Lite expert hjälp!

#1 - 19 september 2007 12:58
Hej!

Har ett 240l kar med ciklider i.
Har riktigt tröttnat på inredningen samt att fiskarna känns så skygga i karet.
Det jag har i: 2st 15 samt 20cm malar (fråga inte sort)
4st rödzebra, varav 2st ej fullvuxna.
2st koppar? barber.
6st ciklider varav 4 ej fullvuxna (skitkass på namn)

Ser allas fina kar som jag gjärna skulle efterlikna men vet ej vad som passar till dessa fiskar, då jag är nybörjare i akvarie världen.

Kom gärna med förslag!

Karet: http://img210.imageshack.us/img210/5739/dscn0832ht8.jpg
Vet att all sand ligger i framkant, men rödzebra hanen gräver fram allt igen på en dag..

Tack!
#2 - 19 september 2007 16:24
Kan ju vara lite svårt att tipsa då man inte riktigt vet namnen på cikliderna ;)
men rent spontant så känner jag att du borde lägga alla prylar i karet antingen på sidorna, eller i mitten. Annars får man inget riktigt fokus utan man stirrar lite överallt i karet. Lite luddigt förklarat av mig, men kolla in länken här nere så förstår du nog: http://artofaquascaping.blogspot.com
Sen beror det nog på om du vill ha biotop akvarium eller inte :)
Bilagor:
#3 - 19 september 2007 17:17
Jag tror att dina rödzebror och golden (som jag tror de andra cikliderna är) kommer att göra livet ganska surt för dina kopparbarber när de (cikliderna alltså) blir större. litet tips bara.

sen rent estetiskt, så tycker jag att du ska skippa vraket och sen välja _en_ sorts sten, antingen kolsten eller den vita, randiga saken (eller någon annan). Skaffa mycket av samma sort, och bygg upp mot antingen bakrutan eller mot en av kanterna, eller båda, vilket som. Tycker man att det blir dyrt kan man köpa lite sten i taget, jag brukar passa på när jag har lite pengar över. Någon typ av bakgrund hjälper mycket också, antingen nåopn billig planch, eller helsvart och sätt på utsidan eller köp någon som man kan ha i karet. Grundläggande kan man nog säga att det blir snyggare om man är konsekvent i sitt val av bottenmaterial, sten och bakgrund.
#4 - 19 september 2007 18:24
Tack så mkt mongoloj och nils, mycket hjälp!

Fler tipps är välkommna!
#5 - 20 september 2007 13:21
Någon som kan tipsa om Villka stenar jag kan ha till akvariumet, snyggt och dom ska gilla det...

Har oxå forskat fram att:
4st av de ej fullvuxna cikliderna är 2st golden och 2 demasoni....

Har hört om en sida där folk lägger up sina kar, någon som vet?
#6 - 20 september 2007 14:17
Hmm, fiskarna tror jag inte bryr sig så mycket om vad det är för sortes sten, men man kan tänka på att inte ta vassa stenar.
Hmm, jag är ingen expert, men det låter som om du har några ciklider från afrika. Dessa ciklider lever i vatten som har högt ph, och vad jag vet är det inga växter heller. Nu tror jag inte att det skadar att ha växter i vattnet men ;)
Finns massa folk som lagt upp sina kar här på zoopet! Uppe alldeles under annonsen finns en rubrik där det står "Avdelningar". Klicka på den och sen letar du fram "Goldmedlemmarnas akvarium". Gå in där, sen kan du söka på kar från tex taganyika eller malawi för att se hur folk har inrett sina kar från respektive sjö! :)
#7 - 20 september 2007 14:21
okej! Tack så mycket! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 20 september 2007 14:51
Tråden låses efterom den handlar mimimalt om "Akvarier och tillbehör" utan mer om fiskar och inredning

Annons