Lite fundersam !!!

#1 - 8 oktober 2005 17:38
Jag har ett akvarium på 75 L ... det har varit igång lite mer än ett halvår nu och jag har aldrig haft några problem med det..... alla värden är bra andvänder JBL dropptester så sånt ska vara ok om inte testerna visar fel.
Det innehåller/innehöll 3 molly 3 platy en kamphane 2 honor till honom och kuhliålar(kommer inte ihåg stavningen) och en ancitrus som snart ska flytta...
Igår tyckte jag att min platyhane såg lite underlig ut han va något blek och simma lite konstigt men han höll sig bra framme när jag mata så jag avaktade tills idag då jag hittade honom död... Nu har min kamphane börjat se väldigt blek ut tycker jag och jag undrar verkligen vad det kan va för fel. Han har blivit naggad i fenorna av den ena honan kan hon stressa honom så att han blir blek eller är det något som är fel med akvariet.... man undrar verkligen vad det kan vara... tycker inte om att se han så blek som han är ...

Nån som har nån aning ?
#2 - 9 oktober 2005 19:01
usch nu ser han ännu sämre ut min kamphane.... han lixom hänger med bakkroppen och ibland ligger han bara på bottnen och rör inte en fena ... vad är det som är fel... känns jättehemskt att det gått så bra så länge som det har och nu händer något som jag inte hittar något svar på någonstanns.... jag gjorde idag ett vattenbyte...... ska jag avliva honom ??? jag vet inte vad jag ska göra :/
#3 - 9 oktober 2005 19:04
lägg han i en yngelkasse ifall du har..å kolla ifall han repar sej...gör några stora vattenbyten 2-3 dagar..
#4 - 10 oktober 2005 06:37
Hmm jag har ingen yngelkasse... tycker att det är bättre att det naturliga urvalet överlever ... när det kommer till eventuella yngel :) .....

menar du att jag ska göra stora vattenbyten med 2-3 dagars mellanrum eller att jag ska göra det i 2-3 dagar ?

Han lever än fast ligger bara på bottnen... börjar nästan kännas som djurplågeri detta :/
#5 - 10 oktober 2005 13:12
nu är han med död.... jag vill veta vad det är som är fel.... nu är det 2 stycken som dött på samma sätt :/ ,,,,, ska jag medicinera eller något ?
#6 - 10 oktober 2005 13:17
Har du kollat vattnets värden ?

Har du kollat dina värden ? Typ Nitrit & Ph osv.

Jag gjorde det en gång och blev chockad, allt verkade bra men ph hade ändrat sig väldigt snabbt, berodde enligt min akvarieaffär på att mitt vatten hade dålig buffringsfäörmåga.

Därför kollar jag alltid 1 gång i veckan
#7 - 10 oktober 2005 13:19
Såg fenorna klibbiga ut ?

Såg fenorna klibbiga ut ?
#8 - 10 oktober 2005 13:39
alla värdena är bra enligt testerna..... JBL dropp tester andvänder jag har Ph och nitrit här ..... nitrit tested visade inget.... ph testet visade att ph va 7,5 ... vad mer ska man testa i sånna här fall ??

fenorna va inte ihopklibbade så... bara trasiga på kamphanen och på platyhanen va dom hela kvällen innan han dog på morgonen när jag hitta honom hade ju fiskarna varit och ätit på honom....

Idag ser alla andra fiskarna bra ut ännu men jag oroar mig verkligen för vad det kan vara för något.... vet inte om jag ska göra ett till vattenbyte idag....

Annons