Lite fiskfrågor

#1 - 16 augusti 2007 08:36
Har ett 120 l kar som börjar bli lite tomt på fisk.

Jag funderar på att skaffa 10 svarta neontetror eller 10 sorgmanteltetror, några platy och någon sorts gurami, men vilken? dvärgar har jag haft 3 par av men de bara dör för mig :( hur jag än gör så lever de i max ½ år sedan är det kört.

Vet dock inte om jag har någon sjukdom i karet då en del av fiskarna inte verkar kunna simma ner till botten uta håller sig uppe vid ytan. 3 av dem har även hittats döda i akvariumet med 2 veckors mellanrum..
#2 - 16 augusti 2007 09:10
KAN de inte simma ner eller VILL de inte simma ner? Det kan vara syrebrist i akvariet, om fiskarna till exempel snappar luft vid ytan. Har du bra cirkulation på pumpen? Det är viktigt att ytvattnet rör sig mycket, så att vattnet kan ta ner mycket syre från luften ovanför.

Gurami är enligt mig ganska känsliga fiskar som har rätt så höga krav på vattenkvalitet och växtlighet. Jag tror det är bättre att satsa på tetror. Sorgmanteltetror är enligt mig väldigt tåliga, vi hade några tidigare som levde i 10 år! De brukar också klara att vattenvärdena förändras lite ibland.

Men säkerställ först att du inte har någon sjukdom i akvariet, innan du köper fler fiskar. Hur ofta gör du ett delvattenbyte? Du kanske kan öka det till 30% en gång i veckan, om du inte gör det redan. Titta sen noggrant på fiskarna. Hur ser deras fenor ut? Kippar de efter luft vid ytan? Är de uppsvällda? Ser de trötta ut? Har de fenorna dragna in längs kroppen? Osv...

Fiskarna ska vara pigga och nyfikna med hela fina fenor, och inte bara hålla sig i en liten del av akvariet.
Bilagor:
#3 - 16 augusti 2007 09:17
Det verkar som att de inte kan simma ner. Men äter mat gör de och simmer i hela karet. Har funderat ett par gånger på att ta bort dem men de verkar ju inte må dåligt.
Har en Fluval 3+ som går på högsta fart, så det är rejäl fart i ytan.
Byter 25% i veckan.
Fiskarna ser normala ut, men en av zebrorna är mycket mager.
#4 - 16 augusti 2007 12:50
Om de kämpar sig neråt men flyter upp så KAN det vara så att de har för mycket luft i sig, vilket kan hända om de till exempel äter vid ytan och får i sig mycket luft när de sväljer. Jag brukar blöta fingret, doppa det lite i flingmaten och sen ner i vattnet så att fiskarna äter maten -i- vattnet och inte uppe på ytan. Men då är det väldigt viktigt att man inte ger för mycket, utan bara så mycket att fiskarna äter upp det direkt.

Att en fisk är mager kan bero på att den har någon form av parasit, men det kan helt enkelt också vara ett lite svagare exemplar. Vi hade en neontetra också som åt och var jätteglad men aldrig blev tjockare, den dog senare, men ingen av de andra mår dåligt på något sätt.

Bestäm dig för en eller två sorters tetror och skaffa ganska många (7-10) av varje, det brukar bli snyggast så. Sen kan du ju ha ett platy-par också om du vill ha några lite mer "personliga" fiskar :)
#5 - 16 augusti 2007 16:56
De äter torrfoder som inte blivit blött före, kanske där anledningen är.
Vilken gurami art rekomenderar du då? Har börjat fastna för guldguramin
#6 - 17 augusti 2007 09:32
Fast vanligt flingfoder ska man ju inte behöva blöta före. Jag menar mera att de får i sig luft när de tar maten från ytan. Därför brukar jag göra så att flingorna kommer i vattnet istället för vid ytan.

Jag har själv aldrig haft gurami, men hört att de är ganska känsliga, iallafall som nybörjarfisk, men jag vet inte om du är nybörjare. Jag gillar tetror mer, dom är lite mer livliga tycker jag.
#7 - 17 augusti 2007 09:56
hmmm... jag har alltid upplevt gurami som enormt lätta, helt oberörda av dåligt vatten eller skitigt vatten...

jag har själv tagit över guramis vid tre olika tillfällen efter att dom varit dom enda (i princip) kvarlevande fiskarna i akvarier som blivit "bortglömda". dåligt vatten, sporadiskt matning och mörkt dygnet runt...
Guramisarna "trivs" bra ändå...

det är iaf mina upplevelser.

givetvis rekomenderar jag ingen att missköta sina fiskar på sådant sätt.. ;-)
#8 - 17 augusti 2007 10:35
Den enda gurami art jag har uppfattat som känslig är nog dvärggurami.
#9 - 17 augusti 2007 11:00
Hej.

Mina personliga favoriter är Guld & även Choklad Guramin. Jag har aldrig haft problem med dom, eller upplevt dom som dänsliga.

Mvh Eva
#10 - 17 augusti 2007 21:18
Okej, då tar jag tillbaka det jag trodde om guramisar!
#11 - 20 augusti 2007 19:16
toccata skrev:
Fast vanligt flingfoder ska man ju inte behöva blöta före. Jag menar mera att de får i sig luft när de tar maten från ytan. Därför brukar jag göra så att flingorna kommer i vattnet istället för vid ytan.

Jag har själv aldrig haft gurami, men hört att de är ganska känsliga, iallafall som nybörjarfisk, men jag vet inte om du är nybörjare. Jag gillar tetror mer, dom är lite mer livliga tycker jag.

okej, jag som missuppfattade :)
Har gett dem röda mygglarver (upptinade) i snart 1 vecka nu men fortarande flyter ena zebrafisken omkring och kan inte simma ner. Dessutom verkar den oroa de andra fiskarna.

Vad tror ni om den här blandningen?

2 Guld/ blågurami
10 svarta neontetror
7-8 sorgmanteltetror
2-3 platy (röda eller gula)

Tror ni det är en bra blandning till ett 120 l akvarium?
#12 - 20 augusti 2007 20:17
Om du söker på röda mygglarver här på forumet så kommer du upptäcka att många avråder från att ge dem som foder. Det beror på att de odlas under förhållanden där många bakterier finns, och de kan också framkalla allergier hos människor. Prova vita eller svarta mygglarver istället, eller räkmix eller artemia, det är mitt tips. Sen smutsar sådant foder ner vattnet mer än flingfoder, så man behöver ju inte vräka i sådant.

Ja det låter som en bra blandning av fiskar. Själv har jag tre platy (de trivs inte i Växjövattnet tyvärr), 7 sorgmanteltetror, 14 neontetror och tre ancistrus i mitt 110-liters. Kom ihåg att ha ganska mörk bakgrund eller mycket växter, för då är neontetrorna finast :)
#13 - 21 augusti 2007 18:40
Oj, det hade jga ingen anning om.

Jag har en del växter och svart grus och en mörk bakgrund, så de kommer nog lysa upp mycket vackert. Dock måste jag ju vänta på att de andra fiskarna som bor i karet nu ska dö, innan jag kan inhandla ny fisk.
#14 - 22 augusti 2007 06:52
Jag vet inte hur många fiskar du har nu, men kanske måste de inte dö innan du skaffar nya? Eller ville du vara säker på att det inte var någon sjukdom i akvariet?

Byt 10-20% av vattnet några dagar i följd för att säkerställa att det inte var det, och lägg till lite bakteriekultur typ Aquasafe. Sen borde ditt VATTEN iallafall vara bra för att lägga till några nya fiskar. Sen vet jag inte hur många du har nu och så. Men är det en sjukdom är det ju bättre att vänta.

Jag gillar mycket växter som sagt, tycker om när det är en djungel i akvariet. Men mörkt grus är också fint.

Lycka till!
#15 - 22 augusti 2007 09:10
Jag har en hel del fiskar, och jag tycker egentligen att det är för mycket.
Ska byta vatten som du skrev!

Har idag:
13 glödbandstetror
3 platy
7 neonontetror
5 zebrafiskar
+ några malar och praktbotior
#16 - 22 augusti 2007 09:50
Ja, så länge man inte byter för mycket vatten på en gång, utan lite åt gången, så tar man inte bort för många nyttobakterier...

Jo jag tycker du har lagom med fisk i ditt akvarium så du får nog vänta med att köpa fler tills du har lite färre. Men varför vill du byta ut glödbandstetror och neontetror mot svarta neontetror? De du har är väl fina? Jag trodde inte du hade några tetror alls nämligen. Jag tycker vanliga neontetror är finast mot en mörk bakgrund :)

Men du gör ju som du vill. Ju större stim (10-15 fiskar), desto finare. Så vänta lite och köp senare ett stim när du har färre fiskar... Kanske kan du ge bort några till någon annan med akvarium, eller rentav till djuraffären! Vissa affärer tar emot fiskar om de är pigga och friska.
#17 - 22 augusti 2007 10:17
Jo, självklart, 5-10 liter borde vara lagom!?

Personligen tycker inte jag att glödbandstetrorna är särkildt fina. Och neoner har jag haft så många av.
Att jag helst vill ha mörka fiskar är för att guldguramin ska komma mer i synfältet. Har haft svarta neontetror i det här karet och de sken upp mycket med sin gulgröna strimma i karet :)
#18 - 22 augusti 2007 16:49
Okej, då förstår jag. Ja då är det bara att byta bort fiskarna eller att vänta tills de dör av ålder. Men har man bra vattenvärden och en bra miljö för fiskarna i akvariet kan det ju ta åratal innan de dör...
#19 - 22 augusti 2007 22:35
jadu, vill ju inte mörda dem heller :( finns det något sätt att "skynda på" döden? det skulle jag ändå inte kunna iaf :) mina älsklingar.
#20 - 23 augusti 2007 13:36
Fråga runt på zoobutiker om någon vill ta emot lite fisk. Allra helst butiker som ENDAST är akvariebutiker, de brukar kunna mer om fisk där och förstå att fiskarna inte behöver må dåligt bara för att de kommer från ett privat hem.

Och du kan också sätta upp annonser på olika akvariesidor på nätet att du skänker bort dina fiskar till någon på samma ort.
#21 - 23 augusti 2007 18:14
Ja, det ska jag göra :)

Annons