Lite frågor om de nya familjemedlemmarna

#1 - 25 mars 2008 19:00
Jag har köpt ett par gula palettciklider. jättefina:)

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_0988.jpg
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_0989.jpg

Har haft dem i en vecka snart. Honan simmar runt och visar upp sig och skakar framför hanen. Är det lek på gång?

Jag har byggt en liten grotta av stenar som de genast bosatte sig i, men jag vet inte om dem är tillräckligt bra för dem. Den står direkt på sandbotten och de grävt nya gropar runt grotten, fram sidan är nästan helt dölj av sand och de tar bakvägen som de har skapat eller ovanifrån mellan stenarna för att ta sig in.

Hur vet jag om de lägger sin rom där? Ska jag ha en platt sten på botten av grottan där de kan lägga sin ägg? Eller läggs det på sanden?

Så här ser den ut:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_1011.jpg
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_1012.jpg
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_1013.jpg
#2 - 25 mars 2008 19:05
japp honan nästan dansar framför hanen nä de e lek på gång. paletter e jättelätta att fålek på. romen läggs i taket
#3 - 25 mars 2008 19:27
japp honan nästan dansar framför hanen nä de e lek på gång. paletter e jättelätta att fålek på. romen läggs i taket

Okej så de lägger rommen i taket, ja då får jag hoppas att grottan duger, den har inget konkret tak de flesta ligger liksom lutade, men en tror jag är någorlunda platt rak över. Får väl vänta och se vad som händer.

Men när jag ska göra rent ska jag göra som vanligt?
Jag brukar smalsuga botten och ibland lyfta på rötterna får att få rent under där med. Men då får jag väl låta bli runt grottan kanske en tid fram över?
#4 - 25 mars 2008 19:38
Rör inte grottan :) Det gjorde jag eftersom honan hade grävt så grottan var nära att trilla. Paret tappade fokus en sekund och de andra paletterna var där inom en hundradels sekund och slukade äggen :(
#5 - 25 mars 2008 19:45
Nina82 skrev:
Rör inte grottan :) Det gjorde jag eftersom honan hade grävt så grottan var nära att trilla. Paret tappade fokus en sekund och de andra paletterna var där inom en hundradels sekund och slukade äggen :(

Okej tack! Tyvärr så har jag nog samma misstag som dig såg att stenarna var nära att tippa här om dagen så jag förskte stapla dem lite bättre. Men jag tror inte att nån annan hann dit, jag flyttade bara upp en av stenarna.

Idag verkade paret verkligen på vakt. Jag har haft lite svårt att mata dem då de har varit lite blyga och inte velat fram och de två guppysar som jag inte hunnit fått iväg än till min kompis är väldigt glupska och har ätit en hel del för de andra.
Men idag var paret på sin vakt och roffade åt sig maten på en gång och motade bort de andra och de har hela tiden simmar runt sin gotta. Så jag hoppas att de kanske är nått på gång.:)
#6 - 25 mars 2008 19:52
Då har du kanske yngel om några dagar :)

Ett annat råd jag har är att låta belysningen i rummet vara tänt ett litet tag efter akvariet släckt. Då hinner föräldrarna samla in ynglen inför natten. Blir som en falsk solnedgång. Lycka till...
#7 - 25 mars 2008 19:55
ett tips med grottan. om de (efter leken) gräver bort all sand under stenarna och lägger de från botten so kommer du inte behöva oroa dig för att stenarna ska rasa:)
Hoppas att det blir yngel:) Vill se bilder isåfall;):D:D):):)
#8 - 25 mars 2008 19:57
Nina82 skrev:
Då har du kanske yngel om några dagar :)

Ett annat råd jag har är att låta belysningen i rummet vara tänt ett litet tag efter akvariet släckt. Då hinner föräldrarna samla in ynglen inför natten. Blir som en falsk solnedgång. Lycka till...

Tack för tipset!!:)
Hur länge kan yngeln gå i samma akvarium? Jag har tyvärr inget annat just nu. Hörde att föräldrarna tydligen tar hand om sina små men när de är upp mot 1 cm bör man ta bort dem då föräldrarna kan vilja leka igen och då tar de ihjäl de små.
#9 - 25 mars 2008 19:59
axeisi skrev:
ett tips med grottan. om de (efter leken) gräver bort all sand under stenarna och lägger de från botten so kommer du inte behöva oroa dig för att stenarna ska rasa:)

Hoppas att det blir yngel:) Vill se bilder isåfall;):D:D):):)

Tack för tipset!:) Ja min pojkvän köpte en ny systemkamera i veckan så jag ska absolut ta bilder som ni får se.:)
#10 - 25 mars 2008 20:06
En fråga till...

Är det riskt att guppysarna äter upp paletternas yngel? En kompis ska ta guppysarna i helgen så jag måste vänta till dess. Eller ska jag plocka ut dem och ha dem i en hink nu de sista dagarna? Känns lite taskigt.
#11 - 25 mars 2008 20:08
Passat skrev:

Hur länge kan yngeln gå i samma akvarium? Jag har tyvärr inget annat just nu. Hörde att föräldrarna tydligen tar hand om sina små men när de är upp mot 1 cm bör man ta bort dem då föräldrarna kan vilja leka igen och då tar de ihjäl de små.

Vi fick med minst fyra generationer paletter när vi köpte vårt för en månad sen och jag tror inte han skiljde på dem. Han sa bara att de ynglade av sig väldigt lätt. Ca. 4 yngel per lek har överlevt om man tittar på storleken på dem och det är ganska lagom för vår del. Våra går i 450 L. så de har ju lite plats att röra sig på. Faktum var att de jagade inte de små lika mycket under den tiden mina lekte iaf.
#12 - 25 mars 2008 20:18
Nina82 skrev:
Vi fick med minst fyra generationer paletter när vi köpte vårt för en månad sen och jag tror inte han skiljde på dem. Han sa bara att de ynglade av sig väldigt lätt. Ca. 4 yngel per lek har överlevt om man tittar på storleken på dem och det är ganska lagom för vår del. Våra går i 450 L. så de har ju lite plats att röra sig på. Faktum var att de jagade inte de små lika mycket under den tiden mina lekte iaf.

Okej ja de låter ju bra!:)De är riktigt spännande nu. Jag hoppas att de bli några småttingar om några dar..hon har dansat runt hanen sen jag fick dem..hon gjorde de redan i affären och visade upp sig..:)
#13 - 25 mars 2008 20:20
Skönt med ett så bra par :)
#14 - 25 mars 2008 20:20
Passat skrev:

Vill först påpeka att det kan skilja mellan olika föräldrapar! Har dock upplevt det Nina82 antyder, nämligen att de äldre ynglen tolereras relativt bra även vid nylek. Om man däremot själv vill (av ngn anledning) plocka ur ynglen så är det ofta lämpligt vid en storlek av runt en cm. Risken att de äldre ynglen skall ta de yngre ynglen är vanligtvis större än att föräldrarna i sin tur tar de förstnämnda.
#15 - 25 mars 2008 20:31
A C-son skrev:
Vill först påpeka att det kan skilja mellan olika föräldrapar! Har dock upplevt det Nina82 antyder, nämligen att de äldre ynglen tolereras relativt bra även vid nylek. Om man däremot själv vill (av ngn anledning) plocka ur ynglen så är det ofta lämpligt vid en storlek av runt en cm. Risken att de äldre ynglen skall ta de yngre ynglen är vanligtvis större än att föräldrarna i sin tur tar de förstnämnda.

Okej tack! Ja jag hade hoppats på att kunna sälja dem vidare eller nått sådant och vid en cm är nog lite för små. Så jag hade hoppats på att kunna ha dem kvar i samma akvarium tills de va lite större. men kanske inte går? Jag måste kanske skaffa mig ett till i alla fall. Min pojkväns föräldrar har ett som jag kan få i så fall det svåra var med plats då jag bor lite trångt.
#16 - 25 mars 2008 20:34
sälja? till vem? djuräffärena vill inte ens ha gratis och inte många privatperoner betalar för dom skulle jag tro.
#17 - 25 mars 2008 20:39
sälja? till vem? djuräffärena vill inte ens ha gratis och inte många privatperoner betalar för dom skulle jag tro.

Nej nej jag hade inte ens tänkt mig några stora summor, mest bara för att jag själv inte kan ha dem. Om någon djuräffär tar dem gratis så gör inte det mig nått. Men jag vill inte ta ihjäl dem och det vore ju kul om man lyckades föda upp nåon kull. det är ju inte ens säkert att jag lyckas med det.
#18 - 25 mars 2008 21:24
jag skulle gladligen betala för dem! och jag är ganska säker på att en affär kan ta emot dem bara de är säljklara, i utbyte mot mat mm..;) "min" butik tar de tom. emot säljklara molly! Det var länge sen jag betalde för min fiskmat i kontanter:)
#19 - 26 mars 2008 06:15
åheim skrev:
jag skulle gladligen betala för dem! och jag är ganska säker på att en affär kan ta emot dem bara de är säljklara, i utbyte mot mat mm..;) "min" butik tar de tom. emot säljklara molly! Det var länge sen jag betalde för min fiskmat i kontanter:)

Låter bra de:) Hur stora bör paletterna bli tills jag kan lämna bort dem? Jag bör nog se över mitt utrymme och försöka få in ett till akvarium. Men jag får nog vänta och se om jag ens lyckas föda upp dem..:)
#20 - 26 mars 2008 08:00
Passat skrev:
Låter bra de:) Hur stora bör paletterna bli tills jag kan lämna bort dem? Jag bör nog se över mitt utrymme och försöka få in ett till akvarium. Men jag får nog vänta och se om jag ens lyckas föda upp dem..:)

Tror inte det blir några problem :)
Förra ägaren av våra paletter försökte inte ens och vi fick med ca. 25 st. i olika storlekar från 1½ cm till fullvuxna.
Ville lämna dem till lokala försäljaren i vår kommun men han ville inte ha dem :(. Väntar nu på att sotaren ska få igång sitt akvarium på jobbet, då tar han alla utom ett par. Nackdelen är att de flesta som föds blir hannar pga den höga ph-halten i vattnet. Med surare vatten blir det fler honor.
#21 - 26 mars 2008 15:36
Nina82 skrev:
Tror inte det blir några problem :)

Förra ägaren av våra paletter försökte inte ens och vi fick med ca. 25 st. i olika storlekar från 1½ cm till fullvuxna.

Ville lämna dem till lokala försäljaren i vår kommun men han ville inte ha dem :(. Väntar nu på att sotaren ska få igång sitt akvarium på jobbet, då tar han alla utom ett par. Nackdelen är att de flesta som föds blir hannar pga den höga ph-halten i vattnet. Med surare vatten blir det fler honor.

Tyvärr så ser det inte ut som om det finns nån rom i grottan. Funderar på om jag kanske måste limma den för att det ska bli en tryggare känsla. att inte taket ska åka av.
Så ni fick en hel del hör jag.:) Kul! Men de va ju tråkigt att försäljaren inte ville ha dem. Jag vet i alla fall två bra ställen här hemma som jag tänkte fråga om de vill ha senare, hoppas de. Jag har inte gjort något test på mitt vatten så jag vet inte vilket ph-värde det har. Får se vad det blir.:)
#22 - 26 mars 2008 16:20
Passat skrev:
Tyvärr så ser det inte ut som om det finns nån rom i grottan. Funderar på om jag kanske måste limma den för att det ska bli en tryggare känsla. att inte taket ska åka av.

Så ni fick en hel del hör jag.:) Kul! Men de va ju tråkigt att försäljaren inte ville ha dem. Jag vet i alla fall två bra ställen här hemma som jag tänkte fråga om de vill ha senare, hoppas de. Jag har inte gjort något test på mitt vatten så jag vet inte vilket ph-värde det har. Får se vad det blir.:)

Silikona ihop stenarna lite snyggt så blir det skitbra ;)
#23 - 1 april 2008 14:46
Nu har det lekt!:) I alla fall vad jag tror om det här är rom:

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_1015.jpg

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/Rom.jpg

Vad gör jag nu för att de ska få det så bra som möjligt?
Jag har 2 platy, 1 kilfläcksbora. Plus 4 guppyyngel och 5 platyyngel. Är det någon risk att de äter de nya när de kläcks?
#24 - 1 april 2008 15:37
Passat skrev:

Vad gör jag nu för att de ska få det så bra som möjligt?

Jag har 2 platy, 1 kilfläcksbora. Plus 4 guppyyngel och 5 platyyngel. Är det någon risk att de äter de nya när de kläcks?

Låt Paletterna sköta det själv. Kanske klarar de inte det hela vägen men då har de lärt sig bättre till nästa gång. Låt belysningen i rummet vara tänt en stund efter akvariet släckts så samlar föräldrarna in sina yngel. Tror inte de andra fiskarna är något jättehot eftersom Paletter är ganska beskyddande föräldrar.
#25 - 1 april 2008 17:40
Grattis till första leken!:)
#26 - 1 april 2008 19:04
Sultanen skrev:
Grattis till första leken!:)

Tackar!:) Ja det är riktigt spännande tycker jag.
#27 - 1 april 2008 20:14
Nina82 skrev:
Låt Paletterna sköta det själv. Kanske klarar de inte det hela vägen men då har de lärt sig bättre till nästa gång. Låt belysningen i rummet vara tänt en stund efter akvariet släckts så samlar föräldrarna in sina yngel. Tror inte de andra fiskarna är något jättehot eftersom Paletter är ganska beskyddande föräldrar.

Tack så mycke:)
#28 - 1 april 2008 20:17
You´re welcome :)
#29 - 3 april 2008 11:12
Bra :D

Annons