Lite frågor från en som fått återfall!

#1 - 27 september 2006 08:41
Efter ett uppehåll på närmre 20 år kunde jag inte hålla mig längre, utan var tvungen att skaffa mig ett akvarium igen! Har skaffat mig ett ca 400 liters med 2 st externa fluwal filter samt Malawi ciklider, mycket sten och lite växter.
Har några frågor som jag vore tacksam om ni proffs kan hjälpa mig med.

1: När jag byter vatten, ska jag då tilsätta salt?
2: Har läst här på forumet om egen tillverkning av räkmix, hur gör jag detta och kan jag mata Malawi Ciklider med det? Nu får dom flingfoder ett par ggr om dagen.
3: Har satt en timer till ljuset, men även en timer till ett av filtren så bägge går på dagen men bara ett på natten! Är detta OK? eller bör dom gå hela tiden!

Tacksam för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 september 2006 08:49
Hej och välkommen tillbaka
Jag svarar på den fråga som passar in i denna kategori - dvs fråga 3
Filtren skall gå konstant eftersom det i ett filter som står stilla dör en massa nyttobakterier som sedan kan förgifta vattnet.
Så kör med bägge kontinuerligt eller plocka bort det ena.
#3 - 27 september 2006 08:50
Nu är jag inget proffs utan nybörjare precis som du men reagerar dock på en av sakerna som du frågar och det är om timer på filter. Vad jag har förståt så är det inte bra att ha vattnet stillastående i ett ytterfilter. Då för dina filterbakterier av syrebrist och när sen filtert startar igen så kommer det att pumpas ut rena gifter i akvariet vilket inte är bra för fisken.

EDIT: Såg att Kjell han före..
#4 - 27 september 2006 09:55
OK... Tack för det svaret, jag läste något om att det inte var bra, här på forumet och misstänkte att det var något sådant. Men det är bättre att fråga! jag tar bort timern!!
#5 - 28 september 2006 18:13
Ska inte malawi ha pelletsfoder?Eller har jag fel där?
Jag matar mina med pellets och räkmix
#6 - 28 september 2006 18:53
ställ den frågan under afrikanska ciklider eller foder:)

Annons