Lite frågor mm

#1 - 19 december 2005 15:19
Har eventuallt tänkt starta upp ett 130liters kar och då tänkte jag ha dessa fiskar

1 st Ancistrus
4 st Zebrabotior
2 st mosaikguramis, 1 hona och 1 hane
3-4 st Kopparbarb, 1 hane och 2-3 honor
3 st Kakaduaciklider, 1 hane och 2-3 honor
Och till sist ett litet stim på 10 Neontetror

Tycker ni det blir för mycket, bör jag välja bort Kakaduacikliderna?

Vilka andra fiskar passar ihop med Mosaikguramis och Kopparbarb, eller passar dem i huvudtaget ihop?
Alla fiskarna passar ihop till pH-värdena och tempraturen.
#2 - 19 december 2005 17:11
Tempramentsmässigt har jag ingen direkt erfarenhet av dessa fiskar, så det lämnar jag til någon annan.

men, lite trångt kanske det skulle kunna bli, men jag personligen hade hellre valt bort kopparbarberna och behållt cikliderna, för att det inte ska blir förmycket småfisk, vilket kan se lite rörigt ut, men det är mer än personlig, estetisk synpunkt :)
#3 - 19 december 2005 17:30
Jo precis, jag har suttit och funderat och tror jag tar bort kopparbarberna, men det är ju inte 100 att det blir ett akvarium vi får se, men är mycket sugen.

Kakadua ciklider är så fina, vill ha scalarer också men det räcker tyvärr inte akvariumet till då dem vill ha större.

Uppdaterar senare hur det gått om det var uppstart av akvarium eller om det vart andra fiskar, men dem måste ju passa ihop i tempratur och värden.

Förr hade jag ett 54liters akvarium, där jag blanda alla möjliga fiskar och jag höll inte koll på värden eller nått men alla trivdes och mådde bra till min förvåning, men det var inte alls fint med den fisksoppan som simmade omkring där i det lilla akvariumet. Men denna gång ska det bli bra.
#4 - 19 december 2005 17:38
De flesta fiskarna som du ska ha vill ha ett värde mellan 6 och 8, och vanligt kranvatten rör sig nästan alltid inom det området också, så det ska nog inte vara alltför svårt.

Du kanske skulle satsa på att bara ha små sydamerikanska ciklider i akvariet, istället för att blanda sällskapsfisk? Du kan ju söka på fiskbeskrivningarna och välja sydamerkianska ciklider och att dom ska vara ganska små. det blir i regel lättare med foder, vattenvärden, inredning osv om fiskarna kommer från samma biotop. Dessutom blir det ofta snyggare, tycker jag själv i alla fall.

Hoppas det blir ett akvarium, det här är en kul hobby!
#5 - 19 december 2005 17:41
Men om man har sydamerikanska ciklider kan man ha ancistrus och ev zebrabotior med dem då också som bottenfiskar?

Är så inne på Zebrabotior tycker dem är grymt söta :D
#6 - 19 december 2005 17:50
Anctrus är ju själv sydamerikan så det ska inte vara några problem. Vad det gäller botiorna vet jag inte riktigt.

Vad jag tycker att du ska göra är att skriva en lista med de fiskar du vill ha, och lite andra och sen besöka lite olika butiker för att se dem live. Genom att ha en lista och själv ha läst på innan kan du undvika att behöva fråga affärsinnehvarna allt för mycket, för tyvärr får man ofta felaktiga svar.

När du läst på så mycket att du kan anta att fiskarna iaf BORDE gå ihop rent teoretiskt (storlek, vattenvärden, aggresivitet osv), så tycker jag att du ska prova dig fram lite försikigt. Köpa de fiskar du vill ha helst först, och sen komplettera med andra lite i taget. Då borde du tillskut få ihop en bra blanding som funkar både för dig och fiskarna.
#7 - 19 december 2005 17:54
[QUOTE=Blunder90]Men om man har sydamerikanska ciklider kan man ha ancistrus och ev zebrabotior med dem då också som bottenfiskar?

Är så inne på Zebrabotior tycker dem är grymt söta :D[/QUOTE]

har du överhuvudtaget sett kubotai's? polka-dot? typ en miljon ggr snyggare/sötare! ;)
#8 - 19 december 2005 18:02
Hmm nej har tyvärr inte sätt dem, och så vet jag inte ens vad det är för fiskar, hittar dem inte i artbeskrivningen här heller.

Ja det verkar smart, ska skriva upp dem jag vill ha och så ska jag kolla in dem, har sätt dem flesta jag skrev ovan, men har dock aldrig sätt Zebrabotia IRL.

Annons