Lite nybörjar frågor

#1 - 14 december 2005 20:21
jag ska köpa ett akvarium nästa vecka,,ett litet,,20L kanske om den ser jätte liten ut tar jag ett 60L istället,,iallafall,,,ska man ha nånting i vattnet?Jag har läst lite här om en massa tester man kan ta på vattnet,,men är det verkligen nödvändigt?

hur ofta ska jag byta 50% vatten?Blir det lagom med var 14.e dag?Sen tänkte jag på alla saker man behöver till,,håv,mat, och sen tänkte jag hur är dom där algmagneterna?Behövs dom,,jag tänkte köpa en sån där mal (algätare) efter 2 veckor...Ska man byta vatten med hink eller slang/hink?

Jag tänkte ha en Eldstjärt och några neontetror och kanske några svärdbärare..

Men så tänkte jag fråga,,hur skiljer man på eldstjärt hane/hona?Är det omöjligt att ha fler?Hur fortplantar sig eldstjärtarna?Kan dom leka om man har ett större akvarium?

Går black molly'sar ihop med eldstjärtar?

ja det var nog det jag undrade mest över för tillfället..
#2 - 14 december 2005 20:25
Välkommen till zoopet rassa. :)
Vi ska försöka besvara dina frågor så gott vi kan.
Ett 20liters akvarium är svårskött. Det är lättare att skötta ett lite större akvarium.

Så ta hellre 60l eller ännu större om du har råd.
#3 - 14 december 2005 20:30
Det som är verkligen bra här på zoopet är att du kan sök bland artbeskrivningar på zoopet. Det gör du på första sidan i kolumen till höger: Sötvattensfisk artbeskrivningar

Sedan finns det mycket gott folk att fråga om man inte hittar den information man söker.
#4 - 14 december 2005 20:31
Hej och välkommen! :)

Eldstjärten blir alldeles för stor att ha i 20 l. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272

Har du sett att det finns ganska mycket att läsa på Zoopet förutom i forumet?
#5 - 14 december 2005 20:42
Tack för dom snabba svaren,,mam,,jahaa,,jag pratade med 2 olika butiker att det fick plats med 1 iallafall i 20L,,men dom kanske inte är så insatta..och jag har försökt läsa mycket just i denna delen av forumet,,men förstår inte vad det där medlet gör och sen var det någon i en tråd som skrev att det inte var nödvändigt osv,, kanske ska fråga då i butiken när jag köper akvariet!
#6 - 14 december 2005 20:44
Eldstjärt behöver 200 liter, och är dessutom ganska svåra enligt Zoopet!

Ett tips är att köpa minst 100 liter. När jag skaffade akvarium så tänkte jag först köpa runt 40-60 liter, blev rekommenderar av folk på Zoonen (tackar!) att köpa ett större. Så nu har jag ett 110 liters med mycket mer valmöjligheter än ett 60 liters :D Och det tar faktiskt inte så stor plats som jag hade trott.
#7 - 14 december 2005 20:45
om butiken du ska fråga i föreslår en eldstjärt i ett 20 l tycker jag inte du ska lita alltför mycket på dem...

det råder delade meningar om man ska ha vattenberedningsmedel... det är nog upp till var o en att bestämma om det.. ;)

lycka till nu!
#8 - 14 december 2005 20:56
ok,,då kanske jag får prova mig fram med medlet,tar man bara vanligt kranvatten annars?Jag ska kolla på storlekarna när jag ska dit!Ska försöka läsa på ännu mer tills dess,,vill ju inte att fiskarna dör eller är olyckliga...

Har fortfarande inte fått svar på hur eldstjärtarna leker om dom är så som det skrivs att dom är!
#9 - 14 december 2005 21:18
[QUOTE=rassa]Har fortfarande inte fått svar på hur eldstjärtarna leker om dom är så som det skrivs att dom är![/QUOTE]
Om du läser artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272 kan du se att den är mycket svårlekt..:)
#10 - 14 december 2005 21:22
Jag skulle också vilja veta lite mer om eldstjärten, tyvärr så verkar man förstört dess naturliga uppehållsort i naturen. Tänkte faktiskt försöka odla den. Men det i akvarium på 400L.
#11 - 14 december 2005 21:28
[QUOTE=Frågvis]Tänkte faktiskt försöka odla den. Men det i akvarium på 400L.[/QUOTE]

Låter spännande, om nu det som står i artbeskrivningen stämmer verkar det ju nästan vara omöjligt... Antar att vi får höra om det skulle ske några framsteg... :)
#12 - 14 december 2005 21:49
Jag gissar att mina chanser inte är särskilt stora. Men jag tycker det är en väldigt fin fisk, så jag blir inte ledsen om jag inte lyckas..
#13 - 15 december 2005 12:22
ok jag kollade i butiken vad dom hade för storlekar och nästa storlek var 54L,,,så då får jag köra på det då...nästa storlek efter det var 105L med stativ,,usch och det vill jag inte ha!men det var billigt,,54L kostade typ 600:- med allt med då..det är väl iallafall bättre att ha 54 än 19 kan jag tro..ska bli såå kul och ha eget akvarium,,sambon börjar lessna på mitt fisksnack dygnet runt! =)
#14 - 15 december 2005 12:30
Har du kollat på blocket? Fanns ett 70l akvarium med massor m tillbehör

"70 liters akvarium i toppskick kompl med lysramp,täckglas,doppvärmare,håv,sand,fiskmat,vitaminer,yngelkar,rötter,och ett eheim 2213 ytterfilter allt detta blir ditt för 600 kronor"

Kan ju va nåt =) inlagd igår, fast de beror ju på var du bor förståss... komplett akvarium står de =) litet tips bara =)
#15 - 15 december 2005 15:57
Hej och välkommen till zoopet!

Som andra redan påpekat så är ett litet akvarium betydligt mer svårskött än ett stort, plus att det inte är många fiskarter som trivs i ett litet akvarium och därför blir dina valmöjligheter väldigt begränsade. Men du kanske fått tag på ett litet större begagnat akvarium?

[QUOTE=rassa]ska man ha nånting i vattnet?Jag har läst lite här om en massa tester man kan ta på vattnet,,men är det verkligen nödvändigt?[/QUOTE]

Ibland är det det ja:

1. Vattenberedningsmedel: Kranvattnet behandlas med flera olika kemikalier som kan vara skadliga för fiskarna. På vissa orter tillsätter VA-verket bl a chloramin (som inte går att lufta ur vattnet) och lut. Ibland finns det även koppar och tungmetaller beroende på vad det är för rör. Vissa fiskar är känsligare än andra, men inga fiskar mår bra av att exponeras till dessa ämnen. Vattenberedningsmedel binder och neutraliserar dessa skadliga ämnen och minskar stressen hos fiskarna. Det finns flera olika märken. Själv kör jag med Nutrafin's "Aqua plus" som är både drygt och relativt billigt. Vattenberednindsmedel används vid varje vattenbyte (det nya vattnet behandlas med det).

2. Bakteriekultur: När man startar upp ett akvarium finns det inga nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit som bildas i vattnet pga fiskarnas avföring. Dessa är dödligt giftiga för fiskarna. Därför bör man under de första veckorna tillsätta bakterikultur för att skynda på etableringen av en bakteriekultur i filtret och minska risken för en nitritspik. Man bör även börja med väldigt få fiskar och mata sparsamt. Sen efter några veckor kan man successivt börja intruducera nya fiskar. Man ska inte ha bråttom vid uppstart av akvarium. Bakteriekultur behöver man bara tillsätta innan nyttobakterierna hunnit etablera sig.

3. Nitrittest: Man kanske inte behöver ha en massa olika tester (beror väl på vilka fiskar som bor i akvariet), men det finns ett test som man faktiskt bör ha hemma när man startar ett akvarium och det är nitrittestet. Under de första veckorna/månaderna bör man holla koll på vattnet så man upptäcker en eventuell nitritspik innan det är för sent.

Med dessa två medel och ett test kommer man väldigt långt. Man gardera sig mot jobbiga överraskningar.

[QUOTE=rassa]hur ofta ska jag byta 50% vatten?Blir det lagom med var 14.e dag? Sen tänkte jag på alla saker man behöver till,,håv,mat, och sen tänkte jag hur är dom där algmagneterna?Behövs dom,,jag tänkte köpa en sån där mal (algätare) efter 2 veckor...Ska man byta vatten med hink eller slang/hink?[/QUOTE]

Hur ofta och hur mycket vatten man ska byta beror på hur stort akvarium man har, vad man har för filter, vad det är för fiskar och hur många som bor i akvariet, osv. Mindre och tätare vattenbyten är mycket skonsammare för fiskar än att byta mycket vatten mer sällan. Själv tycker jag att 50% låter mycket. 30% varje vecka blir bättre, men har du ett bra filter och mycket växter behöver du nog inte byta så ofta. Det bästa sättet att byta är att suga ut vattnet med en slang som man kör över bottnen så man får bort smuts samtidigt. Själv fyller jag på med hinkar sen.

Du kan hoppa över algmagneterna och ta bort eventuella alger från glaset med en sån Scotchbrite svamp för ömtåliga ytor, eller en isskrapa.

Du behöver inte ha en algätare innan du fått alger. Och får ett litet akvarium är det mycket bättre mad algätande räkor än med ancistrusar som blir för stora för akvariet när de växt upp. Lita inte för mycket på vad de säger i akvariebutiken. De vill ju sälja och det är många nybörjare (jag inklusive) som har fått ångra bittert att man litat på dem. Innan du ska köpa fiskar är det alltid bäst att själv kolla alltid vilka egenskaper och behov dessa fiskar har så man vet i fall de kan trivas i ens akvarium eller inte. Det kan du lätt göra här på zoopet under artbeskrivningar.

Lycka till!
#16 - 15 december 2005 17:57
tack för alla tips

ok tack för alla tips...tänkte också,,kan jag lägga i en kruka där i?Och kan man ha vanliga plastblommor eller måste det vara såna man har köpt i djuraffär?Och spelar det någon roll var man placerar doppvärmaren och pumpen?

Glömde fråga,,jag köpte akvariet idag...men det stank lite i början,,är det farligt?Jag luktade på det när jag öppnade paketet...vad används det för material till akvarier egentligen?
#17 - 15 december 2005 19:10
[QUOTE=rassa]Jag luktade på det när jag öppnade paketet...vad används det för material till akvarier egentligen?[/QUOTE]
Glas och silikon. Silikonet kan lukta lite fränt när akvariet är nytt och inte stått med vatten, men det är ingen fara.
#18 - 15 december 2005 19:56
ok tack,,ni är verkligen jättesnälla allihopa som årkar svara på mina dumma frågor,,här kommer en till;kan jag köpa fisk och lägga i imorgon?Jag la i det där medlet jag fick med akvariet och så la jag i växterna,,är det farligt o stoppa ner handen fast man har sånt där medel i?
#19 - 15 december 2005 22:26
[QUOTE=rassa]ok tack,,ni är verkligen jättesnälla allihopa som årkar svara på mina dumma frågor,,här kommer en till;kan jag köpa fisk och lägga i imorgon?Jag la i det där medlet jag fick med akvariet och så la jag i växterna,,är det farligt o stoppa ner handen fast man har sånt där medel i?[/QUOTE]

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar :D

Vad var det för medel du hade i? Var det vattenberedningsmedel eller bakteriekultur? Vad heter det? I vilket fall så är det absolut inte farligt att stoppa ner handen. Fiskarna kommer ju att leva i det vattnet och de är mycket känsligare än vi :p

Forhasta dig inte att göra nånting i fall du inte är säker på hur du ska göra. Fast jag vet att det är svårt att vara tålmodig i början :)

Ca 24 timmar efter det att du tillsatt bakteriekultur för första gången kan du introducera några FÅ fiskar. Vänta sen några veckor innan du introducerar fler. Man får skynda långsamt i början.

Jag skulle rekommendera dig att ha riktiga vattenväxter i akvariet (istället för plast) för att de hjälper till att skapa balans i akvariet och gör vattnet bättre för fiskarna. Javaormbumke och/eller vallisneria är lätta växter.
#20 - 16 december 2005 09:34
ok då ska jag köpa några fiskar idag då,,jag ska fråga min mamma vad vi hade för växter,,vårat akvarium hade vi aldrig några problem med och växterna växte som bara den,,hon fick åka med jämna mellanrum och lämna växter till butiken för att det blev för mycket,,då hade vi neontetror,svärdbärare och tigerbarber,,barberna levde i flera år och lekte flera flera gånger så nåt måste hon gjort rätt =) iallafall så jag vill ha såna växter som är rätt långa och att vissa når ytan,om jag hittar!

aqua safe hette det där medlet!
#21 - 16 december 2005 10:53
[QUOTE=rassa]då hade vi neontetror,svärdbärare och tigerbarber,,barberna levde i flera år och lekte flera flera gånger så nåt måste hon gjort rätt =) [/QUOTE]

Åh ja, fiskar kan leva i många år. Neontetror t ex kan leva i 10 år och de blir absolut inte äldst :)

[QUOTE=rassa]iallafall så jag vill ha såna växter som är rätt långa och att vissa når ytan,om jag hittar!

Kan det vara vallisneria du tänker på? De är lätta att hitta iaf.

[QUOTE=rassa]aqua safe hette det där medlet![/QUOTE]

Då är det vattenberedningsmedel. Det är bra att ha mot klor och andra onyttiga ämnen i kranvattnet. Nu vid uppstart bör då även köra med bakteriekultur, som man tillsätter första gången ca 24 timmar innan fiskarna flyttar in.
#22 - 16 december 2005 13:19
bakteriekultur??Ja det har jag missat då,,för att fiskarna är köpta och i..jag köpte 1 eldstjärt och 11 neontetror,,och så köpte jag en sån där träbit att ha i,,fast den flyter så jag la den i en hink med vatten..Jag vill köra akvariet lite mer au natural,,haha,,alltså,,jag tänker inte hålla på och mäta vattnet och häller inte i mer grejer om jag inte ser att fiskarna mår dåligt..jag har ju bara ett 54L så nu kanske det inte får plats med mer fisk,,tycker att det konstigt att dom i butiken inte frågar hur stort akvarium man har eller vad man har för andra fiskar är det vanligt?
#23 - 16 december 2005 13:34
Det är nog standard att de inte frågar. Du kan komma att behöva ett större akvarium i framtiden. Men du kanske hittar ett på blocket.
Mata väldigt sparsammt, och mata inte första dygnet. Jag skulle nog köpa nitrivec om jag var du. Eller så får du hålla på att bytta väldigt mycket vatten den första månaden om du vill att fiskarna ska klara sig.
#24 - 16 december 2005 13:37
eldstjärten http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272 kräver 200l och är inte en nybörjarfisk. Läste också i en akvariebok: "Det enda lämpliga sällskapet för den argsinta eldstjärten (Epalzeorhynchos bicolor) är tuffa fiskar som mellanstora barber eller malar."

vet inte om det stämmer eller om stimfiskar kan vara undantag.
#25 - 16 december 2005 13:40
Eldstjärten är oftast snäll när den är liten. Men det kan hända att den blir aggresiv med åldern. Men inte alltid.
#26 - 16 december 2005 13:54
trodde man skulle byta som vanligt så att dom växterna och fiskarna får en bra balans,,är det omöjligt att ha akvarium utan såna medel?Eldstjärten jag har är ju bara 4cm (med fenor inräknat),,,är det nitrivec som är bakteriekultur?
#27 - 16 december 2005 14:01
[QUOTE=rassa]trodde man skulle byta som vanligt så att dom växterna och fiskarna får en bra balans,,är det omöjligt att ha akvarium utan såna medel?Eldstjärten jag har är ju bara 4cm (med fenor inräknat),,,är det nitrivec som är bakteriekultur?[/QUOTE]
Men fiskar växer ju eller hur? Jag skulle ta och lämna tillbaka den till affären....
#28 - 16 december 2005 14:02
Och varför ska jag läma tillbaka den?
#29 - 16 december 2005 14:08
[QUOTE=rassa]bakteriekultur??Ja det har jag missat då,,för att fiskarna är köpta och i..jag köpte 1 eldstjärt och 11 neontetror,,och så köpte jag en sån där träbit att ha i,,fast den flyter så jag la den i en hink med vatten..Jag vill köra akvariet lite mer au natural,,haha,,alltså,,jag tänker inte hålla på och mäta vattnet och häller inte i mer grejer om jag inte ser att fiskarna mår dåligt..jag har ju bara ett 54L så nu kanske det inte får plats med mer fisk,,tycker att det konstigt att dom i butiken inte frågar hur stort akvarium man har eller vad man har för andra fiskar är det vanligt?[/QUOTE]

De i butiken vill bara sälja!

Sen undrar jag faktiskt varför du frågar överhuvudtaget när du sen inte bryr dig om de råd du får ändå. Har du läst vad vi skrivit överhuvudtaget?

Har du börjat med så många fiskar och utan bakteriekultur är risken mycket stor att det slutar med att fiskarna går en plågsam död till mötes. Och sen att du slänger in en eldstjärt som behöver minst 200 liter i ett så 54 liters akvarium tycker jag är tragiskt: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272

Mycket tråkigt!
#30 - 16 december 2005 14:17
ok tack för råden,,visste inte att ni var så dryga
#31 - 16 december 2005 14:26
Mina svar var snälla. Du kan köra med de fiskar du har i karet. Men det är mycket fisk, innan bakterierna har etablerat sig. Så flera vattenbyten i veckan är nog nödvändigt innan det är balans i karet. Och nitrivec kan hjälpa till.

Och batskis svar var lite hårt.

Eftersom eldstjärten växer kan den nog behöva ett större kar ganska snart.
#32 - 16 december 2005 14:28
[QUOTE=rassa]trodde man skulle byta som vanligt så att dom växterna och fiskarna får en bra balans,,är det omöjligt att ha akvarium utan såna medel?Eldstjärten jag har är ju bara 4cm (med fenor inräknat),,,är det nitrivec som är bakteriekultur?[/QUOTE]

Ja nitrivec är bakteriekultur.
#33 - 16 december 2005 14:33
ok så om jag byter 1/3 del i veckan första månaden,,ska jag ha i aqua safe också eller bara nitrivec,,antar att det står på flaskan hur mycket,,det är inte skadligt o köra ner näven där sen va?

Frågvis,,ja det är sant du är snäll..
#34 - 16 december 2005 14:34
[QUOTE=rassa]ok tack för råden,,visste inte att ni var så dryga[/QUOTE]

Dryga? Det är levande varelser du har med att göra! Och har du inte insett att de har behov som bör tillgodoses för att de ska må bra är det nog inte lämpligt som akvarist!

Vi har ju svarat på dina frågor och förklarat (detaljerat!) t ex varför man ska använda bakteriekultur vid uppstart av akvarium. Ändå så uppvisar du en sån ansvarslös attityd så man inte sett dess like!
#35 - 16 december 2005 14:41
Är det inte skadligt för fiskarna så är det inte skadligt för dig.

Du får nog bytta vatten så ofta som minst 3ggr i veckan den första månaden. Du tar ut amonium och amoniak ur karet karet då. Bakterierna finns inte i tillräcklig mängde i botten materialet för att bryta ner detta till nitrit. Och det finns inte ännu tillräckligt med bakterier för att bryta ner nitriten till nitrat.

Jag skulle byta vatten ofta i början men inga storra mängder 5-20%. Kanske till och med varje dag. Tillsätt då båda medlen enl anvisning.
#36 - 16 december 2005 14:42
[QUOTE=rassa]ok så om jag byter 1/3 del i veckan första månaden,,ska jag ha i aqua safe också eller bara nitrivec,,antar att det står på flaskan hur mycket,,det är inte skadligt o köra ner näven där sen va?

Frågvis,,ja det är sant du är snäll..[/QUOTE]

missade citatet.
#37 - 16 december 2005 14:45
batski,du får tycka vad du vill.om
#38 - 16 december 2005 14:47
Och slamsug inte första månaden.
#39 - 16 december 2005 14:57
tack frågvis,,det ska nog gå bra detta!
#40 - 16 december 2005 15:02
Du kan alltid fråga mer om du undrar nåt.

Sök gärna lite forumet här. Det finns många som ställt liknade frågor.
#41 - 16 december 2005 15:32
Jag har då aldrig haft i några medel (bakteriekulturer) i vattnet och det har gått bra ändå! Dock har jag släppt i fiskarna väldigt långsamt och få åt gången, började med tre pyttesmå malar och fyllde på vecka efter vecka.

Dock fattar jag inte varför du har köpt en eldstjärt!? Alla här, som är väldigt duktiga akvarister, har ju tydligt förklarat att de behöver mycket större utrymme.
#42 - 16 december 2005 15:38
Det beror på belastningen, som sagt.

Jag tror inte rassa tänkt att eldstjärten ska få växa sig stor i sitt kar. Hon köper nog ett kar till inom ett halvår och flyttar över den.
Jag förstår att man blir väldigt sugen att köpa den som första fisk. Den vackraste fisken tycker jag.
#43 - 17 december 2005 00:09
Jag kan rekommendera valisnera, Hygrophilia Polysperma, vatten pest och denna : http://www.tropica.com/frameset_productcard.asp?id=072Polysperma växer relativt snabbt, vattenpesten växer grymt snabbt. Valisnerian når upp till ytan o lägger sig på, o den sista har jag bild på min zoon (de 2 stora i mitten) , när du köper den är den inte alls stor, men den e lätt att handtera o växer lagom och framförallt, den är tålig.

har du snabbväxande växter så har du mindre risk att få alger. Man ska hitta en balans så att växterna hinner växa snabbare än algerna, kan man väl lite lättare uttrycka det.

sen ang. att lägga i medel i början. Akavriumet kommer aldrig igång utan fiskar, så att hänge upp sig för hårt på det tycker jag är onödigt. Däremot så e det vikigt att skynda långsamt!

glömde en sak!
Välkommen till zoopet, och välkommen in i klubben som akvarist!
Lycka till!
#44 - 17 december 2005 00:30
[QUOTE=rassa]ok tack för råden,,visste inte att ni var så dryga[/QUOTE]

Varför frågar du massa frågor..där säkert 50% av dom redan är svarade i andra trådar...Å när du sen ändå gör tvärtemot va du blir tillsagd att göra typ... Du fattar väl själv att du ska lämna tillbaka fisken för att den kan bli uppemot 15cm lång..å ditt kar är ca: 50cm brett...den kommer ju knappt kunna vända sej sen..
#45 - 17 december 2005 00:59
WTF? vad e det du står o säger!? att en 15cm lång fisk inte kan vända sig på ett avstånd på 50cm? jag har sett gibiceps på 30cm i akvarium på ca 50cm långa kar... o det är i akvarieaffärer. dessutom så kan man faktiskt byta in fisken när den börjar bli för stor isf! Han är nybörjare ffs, va inte så på!
#46 - 17 december 2005 01:11
Nä för de första sitter jag ner å skriver..för de andra skriver jag mycket tydligt å klart att den KNAPPT kommer att kunna vända sej ...å med tanke på att ett 54l kar inte är mer än 35-40 djupt så anser jag att de är knappt att kunna vända sej...

Varför köpa en fisk som man ska byta in när den blir vuxen?! Och sen är det absolut ingen självklarhet att dom tar emot fisken på zooaffären sen när den är vuxen...

Och ursäkta ordvalet... Men de skiter väl jag i ifall du sett en gippiceps på 30 i ett 50cm kar... Ja har sett en 45cm paroonhajj med 3st påfågelciklider i ett 600liters..den kunde också simma till ena sidan för att sen direkt typ vända sej...

Å jag kan inte tycka annat än att de e korkat när man ställer massa frågor å flera pers avråder å de står i artbskrv att den vill ha betydligt mer än 54l...även ifall det är en rekomendation...så sejer de ju lite om vilken karstorlek man borde hålla sej runt...

Å han är ju nybörjare som du sejer..kanske desto större anledning att lyssna på folk å ta till sej info:t som finns på zoopet här..
#47 - 17 december 2005 01:38
Rekomendationerna om akvariestorlekarna kan ju alltid diskuteras, men de gäller vuxna fiskar och inte yngel/ungfiskar. 4 cm är INTE fullvuxet för en eldstjärt. Istället för att gnälla kan man ju säga att akvariet behöver uppgraderas i framtiden OM man vill ha kvar fisken i fråga. Att lämna tillbaka fisk som blivit för stor för "små" akvarier tycker jag är helt ok. Det hjälper snarare andra akvarister med större akvarium som inte kan köpa den fisk de vill ha i fiskbutiken därför att de är för små.

/hansh
#48 - 17 december 2005 01:46
Asså, nu har ni nog glömt att killen e nybörjare, allt e snygg o häftigt o man vill göra allt NU på en gång. Vafan, jag har startat upp 4st akvarie på 1 månad, inte använt något jävla skit att hälla i o muppa sig med bakteriekulturer o sånt, akvariet kommer inte igång förräns fiskarna har börjat käka, bajsa o växterna har börjat växa.. det klarar sig finfint utan något annat jox.

O att han väljer en sån fisk tycker jag att han gör rätt i (igentligen inte, för jag hade en 15cmare innan som åt neontetra) men det e sånt man lär sig.
Han måste få lära sig av sina misstag. vem fan har inte lyckats ha ihjäl fiskar!?

ang. slamsugning av botten tycker jag att man verkligen ska ta reda på vad som händer med kulturen i karet innan man börja rekommmendera andra till att göra det!

Vi har alla sett folk som verkligen plågar sina fiskar, men det har inte han gjort ÄN! o tänk på alla oskyldiga möss som det ska exprementeras på, lider inte dem då?
sluta hacka på honom o låt honom göra som han vill, han frågar för att få tips o råd, ni är inga experter. ni kan inte säga att något e rätt eller fel med hans kar, ni kan där emot säga vad som rekommenderas!

HÄRREGUUUUD!
bara för han itne gör som ni vill att han ska göra ska ni fan inte hacka på honom!

(förlåt för mitt språk, men man blir så förbannad)
#49 - 17 december 2005 02:17
Nu förstår jag inte vad du menar, jag tycker också att han kan ha fisken om du läser mitt inlägg ordentligt. Bakteriekulturer och andra bluffprodukter använder jag aldrig. Vattenberedningsmedel behövs mycket sällan då vi i detta land har extremt bra vatten, dessa prepparat är framställda för marknaden i länder med mycket sämre vattenkvalite.

/hansh
#50 - 17 december 2005 03:36
Håller med en del av er.Tycker inte man ska gnälla så mycket om man är helt ny inom akvaristik om man frågar lite på detta forumet.Det är faktiskt trots allt som forumet finns,för att vi ska kunna ge varandra kloka råd,därmed inte sagt att man är tvungen att följa dessa.Vem har inte råkat köpa fel fisk av olika orsaker.
Sen så är ju inte alla lika duktiga på att söka info på forum och kanske tycker det är lite lättare att starta en ny tråd och det kan man väl få göra,och stör man sig på det så kan man väl hoppa över tråden isåfall.

Ha det gott alla fiskälskare!

/Janne
#51 - 17 december 2005 08:59
tack hansh,mozze & toaden,,påpekar;jag är en hon!

Jag ringde min bror efter batski sa att mina fiskar skulle dö,,han har då 3 akvarier så frågade jag;brukar du lägga i nitrivec,,han sa;Och vad är det?,,ja då fattade jag att mina fiskar inte skulle dö!Plus att han sa att jag inte skulle hålla på och byta och greja med vattnet i början ALLS!Så jag provar så,,så får jag rapportera om nån månad om dom dog eller inte!

Sacha....har jag en skrivit att jag skulle lämna tillbaka den?,,när den blir större köper jag bara ett större akvarium,varför skulle jag ens lämna tillbaka min fisk?

då köper jag ett jättestort och slänger i en till!
#52 - 17 december 2005 09:53
[QUOTE=hansh]Rekomendationerna om akvariestorlekarna kan ju alltid diskuteras, men de gäller vuxna fiskar och inte yngel/ungfiskar. 4 cm är INTE fullvuxet för en eldstjärt.[/QUOTE]

Vad jag förstått så behöver fiskar ett visst utrymme även för att kunna utveckla sig normalt. Sen är det som sagt inte alls säkert att man kan lämna tillbaka fisken. Och sist men inte minst: rekommendationer uppger ju den MINSTA storleken på ett akvarium som gäller för att en fisk ska trivas, vilket i praktiken innebär att större - inte mindre - hade varit bättre. Och visst! Man kan alltid hävda att det "är bara rekommnedationer" och att det inte är tvärvetenskap. Men jag kan garantera er att det naturliga för en fisk är att ha det större, inte mindre, än vad som står i rekommendationerna. Och det säger sig självt att ingen mår bra av att få leva inständg i ett alltför litet utrymme där man inte ens kan röra på sig ordentligt. Jag tycker inte detta inte borde vara så svårt att förstå.

[QUOTE=MoZZe]O att han väljer en sån fisk tycker jag att han gör rätt i (igentligen inte, för jag hade en 15cmare innan som åt neontetra) men det e sånt man lär sig.
Han måste få lära sig av sina misstag. vem fan har inte lyckats ha ihjäl fiskar![/QUOTE]

Vilken schysst inställning MoZZe... NOT!!!
#53 - 17 december 2005 10:12
[QUOTE=rassa]Jag ringde min bror efter batski sa att mina fiskar skulle dö,,han har då 3 akvarier så frågade jag;brukar du lägga i nitrivec,,han sa;Och vad är det?,,ja då fattade jag att mina fiskar inte skulle dö!Plus att han sa att jag inte skulle hålla på och byta och greja med vattnet i början ALLS!Så jag provar så,,så får jag rapportera om nån månad om dom dog eller inte![/QUOTE]

rassa jag sa inte att fiskarna skulle dö. Jag sa att när man startar ett akvarium med så många fiskar och utan bakteriekultur (finns förresten även andra märken än Nitrivec) är risken mycket stor att man får en nitritspik vilket slutar med att fiskarna går en plågsam dög till mötes.

Det är alltid bättre att förebygga än att vara efterklok. Det är inte sällan man får läsa inlägg här på forumet skrivna av nybörjare som är helt förtvivlade för att fiskarna mår dåligt och dör en efter en och som inte hade en aning om risken för ammonium och nitrit i ett nystartat akvarium. Därför tycker jag att det är viktigt att man vet vad man gör när man håller på med levande varelser. Fiskarna själva tycker inte de är "bara fiskar", utan de vill lida och dö lika lite som du och jag.

[QUOTE=rassa]Sacha....har jag en skrivit att jag skulle lämna tillbaka den?,,när den blir större köper jag bara ett större akvarium,varför skulle jag ens lämna tillbaka min fisk?

då köper jag ett jättestort och slänger i en till![/QUOTE]

Det låter bra med ett stort akvarium, men det hade du faktiskt inte skrivit nånting om...
#54 - 17 december 2005 12:08
Batski,,det var ju inte som att du frågade om jag kunde/skulle köpa ett större akvarium,,utan du antog att jag var nöjd med mitt 54L och därför sa du att jag skulle lämna tillbaka den...

Jag pratade med en akvarist som har en zoo butik i skåne,han sa att enligt jordbruksverkets stadgar så är INTE mitt akvarium för litet för den storleken som min fisk är nu OCH att jag lätt skulle kunnat ha i 5st till utan problem och så sa han att med det vanliga fodret så växer dom sakta och att jag inte behövde byta föräns om ett par år,jag tänkte köpa grannens stora akvarium innan dess iförsig,,men enligt djurskyddslagarna så gör jag inget fel,,därmed basta.Och batski om du tycker synd om fiskar som är i akvarium så borde du lägga ner på en gång om du inte kan erbjuda några kubik meter vatten till dina..

Och varför antar du att jag skulle bara titta på om mina fiskar dog??Är inte det lite trångsynt?

summa kardemumma,,jag gör inget fel!

Jag ska inte skaffa fler av andra arter,,jag ska köpa ett större så köper jag fler eldstjärtar.
#55 - 17 december 2005 12:24
Batski gör som jag! Det är erfarenheten efter långt akvarieinnehav, i mitt fall ca 30 år!
Att använda en bakteriekultur vid nystart var helt okänt då jag började min akvariehobby, jag fick då lära mig den hårda vägen med massdöd som följd! Om man inte startar upp med en bakteriekultur typ NITRIVEC eller ex.vis DENITROL kommer ev. slarv som övermatning mm att innebära en katastrof, med fiskdöd som resultat! Dessa medel finns för att göra akvarieinnehavet lättare för brukaren!
Så även om Batski låter negativ i nybörjarens öron, så de råd Batski ger är vettigt att följa!:)
#56 - 17 december 2005 12:39
[QUOTE=rassa]Batski,,det var ju inte som att du frågade om jag kunde/skulle köpa ett större akvarium,,utan du antog att jag var nöjd med mitt 54L och därför sa du att jag skulle lämna tillbaka den...[/QUOTE]

Att köpa ett akvarium innebär en del jobb och är en rätt så stor investering. Eftersom du har bestämt dig för att köpa ett 54 liters akvarium antog jag att du var nöjd med det. Men jag ber om ursäkt i fall jag antog fel.

[QUOTE=rassa]Jag pratade med en akvarist som har en zoo butik i skåne,han sa att enligt jordbruksverkets stadgar så är INTE mitt akvarium för litet för den storleken som min fisk är nu OCH att jag lätt skulle kunnat ha i 5st till utan problem och så sa han att med det vanliga fodret så växer dom sakta och att jag inte behövde byta föräns om ett par år,jag tänkte köpa grannens stora akvarium innan dess iförsig,,men enligt djurskyddslagarna så gör jag inget fel,,därmed basta.[/QUOTE]

Jag - och många andra med mig - har lärt oss att inte lita på vad de säger på akvariebutiker. Mina kardinaltetror var jättesmå när de flyttade hem till mig och växte till vuxenstorlek på ca 6 månader...

Vad gäller djurskyddslagen se mitt nästa inlägg.

[QUOTE=rassa]Och batski om du tycker synd om fiskar som är i akvarium så borde du lägga ner på en gång om du inte kan erbjuda några kubik meter vatten till dina..[/QUOTE]

Hahaha, varför är jag inte förvånad att du kommer med detta argument? Skulle du tycka att det var samma sak att leva instängd i en liten hiss eller i en stor lyxvilla?

[QUOTE=rassa]Och varför antar du att jag skulle bara titta på om mina fiskar dog??Är inte det lite trångsynt?[/QUOTE]

Det har jag verkligen aldrig sagt! Varför antar du att jag antog det?? ;)

[QUOTE=rassa]summa kardemumma,,jag gör inget fel![/QUOTE]

rassa, jag tog mig tid att skriva utförliga svar på dina frågor och förklarade hur det förhåller sig vid uppstart av akvarium. Jag gjorde det inte för att anklaga dig för att göra något fel, utan jag delar gärna med mig av de erfarenheter och kunskap jag har fått för att jag gärna vill hjälpa till. Men när du struntar i allt som man säger (jag fick tom känslan av att du inte ens hade läst det vi skrev) så fick jag intrycket att du inte riktigt brydde dig om fiskarna och blev upprörd. Att du sen kallade oss som försökt hjälpa dig med goda råd för dryga gjorde inte saken bättre.

Hoppas både du och dina fiskar mår bra!
#57 - 17 december 2005 12:40
Beträffande djurskyddslagen

texten nedanför är saxad ur detta dokument.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se..._2005_8_L80.pdf

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Utrymmen

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Inredning och bottenmaterial
6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
Allmänna råd till 13 kap. 6 §
Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.

Vattenkvalitet
7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.
8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga
ämnen.
Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§
Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet
bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.
#58 - 17 december 2005 12:59
Batski,,jag frågade om bakteriekultur osv,,men så ifrågasatte jag användandet av sånt preparat och kom själv fram till att nej det tänkte jag inte hålla på med,klart jag läser vad ni alla skriver men det betyder ju inte att jag måste göra som ni??Och det är ingen garanti att mina fiskar kommer att dö om jag inte stoppar i nitrivec.Och klart att du lät dryg,,lämna tillbaka fisken och dina fiskar kommer att dö och du är ingen akvarist,det är ju inget annat än drygt.

Och med mitt akvarium,,jag har funderat länge på att köpa grannens stora,,men har aldrig kommit till skott och akvariet som jag har nu var en "julklapp" till mina barn från svärmor,,så budgeten och storleken för det var inte direkt mitt "val" jag har tillräckligt med utrymme för att driva 2 stora akvarier och visst kommer jag utöka nu när jag väl kommit till skott!

Och ja fiskarna mår bra!

Och med akvarister,,nä kanske alla inte är så himla smarta,men han litar jag absolut på,,han har hållt på i flera år och byggt dammar och håller på med reptiler med osv..Är man bra på det man gör då kan man leva på det och det kan han,,så nåt måste han ju ha gjort rätt!!

och bara för att jag är grön betyder ju inte att jag går på vad som helst...
#59 - 17 december 2005 13:02
[QUOTE=hansh]Nu förstår jag inte vad du menar, jag tycker också att han kan ha fisken om du läser mitt inlägg ordentligt. Bakteriekulturer och andra bluffprodukter använder jag aldrig. Vattenberedningsmedel behövs mycket sällan då vi i detta land har extremt bra vatten, dessa prepparat är framställda för marknaden i länder med mycket sämre vattenkvalite.

/hansh[/QUOTE]

Vattenberedningsmedel kan behövas i djupborrade brunnar som kan innehålla tungmetaller och andra ämnen som är negativa för fiskarna hälsa.

Bakteriekultur kan behövas även från djupborrade brunnar* och vatten som behandlats med ozon, UVC eller är klorerat, då det är behandling som dödar bakterier och organismer som behövs i akvarium för att en "nedbrytning" och oxidering av de föroreningar som fiskar, foderrester och växter ger.

*Grundvatten innehåller som regel inga bakterier.
#60 - 17 december 2005 13:03
Varför frågar du då? Verkar som om du vet bäst! Och utgå inte för all del med att vi här försöker lura dig! Det är bara egna erfarenheter som vi redovisar! Inget annat!
#61 - 17 december 2005 13:10
Nä jag vet inte bäst,,men jag frågar ju runt och ser hur andra gör och inte bara ni!Om jag bara hade lyssnat på er så hade jag blivit hjärntvättad till att tro att det inte gick att starta akvarium utan nitravec!
#62 - 17 december 2005 13:13
Ingen som sagt att man måste gå den lätta vägen med ex.vis NITRIVEC!
Du gör som du vill, lyssnar på våra erfarenheter eller skiter i dom! Men då undrar man varför du överhuvudtaget ställer dina frågor? Ingen försöker hjärntvätta dig utan allt som skrivits hitils är sådant som vi alla tror skulle hjälpa dig! Ta emot hjälpen eller låt bli!
#63 - 17 december 2005 13:42
[QUOTE=rassa]Batski,,jag frågade om bakteriekultur osv,,men så ifrågasatte jag användandet av sånt preparat och kom själv fram till att nej det tänkte jag inte hålla på med,klart jag läser vad ni alla skriver men det betyder ju inte att jag måste göra som ni??Och det är ingen garanti att mina fiskar kommer att dö om jag inte stoppar i nitrivec.[/QUOTE]

Fakta: du har för många fiskar i ett nystartat akvarium utan nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit.

Fakta: ammoniak och nitrit bildas i ett akvarium som ett resultat av fiskarnas avföring och finns det ingen etablerad bakteriekultur i akvariet blir det efter ett par veckor en nitritspik.

Fakta: ammoniak och nitrit är dödligt giftiga för fiskarna.

Att använda bakteriekultur de första veckorna gör det LÄTTARE att starta akvarium och minskar risken för en nitritspik. Särskilt om man har för många fiskar i akvariet från början, vilket du har.

[QUOTE=rassa]Och klart att du lät dryg,,lämna tillbaka fisken och dina fiskar kommer att dö och du är ingen akvarist,det är ju inget annat än drygt.[/QUOTE]

Så där har jag faktiskt inte sagt. Läs mina tidigare inlägg.

[QUOTE=rassa]och bara för att jag är grön betyder ju inte att jag går på vad som helst...[/QUOTE]

Det ska man inte heller göra. Men när det finns vettiga riktlinjer med förklaringar till varför man bör göra på ett visst sätt och man struntar i dem ändå har man kanske inte fattat det bästa beslutet...
#64 - 17 december 2005 14:00
[QUOTE=batski]
Vad jag förstått så behöver fiskar ett visst utrymme även för att kunna utveckla sig normalt. Sen är det som sagt inte alls säkert att man kan lämna tillbaka fisken. Och sist men inte minst: rekommendationer uppger ju den MINSTA storleken på ett akvarium som gäller för att en fisk ska trivas, vilket i praktiken innebär att större - inte mindre - hade varit bättre. Och visst! Man kan alltid hävda att det "är bara rekommnedationer" och att det inte är tvärvetenskap. Men jag kan garantera er att det naturliga för en fisk är att ha det större, inte mindre, än vad som står i rekommendationerna. Och det säger sig självt att ingen mår bra av att få leva inständg i ett alltför litet utrymme där man inte ens kan röra på sig ordentligt. Jag tycker inte detta inte borde vara så svårt att förstå.[/QUOTE]

Kan man inte lämna tillbaka fisken på en butik så får man prova en annan, eller sälja den privat. Man gör då andra akvarister en stor tjänst. Jag hittar exempelvis bara större praktbotior i en butik om någon annan har lämnat in sina för att de blivit för stora, skulle jag stoppa i 3-4 cm fiskar i mitt akvarium skulle de inte hitta mat, de skulle snarare bli mat.
Akvarium kan lätt bli för stora för fiskar, så att de inte hittar mat och dör. Många ungfiskar är lättare att föda upp i mycket mindre akvarium proportionellt mot vad de senare skall få som större/vuxna fiskar. Det "naturliga" för småfiskar är att 99% av dem kommer att dö innan de blivit könsmogna. Naturligt är inte alltid bättre.

Kramfors:
Bakteriekulturdiskussionen har vi tagit förut. Den största majoriteten av människor i detta land behöver aldrig använda vattenberedningsmedel, därför skrev jag att det behövs mycket sällan.

/hansh
#65 - 17 december 2005 14:28
Ozon och framför allt UVC kommer att bli allt vanligare för att rena vatten från bakterier.
#66 - 17 december 2005 14:32
[QUOTE=rassa]Om jag bara hade lyssnat på er så hade jag blivit hjärntvättad till att tro att det inte gick att starta akvarium utan nitravec![/QUOTE]

Men varför i hela världen skulle vi försöka hjärntvätta dig??? Tror du att vi är delägare i Sera? ;) Alvarligt talat. Visst går det att starta akvarium utan bakteriekultur, men då måste man börja med *väldigt få fiskar* (vilket du inte har gjort), mata sparsamt de första veckorna, hålla stenkoll på vattnet (vilket du inte heller verkar vilja göra), och sen successivt under flera månader introducera nya fiskar.

Att använda Nitrivec gör, som flera har sagt, det *lättare* att starta akvarium och minskar risken för att fiskarna drabbas av en nitritspik. Eftersom du inte vill använda bakteriekultur behöver du vara ännu mer uppmärksam på nitrit. Och när du får nitrit (för att det får man alltid i början när man har så många fiskar) kommer det att vara jobbigare för dig att få bort det.

Jag önskar bara dig och fiskarna lycka till!
#67 - 17 december 2005 14:48
[QUOTE=rassa]Nä jag vet inte bäst,,men jag frågar ju runt och ser hur andra gör och inte bara ni!Om jag bara hade lyssnat på er så hade jag blivit hjärntvättad till att tro att det inte gick att starta akvarium utan nitravec![/QUOTE]

Men gör som du vill istället då så lägger vi ner tråden... Finns väl ingen anledning när du frågar en sak..får ett svar.. Sen letar du rätt på klåpare som sejer att du kan ha 4st fiskar av samma sort i ditt kar.. Deklart att de alltid går att hitta nån som sejer något annat...

Din fisk e 4cm nu ...Men som sagt...släng i 4st till ..de tycker jag låter som en bra ide... Kompletera gärna med några frontosa yngel också...
#68 - 17 december 2005 15:04
[QUOTE=Kramfors]Ozon och framför allt UVC kommer att bli allt vanligare för att rena vatten från bakterier.[/QUOTE]

Visst är det så, men det är oväsentligt i denna tråd. Ozon tror jag aldrig kommer att slå lika bra i sötvattenshobbyn som i saltvattenshobbyn men UVC är en höjdare, nukar bakterier i vattenkolumnen(vilket inte är där majoriteten av de nedbrytande bakterierna befinner sig). Men som sagt oväsentligt i denna tråd.

/hansh
#69 - 17 december 2005 16:01
[QUOTE=hansh]skulle jag stoppa i 3-4 cm fiskar i mitt akvarium skulle de inte hitta mat, de skulle snarare bli mat.
Akvarium kan lätt bli för stora för fiskar, så att de inte hittar mat och dör.[/QUOTE]

Märkligt. Jag har ett 250 liters och har haft många fiskar som var 2-3 cm när du flyttade in och har inte märkt att de har haft svårt att hitta mat.

[QUOTE=hansh]Den största majoriteten av människor i detta land behöver aldrig använda vattenberedningsmedel, därför skrev jag att det behövs mycket sällan.[/QUOTE]

Det här är en generalisering. På vissa orter i Sverige tillsätter VA-verket kloramin som inte går att lufta ur vattnet och som är skadligt för fiskarna. En del människor bor i hus där rören är av koppar vilket innebär att kranvattnet kan innehålla för fiskarna skadliga halter av koppar, osv osv. Vissa fiskar är även känsligare än andra.

Så att generalisera så här och säga att man inte ska behöva vattenberedningsmedel utan att veta hur det förhåller sig i det aktuella fallet kan innebära att man gör folk - och inte minst fiskarna - en otjänst. Är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra istället?

Så dyrt är det faktiskt inte med vattenberedningsmedel och har man råd med akvarium borde man även kunna ha råd med vattenberedningsmedel.

Man kan även kontakta VA-verket i den orten där man bor för att ta reda på vad de kör med tillsattser.
#70 - 17 december 2005 16:23
[QUOTE=batski][QUOTE=hansh]skulle jag stoppa i 3-4 cm fiskar i mitt akvarium skulle de inte hitta mat, de skulle snarare bli mat.
Akvarium kan lätt bli för stora för fiskar, så att de inte hittar mat och dör.[/QUOTE]

Märkligt. Jag har ett 250 liters och har haft många fiskar som var 2-3 cm när du flyttade in och har inte märkt att de har haft svårt att hitta mat.
[/QUOTE]
Mitt akvarium är på 1125l, skulle jag stoppa ner fisk på 3-4 cm skulle de försvinna, av en eller annan anledning.
[QUOTE=batski][QUOTE=hansh]Den största majoriteten av människor i detta land behöver aldrig använda vattenberedningsmedel, därför skrev jag att det behövs mycket sällan.[/QUOTE]

Det här är en generalisering. På vissa orter i Sverige tillsätter VA-verket kloramin som inte går att lufta ur vattnet och som är skadligt för fiskarna. En del människor bor i hus där rören är av koppar vilket innebär att kranvattnet kan innehålla för fiskarna skadliga halter av koppar, osv osv. Vissa fiskar är även känsligare än andra.

Så att generalisera så här och säga att man inte ska behöva vattenberedningsmedel utan att veta hur det förhåller sig i det aktuella fallet kan innebära att man gör folk - och inte minst fiskarna - en otjänst. Är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra istället?

Så dyrt är det faktiskt inte med vattenberedningsmedel och har man råd med akvarium borde man även kunna ha råd med vattenberedningsmedel.

Man kan även kontakta VA-verket i den orten där man bor för att ta reda på vad de kör med tillsattser.[/QUOTE]
Klart att det är en generalisering, men det är i väldigt få fall som vatteberedningsmedel behövs. Vet man om att man har extremt höga metallvärden i vattnet eller att det renas med kloraminer(vilket inte är så vanligt) bör man pytsa i beredningsmedel(eller om man ser att fiskarna tar stryk vid vattenbytena). Generelt sett är det ingenting som jag skulle rekommendera. Jag tycker inte att man skall krångla till det mer än nödvändigt.

/hansh
#71 - 17 december 2005 16:39
[QUOTE=hansh]Mitt akvarium är på 1125l, skulle jag stoppa ner fisk på 3-4 cm skulle de försvinna, av en eller annan anledning.[/QUOTE]

Jag vill också ha ett så stort akvarium :p men först måste jag flytta från min etta...

[QUOTE=hansh]Vet man om att man har extremt höga metallvärden i vattnet eller att det renas med kloraminer(vilket inte är så vanligt) bör man pytsa i beredningsmedel(eller om man ser att fiskarna tar stryk vid vattenbytena). Generelt sett är det ingenting som jag skulle rekommendera. Jag tycker inte att man skall krångla till det mer än nödvändigt.[/QUOTE]

Men hur krångligt är det att tillsätta lite vattenberedningsmedel egentligen? Och hur många nybörjare brukar kolla upp vad det är för tillsatser och metaller i kranvattnet? Och är kloramin så ovanligt? Jag har för mig att det har blivit vanligare med kloramin och lut i kranvattnet.
Bilagor:
#72 - 17 december 2005 18:03
jag la ju i aquasafe,,det ska räcka så....
#73 - 17 december 2005 19:10
Lycka till med ditt nya akvarium.

/hansh
#74 - 17 december 2005 21:31
Hittade följande på Stockholm Vattens hemsida (www.stockholmvatten.se)

Desinfektion
Innan det färdiga dricksvattnet distribueras ut i ledningsnätet tillsätts en liten mängd klor. I Norsborgsverket används klorgas och i Lovöverket natriumhypoklorit. Desinfektionen är en extra säkerhetsåtgärd eftersom bakterierna i normala fall tagits bort i långsamfiltren.

För att bevara desinfektionseffekten ute i ledningsnätet tillsätts också ammoniumsulfat vilket reagerar med kloren och bildar kloramin, som är en stabilare klorförening än fritt klor. Detta förfarande medför att lägre klordoser kan tillämpas.

Observera att det är jag som fetat ordet kloramin. Vi som får vatten från dessa vattenverk bör då, vad jag förstår, i alla fall använda vattenberedningspreparat. Hoppas att jag har förstått rätt!
#75 - 17 december 2005 23:25
Den här tråden börjar bli tjatig![:-56] Frågan var väl om det gick att ha molysar tillsammans med eldstjärt? Svar: Det går inte i ett 54litersakvarium, men kanske i ett större akvarium.
#76 - 18 december 2005 01:40
[QUOTE=rassa]jag la ju i aquasafe,,det ska räcka så....[/QUOTE]

Aquasafe är till för att neutralisera kloramin och andra skadliga ämnen som kan finnas i kranvattnet och det är bra att du kör med det, men det hjälper tyvärr INTE mot ammoniak och nitrit!!!!
#77 - 7 juni 2006 10:10
mina fiskar lever ännu,,sen december,,och jag har inte tagit tester eller lagt i det ena och det andra =)
#78 - 7 juni 2006 11:18
[QUOTE=rassa]mina fiskar lever ännu,,sen december,,och jag har inte tagit tester eller lagt i det ena och det andra =)[/QUOTE]

Att du och dina fiskar har haft tur behöver inte innebära att man ska rekommendera det. Alla har inte samma tur. Jag har läst hur många trådar som helst startade av förtvivlade nybörjare som får bevittna massdöd i sina akvarier. Så jag tycker det är viktigt att informera om de möjliga riskerna och hur man undviker dem.
#79 - 26 juni 2006 13:42
Nyfiken :P

Hej hej.. jag är oxå nyiken på det här med fiskar och håller på att läsa mycket nu innan jag skaffar ett akvarium. Har kanske ett 200 liters på G ;) jag har läst i trådarna här vad ni har skrivit och det har varit mycket lärorikt. Känns tryggt att veta att det finns ngn stans där man kan fråga saker och få ritktiga svar. :)
Jo, jag tänkte på det här med slamsugning? Gör man det ofta och hur gör man egentligen?
#80 - 26 juni 2006 13:51
[QUOTE=Emelie1]Hej hej.. jag är oxå nyiken på det här med fiskar och håller på att läsa mycket nu innan jag skaffar ett akvarium. Har kanske ett 200 liters på G ;) jag har läst i trådarna här vad ni har skrivit och det har varit mycket lärorikt. Känns tryggt att veta att det finns ngn stans där man kan fråga saker och få ritktiga svar. :)
Jo, jag tänkte på det här med slamsugning? Gör man det ofta och hur gör man egentligen?[/QUOTE]

Hej Emelie! Välkommen till zoopet :)

Jättebra att du läser på! Tänk om alla hade varit lika seriösa :) Hur ofta man slamsuger varierar ganska mycket från akvarium till akvarium, så det finns ingen generell regel för det. Om man slamsuger när man ser att det behövs så funkar det bra.
#81 - 26 juni 2006 18:34
Läste i ngn tråd om slamsugning, jag är lite nyfiken på vad det ä ro så.. har aldrig haft akvarium förut så jag vet inte så mkt än.. :) här kommer liter frågor om ngn kan svara.. Vad är slamsugning? varför gör man det? Hur ofta? (t.ex i ett 200 liters) hur gör man? vad behöver man för saker?
Lite frågvis kanske men frågar man inte får man inget veta.. ;)
#82 - 26 juni 2006 18:57
Slamsugning kan man göra när man gör delvattenbyte. Beroende på vem man frågar så kan det innebära att man suger upp löst slam som ligger på botten, eller som är ännu bättre att man använder en så kallad slamkocka som man kör ner en bit i sanden/gruset så att smutsen som ligger mellan kornen följer med häverten ut. En slamklocka kan man köpa, eller med visst jobb tillverka själv av en PET-flaska som man kapar botten på och kopplar en hävert på den vanliga mynningen.
#83 - 26 juni 2006 21:18
Okej.. tack så mkt för svaret. :)
Jo jag tänkte på det.. jag tänkte att jag skulle göra en liten lista över det som jag ska ha till mitt nya akvarium, men som nybörjare har jag inte så stor koll på alla saker, så om ngn skulle vilja, så får ni gärna skriva lite som ni vet ska finnas med..;)

Annons