Din länk på zoonen utgör inget stöd för ditt resonemang annat än om man verkligen vill tolka lite mer än vad som egentligen sägs, intressant läsning dock.
Jag tycker författaren poängterar flera gånger att fiskar är väldigt lika andra ryggradsdjur. Bl a skriver han: "The structure of the fish brain is varied and rather different from ours, yet it functions in a very similar way." De beteenden som beskrivs kräver mer än de mest primitiva tankar och känslor. Med detta menar jag förstås inte att jag tror att fiskar skulle samlas för att diskutera filosofi eller känna sig upprymda av ett musikstycke, men de måste kunna tänka och känna för att kunna lära sig saker och skapa sociala relationer.
När de nu är så lika de andra ryggradsdjurren i så måmga avseenden är det rimligt att anta att de är kapabla till en del känslor. Något annat skulle vara märkligt.
Att de t ex memorerar platser och områden innebär att de måste vara medveten om rymd och därför kunna märka skillnaden mellan litet och stort utrymme. För att kunna lära sig saker måste inlärningsprocessen vara lustfyllt (precis som det är lustfyllt att äta eller ha sex). Katter t ex tycker att det är kul att lära sig jakttekniker genom att leka jakt.
Hallå där själv förresten! du förringar min akvaristiska erfarenhet o kompetens genom att antyda fördomsfullhet. Allt han skriver i sin artikel köper jag rakt av, jag upplever liknande iakttagelser speciellt när det gäller mina ciklider men tycker ändå du försöker tillskriva dom mer än nödvändigt.
Jag har inte försökt förringa nånting. Bara ifrågasatt dina slutsatser och det är ju det man gör när man diskuterar. Inte heller har jag sagt nånting om fördumsfullhet. Men jag tror att vi alla tenderar att utgå ifrån den världsbilden som vi är vana vid. Jag måste själv tvinga mig själv att ifrågasätta min egen syn på saker och ting när jag konfronteras med nya främmande tankar.
Att reducera alla andra djur än människan till dumma och känslotomma automater skulle vara lika fel som att förmänskliga dem. Jag har aldrig påstått att jag tror att fiskar kan skriva musik eller lära sig att köra bil. Bara att de kan tänka och måste i rimlighetens namn även vara kapabla till såna grundläggande känslor som smärta, rädsla, njutning, något som liknar vänskap, stress, osv. Dessa är inte de mest komplexa känslor, utan ganska grundläggande sådana som kan göra möjligt för dem att överleva, lära sig och bilda relationer.