Lite glad :P

#1 - 3 oktober 2004 08:48
Min svärdbärarhona har varit tjock nu i ca en vecka och nu på morgonen såg jag att hon födde, sm dem andra fiskarna hysteriskt jagade och jag flyttade fort in henne i yngelburken, jag lyckades fånga det ynglet som var utanför men nu har jag släppt ut henne efter att hon fött 25 ungar, inte lika många som förra (35 varav 10 klarat sig och är "stora" ca 1-2cm)
Men lika glad är jag för det.

Jag bara undrar hur stora dem måste vara innan jag kan släppa ner ynglena till akvariumet igen.
Har ett yngel som e drygt 2 cm men jag har testat att släppa ner det men fiskarna jagar det så jag vågar inte.
Mina andra fiskar är:
4 dvärggurami
2 svärdbärare
2 segelfensmolly
10 kardinaltetror
1 segelfenspleco

#2 - 3 oktober 2004 08:52
När de börjar bli uppåt 15-20mm så brukar de dels "hinna undan" om någon jagar dem, men i allmänhet är de för stora för dina övriga fiskar att kalasa på. Jag brukar bara ha yngel gå separat någon vecka eller två för att de skall få äta upp sig lite, sedan får de tuffa till sig bland de andra. OK, ibland blir någon uppäten, men de växer snabbare om de får gå i det fria istället för att trängas med 20-30 andra yngel i en liten nätkasse.
#3 - 3 oktober 2004 08:55
men jag har dem i ett yngelkar på 25 liter.... men avanliga fall så är ju ynglena lite genomskinliga, om du förstår lite vita men mitt na yngel på 2cm är helt orange.
#4 - 3 oktober 2004 19:02
mitt ena guppyyngel är svart om fentipparna :) men föräldrarna är inte svarta faktiskt :P sorry fick bara lov att påpeka
#5 - 4 oktober 2004 07:49
jag tycker du ska vänta med och släppa ut dom. men när det har gått ett tag och dom börjar bli könsmogna så jagar inte dom andra fiskarna dom längre.mvh gurkan
#6 - 4 oktober 2004 13:26
när man börjar se svärdet på några med andra ord eller?

Annons