Lite frågor om Bräckvatten

#1 - 18 augusti 2004 22:17
Hejsan,

Trodde jag hade bestämt mig för vilka fiskar jag ska ha i mitt kommande 250-liters, men har börjat fundera igen..

Nu är det så att den fisken jag funderar över ska ha Bräckvatten (Månfisk - Så otroligt vackra).. Jag har läst lite om det, men förstår det hela inte riktigt ändå..

Som sagt så är det ett 250-liters kar det handlar om.. Och det verkar som om fiskarna går i sötvatten i butikerna, men enligt rekommendationer så ska de ha bräckvatten..

Hur gör man? Ska man fylla upp med sötvatten, och efter fiskarna kommit i vattnet, gradvis övergå till bräckt vatten eller vad?
För man kan väl inte bara "hiva" ner dem i bräckvatten efter de har varit i sötvatten??

Hur mycket salt ska man ha i vattnet, och framförallt VAD för salt för att det ska bli bräckt?

Kan man ha Haley-grus (tror att det stavas så) i karet med bräckt vatten? Vad för växter skulle man kunna ha?

Många, och kanske lite korkade frågor [:-91] Men man måste ju fråga om man inte vet [:-100]

Hoppas på svar [:)]

#2 - 19 augusti 2004 07:02
Hej!

Jag har själv haft Månfiskar i ett 350-liter och ska försöka svara på dina frågor.

Månfiskarna blir väldigt stora. 350 liter är i minsta laget tycker jag. Månfisken är ju en stimfisk så 6-8 st bör de vara.

När jag köpte mina månfiskar gick de i bräckt vatten så jag hade inga större problem med dem. Min erfarenhet annars av bräckvattenfiskar är den att det är mycket lättare att flytta dem från sött vatten till bräckt vatten än tvärt om. När du kommer hem med dem så koppa gardvis in dem över 10-12 timmar, brukar funka för mig. Är det stora fiskar häller jag över dem i en hink eller balja, sedan tar jag en mugg och öser i omgångar över vatten från akvariet till baljan. Är fiskarna mindre stoppar jag påsarna i akvariet och öser ner akvarievattnet i omgångar i påsarna.

Akvarievattnet: Jag tar mitt vanliga hårda Uppsalakranvatten och fyller upp 10-liters hinkar. I varje hink med vatten tillsätter jag ca 0,5 dl salt. Saltet köper jag i min akvarieaffär. Det är sådant salt som man använder till saltvattensakvarier. Jag tycker att det är bäst.

Haley-grus har jag ingen aning om vad det är för något. Själv hade jag vanlig Engelsk sjösten i mitt akvarium med månfiskar. Hos Fyrögonfiskarna har jag Rådasand. http://www.ylitalo.org/Annika/akvarie/

Jag har provat ett stort antal olika växter i bräckt vatten men det är svårt att få dem att trivas. Mina mangroveplantor trivs jättebra men det är dom ända. De som trivs skapligt bra är tex
Aponogeton crispus, Krusbladigt vattenax
Bacopa monnieri, Litet tjockblad
Crinum calamistratum
Crinum natans
Crinum thaianum
Cryptocoryne pontederiifolia
Cryptocoryne wendtii
Glossostigma elatinoides
Hygrophila corymbosa, Jättehygrophila
Microsorium pteropus, Javaormbunke
Samolus valerandi, Salladsplanta
Shinnersia rivularis
Vesicularia dubyana, Javamossa

Hoppas att du fortsätter ditt projekt. Månfiskar är vackra och livliga.

//Annika
#3 - 23 augusti 2004 03:30
Ursprungligen skickat av Annika

Hej!

Månfiskarna blir väldigt stora. 350 liter är i minsta laget tycker jag. Månfisken är ju en stimfisk så 6-8 st bör de vara.

Så då är kanske mitt 250-liters för litet? =(
Eller vad tror du?

Akvarievattnet: Jag tar mitt vanliga hårda Uppsalakranvatten och fyller upp 10-liters hinkar. I varje hink med vatten tillsätter jag ca 0,5 dl salt. Saltet köper jag i min akvarieaffär. Det är sådant salt som man använder till saltvattensakvarier. Jag tycker att det är bäst.

Är det något speciellt "märke" på saltet? Något handelsnamn? Eller det finns kanske bara en sort?

Haley-grus har jag ingen aning om vad det är för något. Själv hade jag vanlig Engelsk sjösten i mitt akvarium med månfiskar. Hos Fyrögonfiskarna har jag Rådasand.

Haley-grus (jag tror det heter så) det är "svart" grus.. Inte helt svart, men så nära man kan komma tycker jag. I en affär jag besökte i Helsingborg så hade de Månfiskar i ett kar med Haley-grus och det såg grymt läckert ut =)

Hur är Månfisken i temperament osv? Vill ju veta så mycket som möjligt om dem om det nu inte visar sig att mitt kar är för litet ;)

Hoppas på svar =)

Mvh. Sara

#4 - 23 augusti 2004 07:50
Hej Sara!

Visst blir Månfiskar stora men du kan ju alltid starta med ditt 250-liters och se hur länge det räcker. Tar ju ett tag för dem att växa.

Det finns flera olika märken av salt för saltvattensakvarier. Det spelar ingen roll vilket av dem du väljer.

Månfiskarna är livliga, snabba och fredliga stimfiskar. Inred gärna akvariet med växter och rötter längs sidorna och spara ett stort fritt simmutrymme mitt i.

//Annika

Annons