Lite off topik ang djuraffärer

#1 - 27 december 2011 14:45
Jag köpte en fisk som mobbar och ville att djuraffären tog den tillbaks men de säger att de inte gör det, Jag tycker det är fel. Skall jag behöva avliva djuret pga att det mobbar då eller? Jag tycker ju att man skall få lämna tillbaks de även om man inte får pengarna tillbaks för de skiter jag i men tycker synd om fisken o ingen vill ha den.

Men jag har hört andra som lämnar tillbaks fiskar o gör byten så förstår inte vart ni hittar de affärerna?
Jag menar ibland säljer de ju fiskar utan att kunna något om dem och då kan det ju bli galet?

Kommer fortsätta leta ett hem till honom och hoppas på det bästa.
Men om det skiter sig hur avlivar man då snällast en fisk?
Är det bara kokande vatten som gäller? Tycker det är så hemskt då jag fick avliva mina firrar efter att de fick bukvattensot förra året så vet inte om jag pallar med det en gång till. Då var det de sjukaste djuren jag avlivade som inte kunde bli friska igen så det känndes lite "bättre" då de slapp lida. Men än då!
#2 - 27 december 2011 14:48
Vad är det för fisk, och vad har du för andra fiskar? Hur stort är akvariet?
#3 - 27 december 2011 15:03
generellt sett är det nog tyvärr så att de flesta kedjor är inte så kundvänliga när det gäller sånt här.

finns naturligtvis undantag, men tyvärr är dom ganska få.

bäst på kundvänligheten är oftast de "fristående" djuraffärerna vilka ofta "betjänas" av ägaren själv.

finns ju många exempel där butiken totalt vägrar sälja fisk som inte går ihop.

ex min "hovleverantör" intervjuar nytt folk ganska ingående, och märker han att de är snett på det så
vägrar han sälja.


att hitta det bästa sättet att avliva en firre på är nog tyvärr som att fråga hur långt är ett snöre.

du kommer att få en massa olika förslag.

alltifrån koka dom, till att slå dom i väggen.

jag tillhör dom som anser att om det är yngel, eller riktigt liten firre, max 2-2,5 cm smal sak, så funkar
det bra att hiva ner dom i störtkokadande vatten, obs, en åt gången.

storlek över det, så är det snabb våldsam slängning in i väggen, hammare på skärbräda, eller
kniv över nacken om det är större fisk, säg 6-7 cm och över.


.
#4 - 27 december 2011 15:53
Det hela beror väl också lite på vad du fått för information, har de sagt att det här är en snäll fisk och det kommer definitivt att gå bra i ditt akvarium, då kan man väl kanske se det som att det är fel i varan och du har rätt att lämna tillbaka fisken. Har de däremot varnat för att det är en lurig fisk som kan bli besvärlig, då får du väl typ skylla dig själv. Inte så lätt att tillämpa regler som är skrivna för brödrostar på levande djur dock.

När det gäller avlivning så finns det trådar om det förut. Kort kan man säga att de som gjort studier i ämnet fördömer kokande vatten som alldeles för plågsamt. Likaledes fördöms halshuggning, hjärnan är aktiv lång tid efter en halshuggning. Det som är lämpligt är slag med hårt föremål i bakhuvudet, helst uppföljt med att förstöra hjärnan med spetsigt föremål.

Det finns inga uttryckliga regler för hur akvariefiskar får avlivas. Man kan dock jämföra med hur man får avliva grodor och det stämmer med vad som står ovan, kokande vatten och halshuggning är förbjudet men slag i huvudet-metoden är tillåten. Det verkar lite olämpligt att avliva en fisk med en metod som man blir åtalad om man använder till en groda.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 27 december 2011 17:46
Jag kan inte uttala mig specifikt om detta fallet men när jag hade affär (på 80-talet) så gjorde jag på 2 sätt i fall som detta
1/ Om det var en stamkund så tog jag tillbaka fisken och kunden fick ett tillgodokvitto
2/ Om det inte vare en stamkund tog jag inte tillbaka fisken/fiskarna.

Sedan även de fiskar som jag fick tillbaka enligt 1 så släppte jag aldrig tillbaka ner dom eller sålde dom vidare utan fisken avlivades direkt så det helt enkelt pengar som förlorades för att jag ville vara hygglig mot kunderna.

Anledningen till att jag inte tog tillbaka fiskar var helt enkelt att de ställde till med för mycket problem eftersom de fiskar som man ofta tröttnade på hade gått i akvarier som var dåligt skötta. De hade också exponerats för många andra fiskarter och därmed var risken stor för att de bar på någon sjukdom, en flytt i sig är ju också stressande vilket gör att fiskarna blir sjuka och en privatpersom packar oftast inte heller fiskarna på ett "proffesionellt" sätt, dessutom skall ju alla nya fiskar hållas i karantän och att hålla enda fisk som man fick tillbaka i ett karantänsakvarium i 14 dagar var helt enkelt omöjligt. Sedan är ju dessutom alla fiskar individer och om en fisk har utvecklat ett aggrresivt beteende så sitter detta ofta i och varför skall sedan andra kunder då också behöva drabbas av detta.

Sedan är det ju en helt annan sak (som både Kensa och Bygert nämner) om man blivit blåst av affären och lurats att köpa t.ex. en paroonhaj eller en Clariasmal och affären informerat om att det är fredliga fiskar som passar i små akvarier - OM så har skett så kan man självklart kräva pengarna tillbaka.

Men visst - det finns affärer som tar tillbaka fiskar från kunderna och sedan direkt säljer dom vidare. DESSA affärer betraktar jag dock som oseriösa och sådana vill inte jag handla i.
#6 - 27 december 2011 22:01
Jag kan inte uttala mig specifikt om detta fallet men när jag hade affär (på 80-talet) så gjorde jag på 2 sätt i fall som detta

1/ Om det var en stamkund så tog jag tillbaka fisken och kunden fick ett tillgodokvitto

2/ Om det inte vare en stamkund tog jag inte tillbaka fisken/fiskarna.



i.


Så är det på dom flesta ställen än idag :)

Så är


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7 - 27 december 2011 22:54
"Min" handlare, är en lokalbutik inne på stan. Han är väldigt noga med att påtala vilka fiskar som kan gå med vilka andra.Och vilken storlek de SKALL ha som minimum på akvarium. Har kunden mindre akvarium än det, då säljer han inte. Han säljer inte om kunden i fråga är väldigt svävande och inte riktigt verkar veta vad han/hon håller på med heller. Nu har den här affären i huvudsak specialiserat sej på ciklider och den sortens fiskar.Men de har även de mer vanliga akvariefiskarna hemma.
Skulle jag komma in med fisk, antigen som jag har köpt nyligen där eller sånt som har gått längre tid i mina kar, och av nån anledning måste flyttas, då tar han emot dem. Men det gör han inte ...som Kjell beskriver..med en helt okänd eller ny kund.

Ingen av de större kedjorna tar tillbaka fisk som de har sålt till kunden. Om fisken dör inom en vecka, så får du tillbaka pengarna eller får nytt , likvärdigt med den /de döda. Men INTE förrens affären har gjort vattenprov på ditt akvarium, och konstaterat att dina vattenvärden och vattenkvalitet är bra. Jag tycker inte detta är fel.

Men det är ju också ett ställningstagande det där. Är det så att affären medvetet har "lurat" på dej fisk som är helt olämplig för ditt akvarium, då tycker jag att du ska få lämna tillbaka fisken och få tillbaka pengarna eller ett tillgodokvitto.

Till sist ställer jag samma fråga som Animaniac: Vad är det för fisk ? Vad har du för andra fiskar? Och hur stort är akvariumet ???
#8 - 27 december 2011 23:07
ciklidtok skrev:
.



Ingen av de större kedjorna tar tillbaka fisk som de har sålt till kunden. Om fisken dör inom en vecka, så får du tillbaka pengarna eller får nytt , likvärdigt med den /de döda. Men INTE förrens affären har gjort vattenprov på ditt akvarium, och konstaterat att dina vattenvärden och vattenkvalitet är bra. Jag tycker inte detta är fel.






Skiljer också mycket på om man är stam kund eller inte. Jag nämner inga butiksnamn.. Men alla butiker jag köper fisk i kan jag lämna tillbaka djur till... Likaså slänger jag in mins yngel där också för att inte spola ner dom.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#9 - 27 december 2011 23:48
Karet är på 190 liter och det är en choklad mal och han skulle gå bra med mina siameser men han jagar dem något så kopiöst fasten dem i affären sa att det inte var några problem i ett välplanterat kar med många gömställen.
Men sedan jag blev goldmedlem o kollade här så såg jag att det inte riktigt stämmer.
Men har satt ut anonser nu om honom så jag hoppas någon adopterar honom snart :)

Tänker inte avliva honom och så gå via zoopet innan jag köper fisk som jag börjat med nu då jag har märkt att det lätt blir fel när man bara går efter utseende o det de säger i butiken.

Förstår ju i och för sig att de inte tar tillbaks dem men trodde i och för sig att det var vanligt att de gjorde så med sina stamkunder. Och chokladmalen blev dessutom större än vad de sa o inte gillade han ansistrus heller.

Tack för all info nu förstår jag deras polysy bättre i alla fall. Och tur jag har en HTC då kan jag ju kolla på zoopet när jag är i djuraffären o avbryta impulsköp. Och komma hem med "rätt" fisk från början :)


Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
#10 - 28 december 2011 08:54
Försök att alltid läsa lite om fiskar som ni är intresserade av innan ni köper dom så undviker ni såna här händelser!
Tycker man får själv också bör ta lite ansvar och kolla upp firrarna, och inte bara köpa första bästa fisk man ser bara för att den ser
cool eller häftig ut!

Thaifighter
#11 - 28 december 2011 10:14
Lagen är skapad för behandla saker inte djur (som Bygert, som är juridikkunnig, säger), men den gäller. Det kan förstås tyckas konstigt och till och med fel enligt somliga. Överlag tror jag att vi (inkl mig själv) är allt för många som undviker att klaga eller kräva vår rätt så detta är knappast ett beteende som behöver uppmuntras. Snarare tvärtom.
Några reflektioner:
Jag minns när jag var liten och min syster gick och köpte en fisk till mig. Hon ville vara snäll. Den var jättevacker så jag blev förstås glad till en början. Jag blev dock alldeles förstörd när den sedan käkade upp och nafsade sönder alla mina andra fiskar. Det var en ung blåciklid... Men låt oss fundera lite på detta. Vems ansvar var detta? Skulle man kunna lägga ansvar på min syster (då ca. 13-14 år) som inte kunde något om fiskar? Eller djuraffären som sålde en blåciklid till sin lillebrors sällskapsakvarium (min syster kunde nog högst namnet på guppy och svärdbärare - och det var nog vad jag hade)? Skulle det gått annorlunda om jag som då 8-9 åring gått och köpt en "vacker fisk"? Visst har djuraffären det övergripande ansvaret - tveklöst - de har /eller snarare ska ha / både kunskaps och informationsövertaget - vilket innebär att de också har möjligheten att ställa relevanta frågor. Om affären frågar kunden om omständigheterna och sedan avråder är tämligen irrelevant - säljer de ett djur då de har information som gör att de avråder så är de ansvariga. Om de avråder på sakgrunder - varför skulle de sälja då? Och frågar de inte så får väl även affären stå sitt kast...

Samma djuraffär sålde mig senare ett marsvin med en hamsterbur... nåväl detta var på 70-talet och nog kan man hoppas att saker ändrats. Förstås så kan man invända att de inte ska sälja djur till minderåriga - men detta är ett annat argument - och dessutom inte något alla djuraffärer bryr sig särdeles mycket om. Jag tycker nog att det blivit ganska mycket bättre i djuraffärerna - de frågar oftare - men det gäller knappast alla.

Jag lärde mig hursomhelst att man inte ska köpa djur i present!

Lite senare i min ungdom experimenterade jag med en ål som jag fångat längs Öresundskusten. Denna käkade förstås också upp mina fiskar... i det fallet fick jag skylla mig själv förstås. Då hade jag ju ingen motpart. Förresten blev jag inte ledsen då.

Nåväl en reflektion: om det gäller en elektronisk sak som du köper i en affär och den saken gör att dina andra saker går sönder (kanske genom att skapa kraftiga svängningar i elnätet) skulle du då gå och klaga i affären? Antagligen. Skulle du tycka att affären skulle ha ansvar för att informera dig om att saken kräver en särskild omgivning? Troligtvis. Skulle du lämna tillbaka en mjukvara för MAC som såldes till person som bara äger en PC? Åtminstone försöka hoppas jag. Om du fick skämd mat på en restaurang skulle du klaga då? Förhoppningsvis. Om du blev magsjuk? Då borde du även anmäla det.

På de flesta indiska restauranger jag varit på så brukar de uttryckligt fråga om jag verkligen vill köpa den superstarka vindaloorätten. Det tycker jag är rimligt och klokt. Men om de överhuvudtaget inte gjorde det och ställer fram en vindaloorätt och jag anser den vara oätbar för att den är så stark vems är då felet? Jag som ovetande eller de som vetande?

För mig är det inte helt enkelt med djur eftersom det beror så mycket på en mängd olika omständigheter och att "varan"/djuret/ förstås inte är oförändrat när det varit i ditt akvarium (jämfört många saker). Men jag tycker inte att man ska ignorera djuraffärernas ansvar.

Jag förstår fullt och fast Kjells argument för att inte ta emot fiskar (särskilt om det gått en tid) men om köpet är nyligen gjort och under falska förespeglingar så är det rimligt att häva köpet - där verkar vi vara överens.
#12 - 28 december 2011 10:53
Majk01: Jag har inga större problem om jag vill byta in eller lämna tillbaka fisk, men ...som du säger...jag handlar fisk och tillbehör på i huvudsak en annan affär än min "riktiga"så de vet mycket väl vem jag är, och de vet också att jag har bra värden och kvalitet på mina akvarium :) Jag vet också vad jag vill ha, men det har blivit miss nångång, om jag har velat prova på något nytt som jag själv inte har någon erfarenhet av, annat än vad jag har läst mej till, och det inte har fungerat i mina kar av någon anledning.

Carina: Jo, chockladmalen är väldigt lurig (har själv 3 stycken) och de äter fisk både mindre och de som är rätt stora, får de bara plats i munnen på dem så. De är dessutom mycket revirhävdande, och blir ofta griniga på ålderns höst. Min äldsta, en hanne, är nårmare 20 år gammal och hur sur och tvär som helst. Han går med fullvuxna Oscarciklider, och han ger sej på dem också om de kommer för nära. Han simmade rakt in i romklasen, och sket fullständigt i att Oscarn både tuggade och knuffade på honom. Han mumsade glatt i sej rommen ändå.

Dessutom så ska chockladmalen har ett akvarium på minimum 250 eller om det är 300 liter...lite osäker där.
#13 - 28 december 2011 11:07
släng upp honom på mfk så är det säkert någon som kan adoptera honom.. eller om du är i sthlm kan jag ta honom personligen.. chokladmalar är små pansarvagnar, har dock aldrig upplevt dem som aggressiva.. men jag kanske har lite andra referenspunkter än de flesta..

tycker generellt att djuraffärspersonalen är rätt dålig på att informera.. men å andra sidan ska man ju inte säga att de kämpar i medvind heller..
#14 - 29 december 2011 12:43
Nu har Ebba flyttat :)
Och nu har jag firrar som trivs bra ihop igen!

Så slapp hemska avlivningar och dåligt samvete :) Men fel kan man ju göra fast ajg tycker fortfarande att desto mera jag läser desto mindre kan jag ;)

Och jag kommer fortsätta vara stammis i butiken men kolla upp firrarna bättre själv.











Annons