Lite frågor om Lamporlogus multifasciatus

#1 - 23 mars 2008 10:23
Har ett 112L med multisar och compresiseps sumbu i.. Mer i karet kommer det nog läggas i några ancistrus och kanske även amano räkor.. Då är frågan om inte amanoräkorna blir mat? Någon som haft räkor ihop med dessa tidigare?

Nu fick multisarna yngel, behöver jag mata dessa med något specielt? Hur har ni gjort?

Vad anser ni är den ultimata inredningen för dessa? hur ska man inreda för att dom lättast ska leka? Funderar på om jag har för lite sand och för mycket sten...
#2 - 23 mars 2008 10:45
Multisynglen brukar jag utfodra med nykläckt artemia, men de äter också finsmulat flingfoder. Multisarna bryr sig mest om sina snäckor, så 3-5 snäckor per multis verkar vara vad de vill ha. Snäckorna skall ligga i sand, så att de kan kasta upp sina vallar omkrng sin snäcksamling. De trivs också med att ha lite sten omkring sig, så har du inte stora stenskravel som tar upp huvuddelen av bottnen så låter det bra som du har det.

Jag vet inget om räkorna.
#3 - 23 mars 2008 10:48
Jag kunde inte ha ngt alls med mina, inte ens en mal. De gick för hårt åt stackarn och efter bara några dagar fick den flytta igen.
Räkor skulle jag inte ens fundera på.

Ynglen har ätit flingfodret, smått smulat. Har fungerat fint för mig iaf, och många många yngel har klarat sig.

Jag hade smått grus (eng sjösten), kalksten och lite annan sten.
Eftersom jag hade lite för få snäckor grävde de grottor/tunnlar mellan/under stenarna. Ngt att tänka på.
#4 - 23 mars 2008 11:09
Jag har noterat att dom gräver under stenarna, som små gångar under marken. =) Jag har kanske 40 snäckor till 8 multisar och 3 sumbu.. men som jens säger så har jag nog lite för mycket sten! Ska nog försöka samla ihop stenarna lite så att dom kan gräva fritt i sandemen jag vill inte röra runt för mycket. vill inte störa dom så att dom slutar göra yngel.. :(
fast det kanske bara är att låta bli snäckorna i deras revis?

Sen behöver jag fylla på med sand med.. får åka till biltema på tisdag =)
#5 - 23 mars 2008 11:16
skit i räkor, det kan du ha i ett eget akvarium sen.

Ynglen kan du mata med nykläckt artemia eller räkmixen som MaxB kör med, hans yngel växer ju nått så otroligt:)
#6 - 23 mars 2008 11:20
Ska ta mig ett snack med han maxB ;) Vill ha något som renar från alger! Har ett räkkar med lite amano så om man skulle lägga i dom eller om man köper nya.

Men det är inget krav på att man ska mata med nykläckt artemia? har inte orken att dra igång och kläcka några nu.. Men sen OM mina sumbu får yngel så ska dom få ett eget kar med artemia och rubbet.. men dom ska vara lite svårare att lyckes med.

tack för svaren!!

Annons