Lite frågor!!???

#1 - 6 februari 2007 22:51
Jag undrar lite för dom i butiken säger alltid olika svar... jag har 4 papegoj och 2 blåciklider..dom är från amerika har jag förstått..nu har jag skaffat mig 2 nicholsi ciklider och dom är från afrika....kan man blanda så..?? Jag förstår inte riktigt vad man ska gå efter...storlek? ursprung?? eller vad....
#2 - 7 februari 2007 00:05
Man bör inte blanda fiskar från Sydamerika med Malawiciklider, den största anledningen är nog att de vill ha olika vatten. Malawiciklider bör man helst hålla med andra Malawiciklider, dels på grund av vattenvärdena, men också för att de passar bättre ihop, även om inte heller alla Malawiciklider är nå´n hit att blanda.

Det ser nog oftast bättre ut, och blir bättre balans rent beteendemässigt om man har Malawi med Malawi, och då arter som har liknande temperament.

Papegojcikliden är ju däremot centralamerikan, eller rättare sagt, ursprungsarten är det. De vill ha liknande vatten som Malawi, men liknar mer sydamerikanska ciklider i lekbeteende.
#3 - 9 februari 2007 16:11
Kom på att Pseudocrenilabrus inte är en Malawi, lyckades inte placera den i skallen först, men nu kom jag på vilken det är. Ja, den går nog att blanda med en del andra, den vill förmodligen ha samma vatten som många sydamerikaner, men bäst är nog att hålla dem med andra afrikaner (inte Malawi och Tanganyika). Men man bör inte ha dem med småfisk.

Annons