Lite hjälp

#1 - 17 december 2006 09:09
Tja undrar hur man rengör sand på ett bra sätt i akvariet. Har bara haft grus förut som man lätt kunde ta häverten och damsuga med utan att gruset följde med upp.
Men med sand så följer ju allt med upp.

tacksam för svar:)
#2 - 17 december 2006 09:14
Ta en avskuren petflaska i lämplig storlek och sätt på slangen så får du lägre hastighet på vattnet du suger ut.
Du kan ju prova dig fram tills du hittar lämplig storlek på flaskan.
#3 - 17 december 2006 09:34
om man har fin sand så får man trixa lite, man måste ha slamsug/avsågad petflaska och så håller man fingret vid ublåset på slangen så reglerar man suget genom att hålla för fingret....
Bilagor:
#4 - 17 december 2006 09:55
jag har finaste rådasanden och kör helt enkelt med sugen en bit upp. Då följer skiten med och sanden stannar kvar..
Ska dock byta till finaste Eng. sjösten vid nyår. Hur suger man då på bästa sätt? röra runt med sugen nere i gruset låter väl ganska rimligt? Sorry att jag lånar tråden;)

/Hans
#5 - 17 december 2006 10:19
Tack för alla svaren ska pröva mej fram :)
#6 - 17 december 2006 10:20
J har 0,8-2 mm sand förresten
#7 - 17 december 2006 12:13
Jag har blästersand i mitt akvarium. Jag använder en slamsug som jag köpt i affären för att göra rent. Jag använder den ungefär lika dant som jag gör i de andra akvariumet med engelsksjösten (någonting). Fast jag röjjer inte runt med slamsugen på botten för då yrar all sand upp. Utan jag sätter ner den relativt sakta över sanden. Visst lite sand följer med. Men de häller jag bara tillbaka i akvariet. Sen efter jag rengjort på botten tar jag trädgårdslangen och tömer så mycket vatten jag.

Annons