Lite frågor kring reflektorer

#1 - 27 februari 2014 08:09
Fick nyligen upp ögonen för det här med reflektorer. Jag sökte runt och läste på lite. Dock fick jag inga svar till de frågorna jag hade. Så nu tänkte jag höra med er här :)

Jag undrade lite hur detta med reflektorer påverkar fiskarna i akvariet? Nog skulle det säkerligen vara betydydligt snyggare för mina ögon om akvariet lyste upp mer. Men vilket ljus föredrar fiskarna? Nu kanske detta är olika beroeende på vart dem kommer ifrån? Jag har syd amerikanska ciklider och ett gäng praktbotior + en Golden nugget och en panaque L204.
Och sedan till nästa fråga...
Jag har inga växter i mitt kar då hantlar-rackarna åt upp dem. Läste dock att det verkade som att största anledningen till att folk körde med reflektorer var på grund av deras växter? Så är det bara dumt att ha reflektorer till ett akvarium som är utan växter?
#2 - 27 februari 2014 08:56
påverkar inget.
inte dumt att ha reflektorer på ett kar utan växter. du ser ju fiskarna bättre o karet ser bättre ut.så kör du på reflektorer. jag kör alltid med reflektorer. oavsett om det är växter i karet eller inte. annars är det ju slöseri med ljus. hälften av ljuset försvinner ju upp i rampen
#3 - 27 februari 2014 09:26
Har exakt samma frågeställning som Samawi med skillnaden att jag har andra fiskar. Någon som vet hur reflektorer påverkar algtillväxten i växtlösa akvarium? Tar algerna stryk av kraftig/intensiv belysning (med kortare ljustid med monterade reflektorer) eller frodas de bara ännu bättre
#4 - 27 februari 2014 09:58
Mer ljus ger bättre förutsättningar för alger, har man tomt på växter bör man nog inte köra för långa belysningstider alt. Köra vattenbyten oftare
#5 - 27 februari 2014 14:28
Jag skulle nog påstå att för fiskarnas del är det nog bättre med dovt ljus, kanske tom helt mörkt i partier.
#6 - 27 februari 2014 17:47
Känns lite som frågeställningen hamnat något fel. Det är intressant att diskutera hur fiskarna reagerar på olika ljusintensitet. Somliga är klart tryggare med lite mörkare förhållanden men det kan väl så bra ordnas med växter och gömställen.

Växter behöver ljus och ju mer man har desto bättre, oftast. Alger behöver också mer ljus och kan gynnas av ökad belysning men ofta är det så att typen av ljus betyder mer än mängden när det gäller vilket det blir de växter vi vill ha eller alger som man får.

Allt det där är intressant men har egentligen inte mycket med frågan om reflektor eller inte att göra. Det reflektorn gör är att ge en möjlighet att spara ström och därmed miljöbelastning. Det går att fundera över om det blir några effekter av att reflektorn ger ett mer direkt och riktat ljus men det är knappast nåt som betyder så mycket.

Har man ett lysrör och lägger på en reflektor så får man dubbelt så mycket ljus i karet, med en riktigt bra reflektor kan skillnaden bli än större. Alltså kan man sätta dit en belysning med halva effekten och ändå ha lika mycket ljus. På sikt så kostar strömmen mer än ljuskällan så det är en god affär. Har man en belysning med två rör så kan man alltså släcka det ena (om det funkar med rampen, ibland måste bägge vara igång, sätta reflektor på det andra och spara halva elkostnaden och miljön.

Oftast så är det så att man vill ha mer ljus och då är en reflektor ett enkelt och billigt sätt att lösa det, klart bättre än att sätta dit mer ljus.

Så alltså, vad som är bra för fiskar/växter/alger har egentligen inte så mycket med om man skall ha reflektor eller inte att göra. Det skall man. Sen får man anpassa effekt och typ av belysning till vad man vill ha och behöver.
#7 - 27 februari 2014 18:37
Tackar för svaren. Och jag ser nu att frågan hamnade i lite fel ämne. Ska jag ställa om frågan ang. vilket ljus fiskarna trivs bäst i någon annan tråd?
#8 - 26 mars 2014 13:50
Reflektorer är lysande ([:I]), yes... En fundering man kan ha är ändå varför armaturtillverkarna inte tar fasta på detta och skapar en integrerad lösning som tar bort behovet av att köpa detta som tillbehör.

En i Fysik mer bevandrad samt pedagogiskt duktig forumdeltagare kan väl här oxå lägga ut texten kring var HÄLFTEN av lysrörets ljus "tar vägen", i de fall man inte har reflektorer. (Armaturerna målas ju inte med svart ljusabsorberande färg invändigt.)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 mars 2014 15:03
TommySt skrev:
Reflektorer är lysande ([:I]), yes... En fundering man kan ha är ändå varför armaturtillverkarna inte tar fasta på detta och skapar en integrerad lösning som tar bort behovet av att köpa detta som tillbehör.

Nja det är faktiskt flera företag som har reflektorer integrerade i sina armaturer. Dock så kostar ju dessa pengar så en sådan armatur blir dyrare och tyvärr är vi kosumenter ofta dumsnåla och väler det billigaste alternativet - även om det det finns andra som i längden blir billigare.

En i Fysik mer bevandrad samt pedagogiskt duktig forumdeltagare kan väl här oxå lägga ut texten kring var HÄLFTEN av lysrörets ljus "tar vägen", i de fall man inte har reflektorer. (Armaturerna målas ju inte med svart ljusabsorberande färg invändigt.)

Nja fysik är väl inte min grej direkt men försöker ändå ge en förklaring.

Ett lysrör strålar ut ljuset åt olika håll och det som strålar rätt ner behöver ju ingen reflektor medan däremot det övriga ljuset som är merparten behöver det. För att ljuset skall gå ner i vattnet får inte vinkeln vara för brant för då studsar ljuset bara på vattenytan. Så en reflektor har dels en yta som reflekterar så mycket som möjligt av ljuset och dels riktar de ljuset rakare ner mot vattenytan vilket gör att det går ner i vattnet och inte studsar.

Jag vet inte om du har dykt någon gång och då tänkt på att det faktikst är väldigt mörkt nere i vattnet tidigt på morgonen och på kvällen även om det då är hyfsat ljust ute. Detta beror på att solen står lågt på morgon och kväll och då når ljuset vattenytan i en för brant vinkel och studsar upp istället för att gå ner i vattnet.
1/
#10 - 26 mars 2014 16:14
Nja det är faktiskt flera företag som har reflektorer integrerade i sina armaturer. Dock så kostar ju dessa pengar så en sådan armatur blir dyrare och tyvärr är vi kosumenter ofta dumsnåla och väler det billigaste alternativet - även om det det finns andra som i längden blir billigare.

Nja fysik är väl inte min grej direkt men försöker ändå ge en förklaring.

Ett lysrör strålar ut ljuset åt olika håll och det som strålar rätt ner behöver ju ingen reflektor medan däremot det övriga ljuset som är merparten behöver det. För att ljuset skall gå ner i vattnet får inte vinkeln vara för brant för då studsar ljuset bara på vattenytan. Så en reflektor har dels en yta som reflekterar så mycket som möjligt av ljuset och dels riktar de ljuset rakare ner mot vattenytan vilket gör att det går ner i vattnet och inte studsar.

Jag vet inte om du har dykt någon gång och då tänkt på att det faktikst är väldigt mörkt nere i vattnet tidigt på morgonen och på kvällen även om det då är hyfsat ljust ute. Detta beror på att solen står lågt på morgon och kväll och då når ljuset vattenytan i en för brant vinkel och studsar upp istället för att gå ner i vattnet.

1/

Aha, det har med vinkeln att göra. Begripligt, när du beskriver det.
Santidigt uppstår ju då frågeställningen... Varför gör man då inte armaturer med annan/rätt vinkling kring rören...?
#11 - 26 mars 2014 16:29
Kjell svarar på det - produktionskostnad som ger högre pris;)
#12 - 26 mars 2014 17:44
Håller med dem som anser att reflektorer och inte minst rampens invändiga färg har mycket stor betydelse. Det är också min egen erfarenhet. Skillnad som mellan natt och dag..

Även en heltäckande ramp invändigt målad vit utan reflektorer är bra..Körde själv 80 w till 540 l tidigare med gott resultat.

Nu som ny akvarist vågar jag inte köra 4 x 54 w till 720 l (som jag har monterat) rädd att det blir för mycket. Upplever så för ögat. Kör endast 2 x 54 w och Cabomban växer påtagligt varje dag trots många skuggande flytväxter (rensar ofta) och dåliga glaspestiga täckglas Måsvingereflektorer och dessutom rampen spegelklädd invändigt.

Här är min ramp...bakre delen.. måsvinge-reflektorerna ännu inte monterade .. ligger bredvid.

http://imgur.com/7eWNLsE

Som jag tidigare skrivit så är det en påtaglig skillnad på ljuset ner i burken om jag bara lyfter upp främre delen av rampen..16 cm bred av totalt 60 cm. Minns att "herr deffen" i ett inlägg gjorde en test med att bara lägga ett vitt typ tygstycke över ramp och burken och upplevde en påtaglig skillnad på ljuset ner i vattnet..
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 26 mars 2014 17:59
Hemi skrev:
Nu som ny akvarist vågar jag inte köra 4 x 54 w till 720 l (som jag har monterat) rädd att det blir för mycket. Upplever så för ögat. Kör endast 2 x 54 w och Cabomban växer påtagligt varje dag trots många skuggande flytväxter (rensar ofta) och dåliga glaspestiga täckglas Måsvingereflektorer och dessutom rampen spegelklädd invändigt.

Oavsett vilken artificiell belysning du använder så når det ändå bara upp till en bråkdel av den styrka som ljuset har i naturen.
#14 - 26 mars 2014 18:07
Visst är det så..Men min poäng är att rätt reflektorer påtagligt ökar ljuset. Tror att mina rör tända 2x 54 w motsvarar det dubbla..alltså snarare drygt 200 w..Jämfört om jag bara hade haft en standardramp utan reflektorer..

En grej som jag reflekterat över ;-) är att jag har vad som närmast kan beskrivas som morgonsol om solen är uppe i ena kortändan av burken. Mysigt faktiskt att se om morgonen långt innan belysningen tänts. Trots att den står i fullständig skugga av en 40 cm tjock tegelvägg. Morgonsolen kommer från helt andra hållet men stutsar/reflekteras av mitt vita kök och vita dörrar...in i vardagsrummet..och akvariet..
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 26 mars 2014 18:34
Hemi skrev:
Visst är det så..Men min poäng är att rätt reflektorer påtagligt ökar ljuset. Tror att mina rör tända 2x 54 w motsvarar det dubbla..alltså snarare drygt 200 w..Jämfört om jag bara hade haft en standardramp utan reflektorer

Alla förändringar av belysningsstyrkan (oavsett tidigare nivå) bör spridas ut. Detta bör man tänka på samtidigt som man också skall tänka på att ökar man belysningsstyrkan, så skall man också öka tillsättningen av växtgödning och CO2. Har man bara detta detta i åtanke så kan man tiodubbla belysningen i akvariet - växterna kommer att stormtrivas
#16 - 26 mars 2014 18:50
Tvivlar inte en sekund på att du med din erfarenhet har rätt!

Snarare är det "problemet" efter mitt sätt att se. ;-).Att man måste fläska på med allt annat (gödning och Co2) om man vräker på med ljus..

I.o.f.s kommer jag ha mycket tid snart.. fyllde 65 förra året men jobbar fortfarande..kanske till 67 men lat som jag är och tänkte... det fungerar redan så..ha burken som "pensionärsbio" typ luta mig tillbaks i fotöljen och kolla firrarna. Inte bara jobba, jobba..;-)
#17 - 26 mars 2014 20:02
I min stora ramp som är måttanpassad för ett standard 720 sitter det 6st 80w T5 rör med måsvingereflektorer och den är vitmålad invändigt. Den har betjänat ett 720 tidigare och gjorde ett bra jobb som 6 av 10 rör i mitt 1440. Givetvis gick det åt en hel del co2 och gödning men jäklars vad växterna växte och så länge jag skötte gödningen som jag skulle så hade jag i princip inga alger heller...
#18 - 26 mars 2014 21:34
Men tror du inte att det mesta av ljuset reflekterades mot vattnet och försvann upp i luften s.a.s. Fritt spel uppåt.Ramen/ramperna täckte väl bara en del av ytan?

Hur stor del?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 26 mars 2014 21:53
Hemi skrev:
Men tror du inte att det mesta av ljuset reflekterades mot vattnet och försvann upp i luften s.a.s. Fritt spel uppåt.Ramen/ramperna täckte väl bara en del av ytan?

Hur stor del?

Just de s.k. måsvingereflektorerna sägs vara de allra mest effektiva reflektorerna (dvs de som får ner mest ljust i akvariet) och en sådan reflektor 3 till 4-dubblar ett lysrörs effekt
#20 - 26 mars 2014 22:06
Lite frågor kring reflektorer

Jag tycker alltid att det här är så spännande :) 54 w blir lätt 108w, det blir dubbelt av den ursprungliga effekten.

Om hälften av ljuset når ner i akvariet så får man ju hälften av 54w = 27w. Man får inte ens det vill jag påstå då ljuset sprids åt alla jäkla håll. Med reflektor kommer du närmare 54w, men du kommer nästan alltid att spilla ljus. Det är tråkigt för mig, jag gillar växter.

Sedan ska man tänka på vilket lysrör man väljer, vissa är bättre än andra och det måste ju också falla in under begreppet effektivitet. Du vill ha rätt lysrör för rätt ändamål helt enkelt. Växter har ju krav på att de får rätt våglängder, får de inte det växer det sämre och då eldar man för kråkorna.

Att ljusmängden ner ökar med 100% är generöst, nära är det säkert ofta men ljus spiller man som sagt alltid.
#21 - 27 mars 2014 06:28
Hur effektiva är Glo-rampernas reflektorer? Jag har ju en för två 54w T5, och jag funderar lite på vilka växter jag kommer kunna ha i nya karet...
#22 - 27 mars 2014 07:43
Mr Woods skrev:
Hur effektiva är Glo-rampernas reflektorer? Jag har ju en för två 54w T5, och jag funderar lite på vilka växter jag kommer kunna ha i nya karet...

Det är en bra ramp. Jag hade en till mitt 310. Det finns väl typ 40 000 bilder på det om du vill se det. Men det är en annan fråga till en annan tråd :)
#23 - 27 mars 2014 17:12
Jag tycker alltid att det här är så spännande :) 54 w blir lätt 108w, det blir dubbelt av den ursprungliga effekten.

Om hälften av ljuset når ner i akvariet så får man ju hälften av 54w = 27w. Man får inte ens det vill jag påstå då ljuset sprids åt alla jäkla håll. Med reflektor kommer du närmare 54w, men du kommer nästan alltid att spilla ljus. Det är tråkigt för mig, jag gillar växter.

Sedan ska man tänka på vilket lysrör man väljer, vissa är bättre än andra och det måste ju också falla in under begreppet effektivitet. Du vill ha rätt lysrör för rätt ändamål helt enkelt. Växter har ju krav på att de får rätt våglängder, får de inte det växer det sämre och då eldar man för kråkorna.

Tror jag struntar i matematiken..mer intresserad av praktiken;-)

Jo har numera fattat att det handlar om rätt ljus..rött och blått för växternas del. Pur-talet. Mina har enligt uppgift 1,02..Riktigt bra har högt....0,8-0,9 om jag fattar det rätt..

Och vem är inte intresserad av växter?..Tycker det är i stort sett hela inredningen det viktigaste inte bara utseendemässigt..Vildvuxet gillar jag..

Annons