Lite fakta om indiska glasmalar?

#1 - 1 april 2004 18:18
Behöver bara lite mer fakta om den indiska glasmalen.
Har läst sidan om den här kan lite smått till men vill ha mer.

Snälla?[:-5][:-53][:-58]
#2 - 1 april 2004 20:29
Jag kan väl bara lägga till vad jag har för erfarenheter. Mina var oerhört tåliga, tillskillnad från vad artbeskrivningen här anger. De klarade det mesta och strök med först när vita-prick dödade det mesta i mitt kar. De stimmade hela tiden och höll till vid utblåset från filtret.
#3 - 2 april 2004 05:52
Köpte för en vecka sedan ett stim på tjugo stycken glasmalar. Hittills har de varit mycket skygga och man ser dem knappt. På dagen ligger de gömda var och en för sig, men när ljuset tänds på morgonen simmar de omkring i ett stort stim, precis så jag vill ha dem. Det kanske tar ett tag innan de känner sig riktigt trygga eller så har jag fått en grupp riktigt skygga fiskar. Men de är väldigt vackra och trevliga när de väl "stimmar"!
#4 - 2 april 2004 12:27
Jag kanske måste köpa fler.Har bara två.

Jag visste att jag skulle lita på skylten och inte på försäljaren.
#5 - 2 april 2004 12:33
Av vad jag har hört så ligger de bara och gömmer sig om man har några få exemplar, men å andra sidan gör ju mina 20 det med....:-(
#6 - 2 april 2004 13:35
Mina 10 glasmalar är pigga, kaxiga och glupska. Kan hålla med om att de är tåliga, bortsett från att de är OTROLIGT känsliga för vattenbyten.
#7 - 2 april 2004 16:10
Hej

Att de gömmer sig kan bero på att ni har för få andra fiskar? Om det är tomt på annan fisk i akvariet, så tror en del arter, som brukar beskrivas som skygga, att det är nå´n rovfisk i närheten, och då gömmer de sig. Skaffar man däremot andra fiskar, som simmar runt, och visar att det inte är nå´n fara, då brukar de våga sig fram. Har ingen erfarenhet av just glasmalar, men det är nog samma med dem, som med andra lite mer tillbakadragna arter.

MVH Micke
#8 - 3 april 2004 07:36
hmm...
#9 - 4 april 2004 09:19
Mer fakta?
#10 - 4 april 2004 15:24
Mer fakta...tja...de har tydligen bara förökat sig en gång i akvarium, och det hos en lycklig akvarist i england. Kom och tänka på att de (åtminstånde mina) blir helt vilda vid matning OM det är rätt sorts mat. Mina rör inte torrfoder, bara fryst levandefoder. Å andra sidan ger jag nästan bara frysfoder, så det kanske är en vanesak...
#11 - 4 april 2004 18:24
Hej !

Off the record ; namnet "Indisk" är helt fel, den förekommer inte i Indien !
MVH
#12 - 4 april 2004 18:56
Vill bara säga att de funkar utmärkt med alla mjliga fiskar tex Malawiciklider. Har haft mina 7 i ett år nu och de har genomgått omställning från sällskapsfisk till Malawi i karet, en del sjukdomar (som de andra fiskarna haft)utan att bli smittade, ändrat ph och hårdhet mm. Deras kamoflage gör att de mest agressiva fiskar inte bryr sig. Man ska nog inte ha färre dock. Mycket enkel fisk att ha
#13 - 6 april 2004 07:04
Fishy kan du ta bort dubbelposten?

Det liksom irriterar mig.;)
#14 - 14 april 2004 10:58
... som jag skrev tidigare tyckte jag att mina glasmalar var i mesigaste laget. Men nu ändrar jag mig, nu har mina fiskar fått lite mer mod och simmar omkring i ett stim, precis som jag vill ha dem!
#15 - 14 april 2004 12:09
De tål inte så mycke
#16 - 14 april 2004 13:12
Ett tips om dom bara står framme på natten och när du tänder karet, Tänd inte rampen. Det blir ju starkt lyse direkt. Vänj dom lite lätt med en svag skrivbordslampa i en timme innan rampen tänds?

Mvh Ola

Annons