lite fråger om guldsömsciklider...

#1 - 11 april 2006 08:14
hej!

jag har haft ett akvarium (375l, 150*50*50) ett tag men bara haft små fisk, nu hade jag tänkt lite större varianter, nämligen guldsömmar.

mina fråger:
kan man ha dem med scalarer; ancistrusar, siameser och guppysar??
och hur små exemplar bör man köpa, samt när blir de könsmogna?

välldigt tacksam för svar :)
#2 - 11 april 2006 08:28
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du läst om den här?[/COLOR][/FONT] http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=170
#3 - 11 april 2006 08:34
jaa det har jag men om man köper en ciklid på ca 7 cm då kanske man kan ha den eller med vilka fiskar kan man då ha den......
#4 - 11 april 2006 10:54
Guppyna lär bli uppätna tämligen omgående. Scalarer kan klara sig, om akvariet är stort, och du får tag i guldsömmar som inte är så aggressiva. Men det kan man ju inte vara säker på. Hur som helst så kommer nog scalarerna att få svårt att vakta ägg och yngel mot guldsömmarna.
#5 - 11 april 2006 11:05
men kan man ha ancistrus (7cm)?? det måste man väll kunna ha
#6 - 11 april 2006 11:15
[quote=siwepmer]hej!

jag har haft ett akvarium (375l, 150*50*50) ett tag men bara haft små fisk, nu hade jag tänkt lite större varianter, nämligen guldsömmar.

mina fråger:
kan man ha dem med scalarer; ancistrusar, siameser och guppysar??
och hur små exemplar bör man köpa, samt när blir de könsmogna?

välldigt tacksam för svar :)[/quote]

Scalarer kan kanske gå men dom kommer bli jagade och hunsade, välj en tuffare ciklid som kompis åt dom, tex jack dempsey. Siamser går utmärkt ha med dom. Guppy tänker jag inte ens svara på :)
Ancistrus går naturligtvis jättebra.

Köp en grupp på 6 st som är 5-6 cm och låt dom växa och para ut så kommer du förhoppningsvis få en väl fungerade grupp. Mina var av ren tur 1 hane 5 honor vilket var mkt bra eftersom hanen gärna har harem.
#7 - 11 april 2006 16:19
men om jag köper 3 st guldsömar ca 6-8cm hur många andra "tuffa" ciklider kan jag ha då?? när blir guldsömmen könsmogen??
#8 - 13 april 2006 08:49
kan någon vara snäll och svara?????:(
#9 - 13 april 2006 09:19
[quote=siwepmer]men om jag köper 3 st guldsömar ca 6-8cm hur många andra "tuffa" ciklider kan jag ha då?? när blir guldsömmen könsmogen??[/quote]

Inga alls tycker jag... Ciklider som hävdar revir så pass mycket kommer bäst till sin rätt i stora kar eller ensamma. Måste du bestämt ha några andra så håller jag med det svar du fick ovan - någon tuffare typ Jack Dempsey!

Jag tror också att skalarer skulle må riktigt såligt tillsammans med guldsömmar när de blir könsmogna. Kommer inte riktigt ihåg när mina guldsömmar jag hade blev könsmogna men de var inte så jättestora, strax under 10 cm???
#10 - 14 april 2006 10:02
men jag har bara en scalare som är relativr liten kanske 7 cm hög. emn jag ska nog bara ha 1 sort. men hur många guldsömmar bör jag ha, jag vill helst inte sölja någon när de blir större och har som sagt ett 375l akvarium.
#11 - 17 april 2006 18:51
[quote=siwepmer]men jag har bara en scalare som är relativr liten kanske 7 cm hög. emn jag ska nog bara ha 1 sort. men hur många guldsömmar bör jag ha, jag vill helst inte sölja någon när de blir större och har som sagt ett 375l akvarium.[/quote]

Jag skulle nog köpa en 6 st ungdjur, låta dem växa lite och snart hittar man en dominerande hane och den hona han vill ha. Då säljer man/skänker bort de övriga. Ett par kan nog blomma ut hyfsat och få en del kullar i 375 l.

Skalaren kan få stora problem när guldsömshanen blir könsmogen...

Annons