lite hjälp:)

#1 - 23 september 2006 22:12
hejsan

jag planerar att göra om mitt 105 liters till en amerikansk biotop...tänkte ha ett par fjärils ciklider, någon corydoras art och ancistrus....jag undrar om ni kan föreslå någon annan art som skulle passa in med dessa fiskar??:)

MVH Macke_fisk
#2 - 24 september 2006 07:45
Kanske någon apistogramma eller ett gäng mindre tetror men sedan är det nog fullt.
#3 - 24 september 2006 20:13
ok tack för svaret

Mvh macke_fisk
#4 - 24 september 2006 23:09
Jag tror inte att det kommer att funka med både fjärilsciklider och apistogramma i ett 105 liters. En gång försökte jag med både apistogramma agassizii och ett par fjärilar i mitt 250 liters och fick omplacera apistogrammorna för att hanen började störa fjärilsparet när han blev könsmogen.

Ett stim små tetror skulle passa fint. Om du ska ha corydoras tänk på att de är stimfiskar, så du får skaffa iaf minst 6 st. Välj en relativt småväxt art.

105 liter är för lite för en ancistrus. Istället kan du skaffa ett gäng LDA25 om du får tag på såna: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236

Annars kan du skaffa ett gäng räkor. Även om det inte säljs några sydamerikanska räkor i Sverige så vet jag att det finns räkor där.
#5 - 25 september 2006 17:44
hejsan

ok då får jag stunta i ancistrusen och apistgramman men kan jag ha kvar fjärils cikliderna?? jag kommer att skaffa vanlig metallpanasarmal och någon tetra men tyvärr kan jag inte få tag på någon LDA25...men jag är lite osäker det med räkor..jag har ingen erfarenhet av dem och kan inte dom krypa upp ur karet genom den springan där man matar dem??

ps: jag kan få tag på amono räkor men äter de alger??

MVH Macke_fisk
#6 - 25 september 2006 18:44
Ja fjärilsciklider går bra. Amanoräkor är väldigt bra algätare plus att de äter en del annat. Vet faktiskt inte om de brukar krypa ut ur akvariet. Själv har jag LDA25. Du kan nog få bättre svar om räkorna i fall du ställer frågan under "Skaldjur".
#7 - 25 september 2006 19:26
ok det ska jag göra...tackar så mycket för hjälpen ikväll batski:):)

MVH Macke_fisk
#8 - 26 september 2006 14:59
Det går att ha ancistrus i 100l. Det är iofs lite knappt men den tar inte skada av det iaf :D
#9 - 26 september 2006 18:06
Ja det GÅR, men varför i hela världen ska man envisas med att stoppa ner fiskar i akvarier som är för trånga för dem? Det går även att ha en människa instängd i en källare i flera år. Bara för att de inte går och dör så behöver det inte betyda att de mår bra för det.
#10 - 26 september 2006 19:58
jag har bestämt mig för att ha amono räkor istället för ancistrus så nästa steg för mig är att köpa ett gäng räkor ska bli kul faktsiskt för det är fösrsta gången för mig som jg ska köpa räkor och jag ska lära mig mkt om dem nu och studera dem varje dag:D

MVH macke_fisk
#11 - 26 september 2006 20:20
Lycka till med räkorna! De är coola :)
#12 - 26 september 2006 20:36
batski skrev:
Lycka till med räkorna! De är coola :)

tackar:D:)

MVH Macke_fisk
#13 - 26 september 2006 20:49
i min 70litare har jag 2st fjärilar och 2 kakaduor och 10st kardinaltetror och 3st amon räkor och det funkar skit bra för mig iaf
Guest
#14 - 26 september 2006 21:25
kan bara säga att för ancistrus arter är ett 105L inte för litet.
#16 - 26 september 2006 21:35
Går utmärkt att ha ancistrus i 105 liter, se till att du inte har 2 hanar bara. Batski: det där är inga sanningar, de är ungefärliga rekommendationer. Ta dom för vad de är och blanda in en skopa erfarenhet och verklighet så hamnar du nånstans nära sanningen.

Mvh Jari
#17 - 26 september 2006 21:47
Jo jag vet att det inte är några absoluta sanningar, men det är rekommendationer som man har kommit fram till genom observationer och erfarenhet.

Och med tanke på att det utrymmet som vi kan erbjuda våra fiskar i stort sätt alltid är mycket mindre än det de skulle ha tillgång till i naturen anser jag att man helst ska hålla sig till utrymmen över (INTE UNDER) rekommenderade minimimått.

Med tanke på att det inte går att fråga fiskarna hur bra eller dåligt de mår i våra akvarier anser jag att man ska följa försiktighetsprincipen och undvika hålla fiskarna i för trånga utrymmen. Visserligen har inte ancistrusar lika stort rörelsebehov som de flesta andra fiskar, men de har behov av ett revir, vilket många verkar glömma bort.

Så varför välja ancistrus när man kan välja små räkor som får mycket mer plats i akvariet?
Guest
#18 - 26 september 2006 22:10
batski skrev:
Jo jag vet att det inte är några absoluta sanningar, men det är rekommendationer som man har kommit fram till genom observationer och erfarenhet.

Och med tanke på att det utrymmet som vi kan erbjuda våra fiskar i stort sätt alltid är mycket mindre än det de skulle ha tillgång till i naturen anser jag att man helst ska hålla sig till utrymmen över (INTE UNDER) rekommenderade minimimått.

Med tanke på att det inte går att fråga fiskarna hur bra eller dåligt de mår i våra akvarier anser jag att man ska följa försiktighetsprincipen och undvika hålla fiskarna i för trånga utrymmen. Visserligen har inte ancistrusar lika stort rörelsebehov som de flesta andra fiskar, men de har behov av ett revir, vilket många verkar glömma bort.

Så varför välja ancistrus när man kan välja små räkor som får mycket mer plats i akvariet?

jo men visst kan man välja räkor, jag stack bara ut hakan lite.
bäst trivs ju fisken i naturen som sagt.
smärt-gränsen går väl vid 80L för mig, men jag skulle aldrig stoppa ner två hormonstinna hanar i ett 105L.
#19 - 26 september 2006 22:23
Lutt skrev:
bäst trivs ju fisken i naturen som sagt.

Inte nödvändigtvis, inte alltid iaf. Får de bara en trivsam miljö och gott om utrymme tror jag faktiskt att en del fiskar har bättre förutsättningar för ett långt och lyckligt liv i ett akvarium än i vissa områden i naturen.
#20 - 27 september 2006 08:39
batski skrev:

Det är ju inte så att det sitter en akademi och kommer fram till ett riktvärde för resp. art. Många ggr är de högst subjektiva erfarenheter som artbeskr. bygger på, det gäller på de flesta siter. I det här fallet stirrar du dig blind på vad som står i den på zoopet och konstaterar att 120 liter och 80 cm längd är ett minimum. För den som har efarenhet av ancistrus så innebär det att en ensam ancistrus går utmärkt i en 105 liters men 2 hanar i samma kar behöver x antal liter men kanske 150 cm i längd för att kunna leva sida vid sida, det står inget om i artbeskr.

Men att en ancistrus skulle lida i 105 liter om det ovan uppfylls är inte sant. Ancistrus lider nog oftast av helt andra saker, svält och dåligt vatten ligger nog närmare till hands.

Mvh Jari
#21 - 27 september 2006 08:59
jarinen skrev:
Det är ju inte så att det sitter en akademi och kommer fram till ett riktvärde för resp. art. Många ggr är de högst subjektiva erfarenheter som artbeskr. bygger på, det gäller på de flesta siter. I det här fallet stirrar du dig blind på vad som står i den på zoopet och konstaterar att 120 liter och 80 cm längd är ett minimum. För den som har efarenhet av ancistrus så innebär det att en ensam ancistrus går utmärkt i en 105 liters men 2 hanar i samma kar behöver x antal liter men kanske 150 cm i längd för att kunna leva sida vid sida, det står inget om i artbeskr.

Du kan se det som att jag stirrar mig blind, men det är snarare så att jag har bestämt mig för att ta utgå från dessa rekommendationer i vetskapen om att 120 liter ändå är mycket mindre än det utrymmet som en ancistrus har tillgång till i naturen. Själv tänker jag "ju större desto bättre" istället för "det går nog med så här litet utrymme." Dessutom måste man dra gränsen nånstans och börjar man bortse från den informationen och rekommnedationerna som finns så kan det bli hur galet som helst.

jarinen skrev:
Men att en ancistrus skulle lida i 105 liter om det ovan uppfylls är inte sant. Ancistrus lider nog oftast av helt andra saker, svält och dåligt vatten ligger nog närmare till hands.

Det kan mycket väl hända att du har rätt. Men hur kan du VETA att den inte mår (psykiskt) dåligt av att vara instängd i ett för litet utrymme?
#22 - 27 september 2006 09:20
Nu lägger jag mig i utan någon direkt kunskap. Är verkligen liter något man bör stirra sig blind på? Är inte måtten på akvariet mycket viktigare? Ta en ancistrus som exempel, behöver väll knappast 60cm vatten ifrån botten till ytan utan snarare en större botten att röra sig över. Så istället för att säga att 105l är för lite så kan man istället fråga hur stor bottenytan akvariet har?

Den hade säkert mått bättre i ett akvarium som var 10*5*2 än ett som var 60*60*60 även om du i fall 1 har 100l och i fall 2 har 216liter.
#23 - 27 september 2006 09:27
Det ligger nåt i det! Bottenytan är viktig för en ancistrus. Fast de flesta akvarier följer ändå standarmått.
#24 - 27 september 2006 09:46
Jo, och när jag bara för skoj skull sökte på olika webshopar så såg jag att det finns många akvarium som har en längd på 80 samtidigt som de "bara" är runt 95 liter. Så får nog hålla med Jarinen om att man kanske inte bara skall stirra sig blind på artbeskrivningarnas specifikationer gällande antalet liter som fisken skall ha utan kanske söka kunskap om fisken och sedan göra en bedömning utefter akvariets mått och inredning huruvida det är lämpligt att ha fisken i sitt kar eller ej.
#25 - 27 september 2006 09:49
batski skrev:

Det kan mycket väl hända att du har rätt. Men hur kan du VETA att den inte mår (psykiskt) dåligt av att vara instängd i ett för litet utrymme?

Jag tillskriver inte en mal något mer än vad den är, den vill äta bra, ha bra vatten och om möjligt föröka sig. Jag ser när en mal mår bra och mindre bra, de ger uttryck för det precis som andra fiskar. Kroppsfärg . kroppsspråk, skygghet och så vidare.

Det jag vill ha sagt är att en artbeskr. bara är en ungefärlig rek., men att krasst som du gör hänvisa till att det felar 15 liter när det kan funka bra med 15 liter minus till och med. Det jag undrar är om du har nån erfarenhet av detta eller om du bara rider paragraf så att säga?

Mvh Jari
#26 - 27 september 2006 10:02
Det är bra att du värnar om fisken batski men ibland måste man nog vara lite flexibel och se till även andra faktorer tex antal och typ av fiskar som dom går tillsamans med, tillgång på föda, gömställen, vattenkvalite mm mm.

Desutom utgår väl rekomendationerna från fullvuxen fisk och det går ju att omplacera fisk när dom börjar bli stora.

Jag har sett argument typ "hur skulle du må om du var instäng i en liten lokal hela ditt liv"

Om jag personligen fick bestämma skulle jag hellre sitta i en mysig lägenhet med trevliga kamrater än i en skitig hangar med tex några utsvultna rottweilers som sällskap.

Nu är jag ju ingen fisk och tänker förhoppningsvis inte heller som en sådan men jag försöker i alla fall förstå vilka behov dom har.

Men rekomendationerna är bra riktvärden som man skall försöka eftersträva så långt som möjligt men mindre avikelser måste man nog kunna aceptera.
#27 - 27 september 2006 10:03
spazm skrev:
Jo, och när jag bara för skoj skull sökte på olika webshopar så såg jag att det finns många akvarium som har en längd på 80 samtidigt som de "bara" är runt 95 liter. Så får nog hålla med Jarinen om att man kanske inte bara skall stirra sig blind på artbeskrivningarnas specifikationer gällande antalet liter som fisken skall ha utan kanske söka kunskap om fisken och sedan göra en bedömning utefter akvariets mått och inredning huruvida det är lämpligt att ha fisken i sitt kar eller ej.

Nu pratade både jarinen och jag liter...

jarinen skrev:
Jag tillskriver inte en mal något mer än vad den är, den vill äta bra, ha bra vatten och om möjligt föröka sig. Jag ser när en mal mår bra och mindre bra, de ger uttryck för det precis som andra fiskar. Kroppsfärg . kroppsspråk, skygghet och så vidare.

Fortfarande kan vi för lite om fiskar, inte minst för att de är so olika oss däggdjur. Så man får vara ödmjuk och försiktigt med att dra slutsatser. Det finns studier som slår hål på föreställningen om att fiskar skulle vara helt intelligensbefriade djur. En av dessa publicerades i New Scientist i juni 2004. Jag har lagt upp den på min zoon: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478

jarinen skrev:
Det jag vill ha sagt är att en artbeskr. bara är en ungefärlig rek., men att krasst som du gör hänvisa till att det felar 15 liter när det kan funka bra med 15 liter minus till och med. Det jag undrar är om du har nån erfarenhet av detta eller om du bara rider paragraf så att säga?

Riding the paragraph ;) Jag har aldrig försökt ha en ancistrus i ett 105 liters akvarium nej. Det bor en Ancistrus dolichopterus (L183) i mitt 250 liters.
#28 - 27 september 2006 10:13
albjohn skrev:
Det är bra att du värnar om fisken batski men ibland måste man nog vara lite flexibel och se till även andra faktorer tex antal och typ av fiskar som dom går tillsamans med, tillgång på föda, gömställen, vattenkvalite mm mm.

Det håller jag med om. Gömställen t ex är väldigt viktigt för en ancistrus.

albjohn skrev:
Desutom utgår väl rekomendationerna från fullvuxen fisk och det går ju att omplacera fisk när dom börjar bli stora.

Jag har sett (och hört om) för många fiskar i alldeles för trånga akvarier, som t ex en ca 17cm lång gibbiceps i ett 65 liters akvarium :(

albjohn skrev:
Jag har sett argument typ "hur skulle du må om du var instäng i en liten lokal hela ditt liv"

Om jag personligen fick bestämma skulle jag hellre sitta i en mysig lägenhet med trevliga kamrater än i en skitig hangar med tex några utsvultna rottweilers som sällskap.

Hahahahaha :D

albjohn skrev:
Nu är jag ju ingen fisk och tänker förhoppningsvis inte heller som en sådan men jag försöker i alla fall förstå vilka behov dom har.

Men rekomendationerna är bra riktvärden som man skall försöka eftersträva så långt som möjligt men mindre avikelser måste man nog kunna aceptera.

Jag är mest oroligt för ett sluttande-plan resultat av flexibiliteten, men jag förstår vad du menar.
#29 - 27 september 2006 10:17
[quote=batski;849731

Riding the paragraph ;) Jag har aldrig försökt ha en ancistrus i ett 105 liters akvarium nej. Det bor en Ancistrus dolichopterus (L183) i mitt 250 liters.[/quote]

Jag har ancistrus i mina samtliga utom 63 liters för att där går L-316, men jag har haft ancistrus även i den baljan och bedömer att det går utmärkt upp till en 8-10 cm. När det gäller hanar, så har jag två fullvuxna i 720 och de behöver bara bråka nån timma varannan dag när de möts i samma korsning.

Ska vi börja psykologisera med fiskarna som du gör då får vi lägga ned det här med akvaristik eller erkänna oss som hycklare. Skulle ju betyda att gibbi o hypo pleco och de flesta panaquer skulle förbjudas.

Går inte riktigt med på det här "disneyfierandet av djur".

Mvh Jari
#30 - 27 september 2006 10:29
jarinen skrev:
Ska vi börja psykologisera med fiskarna som du gör då får vi lägga ned det här med akvaristik eller erkänna oss som hycklare. Skulle ju betyda att gibbi o hypo pleco och de flesta panaquer skulle förbjudas.

Varför det? Jag är övertygad om att det är fullt möjligt att ge många fiskarter förutsättningar till ett bra liv i ett akvarium. Men jag håller med om att vissa arter inte borde vara tillåtna som akvariefiskar.

jarinen skrev:
Går inte riktigt med på det här "disneyfierandet av djur".

Stopp och belägg? Jag skickar dig en artikel som publicerats i en vetenskaplig tidskrift och du ropar disneyfierande? Att det finns etologer och andra forskare som studerar djur och kommer utifrån sina observationer fram till andra slutsatser än de gamla föreställningarna som mest grundar sig på okunskap och oförståelse är allt annat än disneyfierande!
#31 - 27 september 2006 11:52
batski skrev:
Du kan se det som att jag stirrar mig blind, men det är snarare så att jag har bestämt mig för att ta utgå från dessa rekommendationer i vetskapen om att 120 liter ändå är mycket mindre än det utrymmet som en ancistrus har tillgång till i naturen. Själv tänker jag "ju större desto bättre" istället för "det går nog med så här litet utrymme." Dessutom måste man dra gränsen nånstans och börjar man bortse från den informationen och rekommnedationerna som finns så kan det bli hur galet som helst.

Batski: Har du någon referens till att en fisk kan må psykiskt dåligt?
#32 - 27 september 2006 11:54
Sorry macke_fisk, vi är rätt mycket ifrån ämnet nu...
#33 - 27 september 2006 12:00
Långås skrev:
Batski: Har du någon referens till att en fisk kan må psykiskt dåligt?

Har du någon till att de INTE kan det? Att t ex vara stressad är att må psykiskt dåligt och vi vet att fiskar kan lida av stress. Fiskar är ju ryggradsdjur med ett centralt nervsystem som liknar däggdjurens. Så att de kan uppleva liknande känslor är inte alls konstigt. Dessutom finns det studier som pekar på att de kan andra mer komplexa känslor än stress och rädsla.
#34 - 27 september 2006 12:19
batski skrev:
Har du någon till att de INTE kan det? Att t ex vara stressad är att må psykiskt dåligt och vi vet att fiskar kan lida av stress. Fiskar är ju ryggradsdjur med ett centralt nervsystem som liknar däggdjurens. Så att de kan uppleva liknande känslor är inte alls konstigt. Dessutom finns det studier som pekar på att de kan andra mer komplexa känslor än stress och rädsla.

Hoppsan du Batski, jag har inte påstått att fiskar inte kan må psykiskt dåligt och har heller inte någon referens till det. Däremot är jag fortfarande intresserad av att läsa mer om det. Det var därför jag frågade var du läst om detta eftersom du verkade så säker på din sak.
#35 - 27 september 2006 12:36
Långås skrev:
Hoppsan du Batski, jag har inte påstått att fiskar inte kan må psykiskt dåligt och har heller inte någon referens till det. Däremot är jag fortfarande intresserad av att läsa mer om det. Det var därför jag frågade var du läst om detta eftersom du verkade så säker på din sak.

Oj, ursäkta att jag missuppfattade ditt inlägg [:o]

Jag har läst flera artiklar om fiskar men den enda som jag kan hänvisa till nu på ram arm är den som jag länkade till innan. Men jag kan försöka ta reda på var man kan hitta andra. Pratade tidigare i dag med en person på Statens Veterinärmedicinska Anstalt bl a om just hur man allmer inser hur mycket mer fiskar liknar de andra ryggradsdjuren än vad man tidigare trott.
#36 - 27 september 2006 13:17
Här är två forskare som har skrivit en del om fiskar:

http://www.geocities.com/culumbrown/
http://users.ox.ac.uk/~abrg/Theresa.html
#37 - 27 september 2006 14:46
batski skrev:

Stopp och belägg? Jag skickar dig en artikel som publicerats i en vetenskaplig tidskrift och du ropar disneyfierande? Att det finns etologer och andra forskare som studerar djur och kommer utifrån sina observationer fram till andra slutsatser än de gamla föreställningarna som mest grundar sig på okunskap och oförståelse är allt annat än disneyfierande!

Din länk på zoonen utgör inget stöd för ditt resonemang annat än om man verkligen vill tolka lite mer än vad som egentligen sägs, intressant läsning dock.

Hallå där själv förresten! du förringar min akvaristiska erfarenhet o kompetens genom att antyda fördomsfullhet. Allt han skriver i sin artikel köper jag rakt av, jag upplever liknande iakttagelser speciellt när det gäller mina ciklider men tycker ändå du försöker tillskriva dom mer än nödvändigt.

Mvh Jari
#38 - 27 september 2006 15:04
batski skrev:

Men hur kan du VETA att den helt plötsligt alldeles säkert mår psykiskt bra bara akvariet är 120 liter? Du menade kanske inte så, men så ser det ut...;)
#39 - 27 september 2006 15:20
jarinen skrev:
Din länk på zoonen utgör inget stöd för ditt resonemang annat än om man verkligen vill tolka lite mer än vad som egentligen sägs, intressant läsning dock.

Jag tycker författaren poängterar flera gånger att fiskar är väldigt lika andra ryggradsdjur. Bl a skriver han: "The structure of the fish brain is varied and rather different from ours, yet it functions in a very similar way." De beteenden som beskrivs kräver mer än de mest primitiva tankar och känslor. Med detta menar jag förstås inte att jag tror att fiskar skulle samlas för att diskutera filosofi eller känna sig upprymda av ett musikstycke, men de måste kunna tänka och känna för att kunna lära sig saker och skapa sociala relationer.

När de nu är så lika de andra ryggradsdjurren i så måmga avseenden är det rimligt att anta att de är kapabla till en del känslor. Något annat skulle vara märkligt.

Att de t ex memorerar platser och områden innebär att de måste vara medveten om rymd och därför kunna märka skillnaden mellan litet och stort utrymme. För att kunna lära sig saker måste inlärningsprocessen vara lustfyllt (precis som det är lustfyllt att äta eller ha sex). Katter t ex tycker att det är kul att lära sig jakttekniker genom att leka jakt.

jarinen skrev:
Hallå där själv förresten! du förringar min akvaristiska erfarenhet o kompetens genom att antyda fördomsfullhet. Allt han skriver i sin artikel köper jag rakt av, jag upplever liknande iakttagelser speciellt när det gäller mina ciklider men tycker ändå du försöker tillskriva dom mer än nödvändigt.

Jag har inte försökt förringa nånting. Bara ifrågasatt dina slutsatser och det är ju det man gör när man diskuterar. Inte heller har jag sagt nånting om fördumsfullhet. Men jag tror att vi alla tenderar att utgå ifrån den världsbilden som vi är vana vid. Jag måste själv tvinga mig själv att ifrågasätta min egen syn på saker och ting när jag konfronteras med nya främmande tankar.

Att reducera alla andra djur än människan till dumma och känslotomma automater skulle vara lika fel som att förmänskliga dem. Jag har aldrig påstått att jag tror att fiskar kan skriva musik eller lära sig att köra bil. Bara att de kan tänka och måste i rimlighetens namn även vara kapabla till såna grundläggande känslor som smärta, rädsla, njutning, något som liknar vänskap, stress, osv. Dessa är inte de mest komplexa känslor, utan ganska grundläggande sådana som kan göra möjligt för dem att överleva, lära sig och bilda relationer.
#40 - 27 september 2006 15:24
Nitra98 skrev:
Men hur kan du VETA att den helt plötsligt alldeles säkert mår psykiskt bra bara akvariet är 120 liter? Du menade kanske inte så, men så ser det ut...;)

Nej det kan jag ju givetvis inte VETA. Men just därför tänker jag hellre större än mindre.
#41 - 27 september 2006 17:28
Långås skrev:
Sorry macke_fisk, vi är rätt mycket ifrån ämnet nu...

hehe det gör inget, det som förbryllade mig var att igår var det bara 90 st som hade kollat på detta inlägg och så några timmar senare så kollar jag och då har 270 st kollat på det, det e fett många tycker jag och att läsa allas åsikter och personers egna erfarenheter om fiskar och deras beetenden, det e kul att läsa också för man lär sig alltid nått då:)

MVH Macke_fisk
#42 - 27 september 2006 18:03
Jag har inte försökt förringa nånting. Bara ifrågasatt dina slutsatser och det är ju det man gör när man diskuterar

Hmm, batski, diskussionen blir nog inte så långvarig om du indirekt kallar alla för djurplågare som inte delar din uppfattning.
#43 - 27 september 2006 18:18
Fiddan skrev:
i min 70litare har jag 2st fjärilar och 2 kakaduor och 10st kardinaltetror och 3st amon räkor och det funkar skit bra för mig iaf

nu när jag läste att du både hade kakadua ciklid och fjärilsciklid så blev jag sugen på båda dom, jag var inne nu i början på att ha kakadua ciklid och på den djuraffären jag praktiserar på så har de kakadua ciklider ochdem har jag kollat på nu i några dagar, ska köpa mig ett par kakadua ciklider och fjärils ciklider nu i veckan, om du kan ha de i ditt 70 liter så borde jag kunna ha de i mitt 105 liter:D

MVH Macke_fisk
#44 - 27 september 2006 19:16
Långås skrev:
Hmm, batski, diskussionen blir nog inte så långvarig om du indirekt kallar alla för djurplågare som inte delar din uppfattning.

Nu har det nog blivit nåt missförstånd nånstans Var anser du att jag kallar någon för djurplågare?
#45 - 27 september 2006 19:56
batski skrev:
Ja det GÅR, men varför i hela världen ska man envisas med att stoppa ner fiskar i akvarier som är för trånga för dem? Det går även att ha en människa instängd i en källare i flera år. Bara för att de inte går och dör så behöver det inte betyda att de mår bra för det.

Typ där, du jämför med att stänga in en människa i en källare i flera år, är inte det plågeri??? Jag tycker att man skall ha lite mer kött på benen än att hänvisa till att personen ligger 10% under en rekomendation av många när man slänger ur sig en kommentar enligt ovan. Visst håller jag med att man ofta ser rejäla övertramp (ofta då på grund av okunskap och inte någon illvilja) men i detta fallet tycker jag att det kan räcka att man hänvisar till att det är på gränsen och föreslår bättre alternativ istället för att vara så dömmande.
#46 - 27 september 2006 20:07
Långås skrev:
Visst håller jag med att man ofta ser rejäla övertramp (ofta då på grund av okunskap och inte någon illvilja) men i detta fallet tycker jag att det kan räcka att man hänvisar till att det är på gränsen och föreslår bättre alternativ istället för att vara så dömmande.

Jag tror inte heller att övertrampen beror på illvilja och nej det är inte min mening att kalla någon för djurplågare. Det är möjligt att jag ibland kan använda en något hård ton, men jag är så jääävligt trött på att läsa om folk som stoppar ner stora fiskar i alldeles för små akvarier. Ibland känns det som om folk tror att det räcker om det går att få ner fisken i baljan. Jag försöker hålla en schysst ton även när jag känner mig ledsen och upprörd med jag lider med fiskarna :(

Jag ber om ursäkt om jag sårat någon. Det var iaf inte meningen, men de åsikterna som jag gett uttryck, de står jag för och jag anser att man ska få vara ärlig och uttrycka sina åsikter i en diskussion.
#47 - 28 september 2006 10:36
Detta är ett bra exempel på att beskrivningarna ibland skall tas med en nypa salt och baseras på annan kunskap ochså. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=220

Om dessa skulle vara strikta minimikrav så är alla som håller på med centralamerikanska ciklider "djurplågare". Det är inte mycket som är relevant i den beskrivningen, den är säkert riktigt gammal. De blir inte speciellt stora i jämförelse med många andra från samma världsdel och anses egentligen rätt så snälla.

Bättre vetande vet däremot att dessa fiskar har hållits i betydligt mindre kar med uppenbart välmående fiskar. Själv har jag de i 720 liter och de tillhör långtifrån de mest krävande ciklid jag haft eller har.

Batski: du ska ha cred för dina teoretiska kunskaper, de är lysande, du borde bli eller kanske är akademiker, dock så brukar det vara bäst att även emellanåt använda sig av empiriska erfarenheter så blir saker bättre underuppbyggda och trovärdigare :).

Ber trådskaparen om överseende med att tråden i viss mån hijackats.

Mvh Jari
#48 - 28 september 2006 18:36
jarinen skrev:
Ber trådskaparen om överseende med att tråden i viss mån hijackats.

Mvh Jari

vad menar du med hijackats??????
#49 - 28 september 2006 18:42
macke_fisk skrev:
vad menar du med hijackats??????

Att tråden kanske utvecklats till nåt du inte hade tänkt dig från början.

Mvh Jari
#50 - 28 september 2006 19:23
Hur går det macke_fisk, har du hittat den ultimata SA-blandningen för din 105:a?
#51 - 28 september 2006 19:53
jarinen skrev:
Att tråden kanske utvecklats till nåt du inte hade tänkt dig från början.

Mvh Jari

jaha ok men ja du nu vet jag inte vad jag ska säga här, inte visste jag att man kunde få sådana här diskussioner om en fisk och hur den ska trivas och hur stort akvarium man måste ha för att den ska trivas, det är rätt intressant att läsa alla era åsikter och era erfarenheter men, ja ni jag vet inte mer vad jag ska säga, alltså jag tycker att inlägget börja spåra ur när ni börja hacka på varann.
#52 - 28 september 2006 20:01
Långås skrev:
Hur går det macke_fisk, har du hittat den ultimata SA-blandningen för din 105:a?

ja du det har jag, jag har tänkt på mig så här:

1 par fjärils ciklider
1 par kakadua ciklider
8 st neontetra
6 st pansarmalar

jag har tänkt på detta rätt mycket om jag ska ha räkor eller inte, jag börjar bli osäker på om jag ska räkor eller inte, jag har börjat kolla på otocinclus men den är ju rätt känslig så jagvetinte jag ska ta den eller inte, det är bara det som återstår och när jag bestämt mig om jag ska räkor eller ottosar så ska jag börja göra om akvariet, tills dess så får det vänta, ni kanske kan sägavad ni hade tagit, otocinclus eller amono räkor??

MVH Macke_fisk
#53 - 28 september 2006 21:20
jarinen skrev:
Batski: du ska ha cred för dina teoretiska kunskaper, de är lysande, du borde bli eller kanske är akademiker, dock så brukar det vara bäst att även emellanåt använda sig av empiriska erfarenheter så blir saker bättre underuppbyggda och trovärdigare :).

Tacktack! Jag håller på för fullt och skaffar mig empiriska erfarenheter (har haft akvarium i ca 3 år nu). Av förståeliga skäl får man dock mycket bredare kunskaper om man även lär sig av andras erfarenheter och det försöker jag göra.
#54 - 28 september 2006 21:25
macke_fisk skrev:
tills dess så får det vänta, ni kanske kan sägavad ni hade tagit, otocinclus eller amono räkor??

Jag skulle definitivt ta räkorna. Inte bara för att de är lättare än otocinclus, men även för att de äter fler sorters alger plus matrester.

Sen kan du alltid kolla i fall du kan få tag på några Parotocinclus jumbo.
#55 - 28 september 2006 21:41
Jag skulle också ta räkorna, dels för att de är lättare och dels för att de är himla roliga! Tycker jag, alltså..! :)
#56 - 30 september 2006 10:06
hmmm efter att läst vad nitra och batski skrivit så ska jag nog skaffa ett par räkor:):)

p.s: skaffa mina allra första kakadua ciklider igår.....dom är skitsnygga med sina färger speciellt hanen:)

MVH Macke_fisk
#57 - 30 september 2006 10:37
Får väl passa på att tjata om Äppelsnäckan Pomacea bridgesii även om du inte har frågat om den, inte bara för att den är sydamerikansk, utan för att de kan vara intressanta och effektiva algkonsumenter. Om du skaffar den se till att du får tag på välmående exemplar, gärna direkt från odlare.
#58 - 1 oktober 2006 19:37
Erik... skrev:
Får väl passa på att tjata om Äppelsnäckan Pomacea bridgesii även om du inte har frågat om den, inte bara för att den är sydamerikansk, utan för att de kan vara intressanta och effektiva algkonsumenter. Om du skaffar den se till att du får tag på välmående exemplar, gärna direkt från odlare.

ok men jag har haft en snäcka innan fast den var brun färgad, vet inte vad den heter men jag tyckte den var tråkig, så jag skaffar nog räkor.....tack annars för förslaget

MVH Macke_fisk

Annons