Lite frågor om äppelsnäckor.

#1 - 21 februari 2009 16:58
Hej.

Gälls de som fiskar, om jag vill följa nybörjarschemat för fiskinköp(dvs 3 veckor mellan inköpen)? Eller ska jag köpa några fiskar ändå?

Hur släpper man ner sådana i vattnet? Antar att det går till likadant som med fiskarna?

R.I.P min nybörjar-tråd.
Jag har numera köpt 2 till växter så nu är det lite tätare där inne. Ska lägga upp lite mer bilder sen.

//YPro.
#2 - 22 februari 2009 07:45
hej å välkommen till zoopet, gå in på www.applesnail.net där finns mycket att läsa annars fråga på /maria
#3 - 22 februari 2009 09:40
Bridegesii äter inte växter, nej. Vattenivån behöver du knapppt ta ner någonting. Jag vet att många säger att det skall finnas en luftsplat på minst fem cm, men våra äppelsnäckor trivs med bara 2-3 cm. De lyckas t o m lägga äggsamlingar på det utrymmet.
#4 - 22 februari 2009 12:43
Tack för svaren!
Har nu läst på lite men har fortfarande 2 frågor kvar.

//YPro.
#5 - 22 februari 2009 12:53
lånar tråden, vilken temperatur är optimal för äppelsnäckor?
#6 - 22 februari 2009 12:57
Rolle85 skrev:
lånar tråden, vilken temperatur är optimal för äppelsnäckor?

18-28C enligt sidan jag rekommenderades. Ju varmare desto snabbare knäcks äggen.
#7 - 22 februari 2009 14:59
såg nu du åxo är från Växjö YPro kul jag har fått en hel drös snäckbäbisar efter gula å randiga,rosa å blå har nu lagt sina äggkolvar, kul att vi är ett gäng härnere i växjötrakten
Guest
#8 - 24 februari 2009 07:23
YPro skrev:
18-28C enligt sidan jag rekommenderades. Ju varmare desto snabbare knäcks äggen.

ju varmare du har ju kortare livs längd får snäckan....
Jag har 24-25 och tycker det är bra fart på dom...men sen om dom lever länge det vet jag inte :D
#9 - 26 februari 2009 06:45
Livslängden visste jag inget om, har 24-25 (grader) också tursamt nog.

Jag skulle behöva svar på mina frågor (i första inlägget), ska inhandla snäckorna snart.
Guest
#10 - 26 februari 2009 06:56
YPro skrev:
Hur släpper man ner sådana i vattnet? Antar att det går till likadant som med fiskarna?

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag la påsen i akvariet i ca 15 min....sen öste jag in lite akvarievatten....sen låg dom så i 10 min...sen släppte jag ner dom...om det var rätt eller fel vet jag ej...men de lever :D[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
#11 - 26 februari 2009 08:33
Jag gjorde som med fiskar.
#12 - 26 februari 2009 11:34
sen kan de åxo gå i "dvala" nåra dagar, dvs de bara ligger där eller flyter kring,det behöver inte betyda de dött utan så kan de göra vid förflyttningar å även då å då,dör de luktar dom pyton, var har du fått tag på?
#13 - 26 februari 2009 16:55
doppingen skrev:
sen kan de åxo gå i "dvala" nåra dagar, dvs de bara ligger där eller flyter kring,det behöver inte betyda de dött utan så kan de göra vid förflyttningar å även då å då,dör de luktar dom pyton, var har du fått tag på?

Jag ska köpa dem från Tassar & Morrhår, hittade inte någon annanstans. Blir lite tråkigt eftersom de bara har gula sådana.
#14 - 27 februari 2009 20:46
YPro skrev:
Jag ska köpa dem från Tassar & Morrhår, hittade inte någon annanstans. Blir lite tråkigt eftersom de bara har gula sådana.

har skickat ett privat meddelande till dig,vet inte om du sett det;)

Annons