniserat nog. Vatten är självjoniserande, så det kommer att leda, förr eller senare, men behållarens storlek är ganska betydelselös.

Självklart är inte akvarievatten avjoniserat, varför det kan kännas orelevant. Jag ville bara korrigera påståendet om att allt vatten leder elektriska strömmar bättre än koppar...
B!
#34 - 3 december 2006 11:32
Att vatten är en bra ledare är en myt. Bara för skoj skull testade jag. Skalat ca10mm, 20mm mellan ledarna. I akvarievatten. Man får en viss gasutveckling. Antagligen bla. klor. Men kortis blir det inte.
#35 - 22 december 2006 22:32
Är själv elektriker och kommer därför inte ge några tips överhuvudtaget för detta kan resultera i gör det själv olycker då den som frågat går hem och gör någon typ av livsfarlig installation.:(
Mitt råd är att ringa en EL installationsfirma som hjälper dig så får du det säkert och snyggt.

Tänkte bara upplysa om hur det ligger till med ström i 50Hz växelström som vi har i våra vägguttag i hemen för dom som är intresserade.

Hjärtats känslighet är störst vid ca 50Hz

Värden för kroppens känslighet för 50Hz växelström
*Känseltröskeln 0,1-1mA
*Muskelkramp 1-20mA
*Hjärtflimmer 50-100mA
*Innrebrännskador 1A och högre

Sen har jag inte läst allas inlägg men det finns möjligheter till fängelse om olycker vid felaktiga installationer orsakar vissa skador som person eller egendom m.m

Så ring installations elektrikern han hjälper dig :D
#36 - 23 december 2006 10:05
Går det att koppla fel i proppskåpet?
Har nämligen fått en varmluftspump installerad och dom kopplade den in i proppskåpet. Där går både 220 och 380 .
Den skulle ju plocka ner kostnaderna i hiuset, knappt varit igång och inga element har varit igång ändå så har jag tydligen förbrukat över 10000kw 1400 mer än förra året då jag bara hade element igång under samma period(direktverkande el). Samma förutsättningar i huset som förra året och alla vitvaror är nya a/a+ klassade.
#37 - 23 december 2006 19:42
Tenkare skrev:
Går det att koppla fel i proppskåpet?

Har nämligen fått en varmluftspump installerad och dom kopplade den in i proppskåpet. Där går både 220 och 380 .

Den skulle ju plocka ner kostnaderna i hiuset, knappt varit igång och inga element har varit igång ändå så har jag tydligen förbrukat över 10000kw 1400 mer än förra året då jag bara hade element igång under samma period(direktverkande el). Samma förutsättningar i huset som förra året och alla vitvaror är nya a/a+ klassade.

Drar pumpen mer ström än elementen så är det säkert fel på pumpen
#38 - 23 december 2006 20:35
jo det är min tanke också, men det är ett helvete att få dom att kolla blir bara rundskickad
#39 - 26 december 2006 07:13
Och du har enbart använt pumpen till att värma? Tenkare.

Du har inte använt den att kyla?? För använder man den till att kyla på varma dagar så tror jag inte det är så ekonomiskt att ha en varmluftpump.

(utgår från att det är en luft->luft pump)

Eller så kan man ju alltid stänga av sina element och plasera ut många akvarium i rummen istället för element:D
#40 - 26 december 2006 20:35
Flundran skrev:
Och du har enbart använt pumpen till att värma? Tenkare.

Du har inte använt den att kyla?? För använder man den till att kyla på varma dagar så tror jag inte det är så ekonomiskt att ha en varmluftpump.

(utgår från att det är en luft->luft pump)

Eller så kan man ju alltid stänga av sina element och plasera ut många akvarium i rummen istället för element:D

Enbart för att värma, max 2 timmar/dag. Elementen har jag inte ens satt igång.
Jo det är en luft/luft pump.
#41 - 31 december 2006 11:35
Då låter det himla konstigt att din förbrukning har ökat så mycket.....:confused:

Du får ta leverantören i örat och fråga om det verkligen ska vara så:mad:

Sen är väll 1400Kw utslaget på 1år inte så jätte mycket men pumpen borde ju lätta på din el kostnad....så om inget annat är ändrat och leverantören har tittat på ditt hus och rekomenderat en pump så skulle jag iallafall kräva att dom fixa det..
#42 - 31 december 2006 14:13
Flundran skrev:
Då låter det himla konstigt att din förbrukning har ökat så mycket.....:confused:

Du får ta leverantören i örat och fråga om det verkligen ska vara så:mad:

Sen är väll 1400Kw utslaget på 1år inte så jätte mycket men pumpen borde ju lätta på din el kostnad....så om inget annat är ändrat och leverantören har tittat på ditt hus och rekomenderat en pump så skulle jag iallafall kräva att dom fixa det..

1400kw på 2 månader ska det vara jämfört med samma period förra året.
Bollen är satt i rullning men vi får se när dom kommer och inspekterar den.
Har precis fått besiktigat min braskamin så det blir att elda i den istället då.

Annons