lite hjälp och råd

#1 - 17 december 2014 22:01
hej ! har nyss hittat denna sida :) , jag har såklart nybörjar frågor :D

Har ett kar på 105 l och ett på 54 l , jag vill byta ut det lilla och har nu fått nys om ett på 170 l :), men det har ingen pump . vad rekommenderar ni ? , jag vill ha ett innerfilter och ett som är lätt att rengöra :) , har en Eheim till mitt 100 l idag och det har fungerat , tycker väl att det kanske är något "strömt" , den går inte att strypa , men jag har vridit "strömmen " lite in mot glaset ( kanske inte det bästa ?) ,( vet inte vilket nr den har men den har några år på nacken )har ni tips på vad jag väljer för pump blir jag tacksam ;)

Den andra funderingen jag har är hur jag på bästa sätt installerar fiskarna i det ev "nya" karet , eftersom det ska stå på den platsen det lilla nu gör
kan jag tömma vatten från det lilla och överföra det till det stora , sätta in en ny pump och sen fiskarna ?? eller blir det totalt tokigt?? akvarium ska väl annars stå och gå ett tag innan fiskar tillsätts vid nystart , men om jag tar med en del av det (gamla ) akvarievattnet kan det då fungera ?
[:o] mycket funderingar
#3 - 18 december 2014 17:20
wanegardh skrev:

hej! har tittat på pumpen ,hur fungerar rengöringen av en sån ? antar att man måste byta "filterdelarna med ringarna i ) ? ,hur ofta ungefär ? , i min Eheim är det bara ett skumgummi som jag plockar ut ibland och kramar ur , så det är ju jätteenkelt :d , men denna pump kanske är ett bättre val iallafall ?:)
#4 - 18 december 2014 18:21
Vill du inte ha filtermakaronerna så kan du strunta i den burken.
Bara att ta bort den.
Filtersvampen tar du bara bort och kramar ur som vanligt.
#5 - 18 december 2014 19:35
tack för svar :), men vad är för och nackdelen gentemot typ en sån pump jag har ? om jag tar bort filtermakaronerna , och om jag har dom kvar hur vet jag när jag ska byta dom ( har ingen erfarenhet av en sån pump ) ,men jag har en gång haft en mindre med 3 olika filterdelar i och det jag minns var att den sattes igen rätt snabbt ,( kan ju iof ha varit en för liten pump till akvariet )
#6 - 18 december 2014 21:07
ulgu skrev:
tack för svar :), men vad är för och nackdelen gentemot typ en sån pump jag har ? om jag tar bort filtermakaronerna , och om jag har dom kvar hur vet jag när jag ska byta dom ( har ingen erfarenhet av en sån pump ) ,men jag har en gång haft en mindre med 3 olika filterdelar i och det jag minns var att den sattes igen rätt snabbt ,( kan ju iof ha varit en för liten pump till akvariet )
Aquaelpumpen i länken kan du köra länge utan rengöring, den har en stor filtersvamp! Fördelen med makaronerna är att du aldrig rör dem utan rengör bara svampen och behåller då stor del av de viktiga bakterierna. Efter ett par år kan du byta ut makaronerna men gör det inte i samband med tvätt att filtersvampen. Mycket effektivt innerfilter!
#7 - 18 december 2014 21:25
Det filtret har jag till mitt 150 liter och har bara positivt att säga!
Går tyst, dröjer länge innan man behöver göra rent det pga att det har mycket mer filtermassa än dom flesta andra filter.
KÖP :)
Enda negativa jag kan komma på är att utblåset sitter rejält långt ner vilket gör att det hamnar långt under ytan, men det löser du lätt genom att sätta på munstycket som ser ut som en sked och riktar uppåt. Då får du fin ytrörelse.
#8 - 18 december 2014 22:01
Tittade in på sidan och kollade detta filter. Ser kanon ut! Är det en pump eller enbart ett innerfilter? Det fanns olika kapacitet, är det samma som med pump, ju starkare desto bättre? Vilken passar bäst till ett 190 L kar om jag vill ha bra flöde? Går den att fästa mot en BTN, eller sitta på annat sätt än med sugproppar? Det gick att köpa till olika filter tillbehör (såg ut som smågodis) något som rekommenderas?
#9 - 19 december 2014 05:46
Vet inte riktigt vad du menar med pump eller innerfilter.
Är inte det samma sak?
En pump flyttar ju vattnet.
Det är ju en cirkulationspump med filtermaterial.
Vill du inte ha det så är det bara att ta bort det.
Vilken pump beror på fiskarna.
Har du Malawiciklider så hade jag valt 2000-liter.
Du kan ställa flödet.
Jag har min liggande i en filtermodul.
Bara fantasin begränsar.
#10 - 19 december 2014 08:17
Jag visste inte om det fanns ett separat innerfilter som bara pumpade för att hålla igång själva filtret. Men då blir det kaka på kaka med en inbyggd pump och ett extra filter. Jag var ute efter ett externt filter, ungefär som ett ytterfilter fast inne i karet. (Ser själv hur dåligt jag förklarar när jag läser det jag skriver!) Mitt problem är att jag vill ha något som inte går att få i mitt kar och jag letar alternativa lösningar. Antar att det är halva hobbyn.

Annons