Lite frågor ang Diskus

#1 - 26 oktober 2009 12:40
I zoobutiken har de två st otroligt vackra knallröda diskusar. Jag undrar nu om det går att ha bara två? (Valet är ju inte så stort då det bara finns dom.)

I mitt akvarium har jag två skalarer, de är ca 8cm och gör inte mycket väsen av sig. De låter mina 20 kardinaler vara och mina 4 fjärilsciklider bryr de sig inte heller om. De är också alltid bara vid framrutan, jag har aldrig sett att simmar någon annanstans.

Fungerar de med diskus tror ni?
#2 - 26 oktober 2009 13:12
Hur stort är karet?
#3 - 26 oktober 2009 13:14
Det är på 160L. Så jag kan inte ha så många. Det avr därför jag undrar om man bara kan ha två.
#4 - 26 oktober 2009 13:19
Yesska skrev:
Det är på 160L. Så jag kan inte ha så många. Det avr därför jag undrar om man bara kan ha två.

160L är nog lite för litet för både skalarer och discus......

.
#5 - 26 oktober 2009 13:22
Ok. Fast han jag köpte akvariet av hade discus i det. Men det blir nog att hoppa discusarna då. Skalarna trivs bra än sålänge och de har inte krympta fenor eller nått sånt.

Nu blir jag osäker på hur många liter det är egentligen. Akvariet är ett Juwel och mäter 100x40x40.
#6 - 26 oktober 2009 13:36
Det blir 160L.
#7 - 26 oktober 2009 13:50
Yesska skrev:
Ok. Fast han jag köpte akvariet av hade discus i det. Men det blir nog att hoppa discusarna då. Skalarna trivs bra än sålänge och de har inte krympta fenor eller nått sånt.

Nu blir jag osäker på hur många liter det är egentligen. Akvariet är ett Juwel och mäter 100x40x40.

går nog bra så länge de är små, men snart börjar problemen.

värst är höjden, dvs karet är för lågt för att de skall utveckla
riktiga fenor.

.
#8 - 26 oktober 2009 13:54
Kensa skrev:
går nog bra så länge de är små, men snart börjar problemen.

värst är höjden, dvs karet är för lågt för att de skall utveckla

riktiga fenor.

.

Tanken är att jag ska försöka få tag i ett akvarium att ha som rumsavdelare, typ som detta:
http://www.akvarieshopen.com/akvastabil-effect-line-530-liter-160x50x50-cm-p-4316.html

Så då får skalarerna flytta dit. Men det blir ett senare problem. Än sålänge fungera det ju och de växer ju inte så himla fort ändå.
[SIZE=2][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE]
#9 - 26 oktober 2009 15:14
jag har två skalarer i mitt 60l vilket är väldigt litet min ena är 2 år och är ungefär 15 cm på höjden och den andra är ny inköpt och är kanske 5 cm på höjden och än sålänge går det hur bra som helst ;)
så du kan nog ha dom där i ett tag till:D
#10 - 26 oktober 2009 15:48
Scalaren96 skrev:
jag har två skalarer i mitt 60l vilket är väldigt litet min ena är 2 år och är ungefär 15 cm på höjden och den andra är ny inköpt och är kanske 5 cm på höjden och än sålänge går det hur bra som helst ;)

så du kan nog ha dom där i ett tag till:D

Detta kar är PÅ TOK för litet för Scalare och det är INTE att rekommendera att ha så stora ståtliga fiskar i ett kar stort som en fotbadsbalja... Fisken där i utvecklas inte normalt, oavsett vad du säger. En bild skulle säkerligen bekräfta det också.
Bilagor:
#11 - 26 oktober 2009 17:17
Hänger inte med i Flodströms matematik :confused:... 160 X 50 X 50 kan väl INTE innehålla så mycket vatten som det står i anonsen, eller ?
(mitt som är 10cm kortare innehåller bara 375liter...)
#12 - 26 oktober 2009 17:29
Lilla Damen har helt rätt !

Det lär inte vara mer än 400 liter.
#13 - 27 oktober 2009 15:52
Sultanen skrev:
Detta kar är PÅ TOK för litet för Scalare och det är INTE att rekommendera att ha så stora ståtliga fiskar i ett kar stort som en fotbadsbalja... Fisken där i utvecklas inte normalt, oavsett vad du säger. En bild skulle säkerligen bekräfta det också.

Har ingen bild men den mår faktiskt helt ok men den stora ska snart bort ändå ;)
#14 - 27 oktober 2009 22:59
drd skrev:
Lilla Damen har helt rätt !

Det lär inte vara mer än 400 liter.

400 L för att vara exakt:D
#15 - 28 oktober 2009 07:20
Freddan! skrev:
400 L för att vara exakt:D

Men vad dumt att det utger de för att vara 528l.

Hur som, pratade lite med den lokala akvariebutiken och han sa att Discus bara dör hela tiden... gör de verkligen det? Om man har rätt temperatur och lågt ph i vattnet?
#16 - 28 oktober 2009 10:52
Dessutom är det alltid utvändigt mått som anges. Inte hur mycket vatten som går i det.. Ett 720l kar med 12mm glas rymmer ca 687 liter. Alltså runt 30liter glas..
#17 - 28 oktober 2009 13:00
Yesska skrev:

Hur som, pratade lite med den lokala akvariebutiken och han sa att Discus bara dör hela tiden... gör de verkligen det? Om man har rätt temperatur och lågt ph i vattnet?

Kan man inte upprätthålla en bra vattenkvalitet så kan det mycket väl vara fallet. Dock är det väl långt ifrån alla som kan dettal. Annars är inte diskus mycket svårare att sköta än annan fisk, upplever fjärilsciklider som en svårare fisk.
#18 - 28 oktober 2009 13:06
Sultanen skrev:
Kan man inte upprätthålla en bra vattenkvalitet så kan det mycket väl vara fallet. Dock är det väl långt ifrån alla som kan dettal. Annars är inte diskus mycket svårare att sköta än annan fisk, upplever fjärilsciklider som en svårare fisk.

Håller med.
Upplever inte discus som jätte svår fisk faktist.
Fjärilar däremot är svåra.
#19 - 28 oktober 2009 13:14
Yesska skrev:
Men vad dumt att det utger de för att vara 528l.

om dom bara dör så skulle de ju ha dött ut för länge sedan.

vingelmånen är mindre på dom än på många andra firrar.

men om man sköter dom rätt, så är det inga problem.

.
#20 - 28 oktober 2009 16:47
Han var väl helt enkelt inget fan av discus. Men jag uppskattar att han säger vad han tycker iallfall, bättre det än den affär som sa att jag kunde ha 2 golden och 2 demasoni i mitt 80l kar. Men de lär ju knappast få sålt några discus om han säger så till alla kunder. ^^
#21 - 28 oktober 2009 18:55
Som övriga skriver så är det nog inte svårare att sköta diskus än många anndra fiskar. Lite fasta rutiner plus att man bekantar sig med dem. Då lär man sig snart felsignalerna och kan rätta till dem innan något händer.
De flesta frågor om diskus får du annars svar på här.
http://ndss.se/discusfish/

Annons