Lite diverse frågor

#1 - 19 april 2006 09:50
Har haft mitt lilla 54liters i gång nu i drygt tre veckor. Allt funkar tipp topp, fiskarna är aktiva och ser friska och krya ut!
Men jag har väldigt mycket slam på botten... Ligger som en lite röd-brun matta på botten men enbart där det inte finns några växter...
Vad är det för sorts slam? Eller är det rent av alger?

Och så en annan fråga... Läste i någon annan tråd här om någon som funderade på palettciklider... Läste lite om dem och blev ju så klart nyfiken på det faktum att de bland annat äter slam...
Finns det någon annan slamätande fisk som är lämpad för mitt lilla kar? För jag fick inte precis känslan av att just palettcikliden vore alltför lämplig... :)

Och så en till fråga...
För ett tag sedan var jag inne på en jättebra sida där man kunde beställa växter! Nu har jag försökt hitta sidan igen men kan inte för mitt liv komma ihåg vad den heter och lyckas inget vidare med mina sökningar...
Någon som har något tips?
#2 - 19 april 2006 13:38
Och så en till fråga...

För ett tag sedan var jag inne på en jättebra sida där man kunde beställa växter! Nu har jag försökt hitta sidan igen men kan inte för mitt liv komma ihåg vad den heter och lyckas inget vidare med mina sökningar...

Någon som har något tips?

Kanske var det ifrån firren eller pwss.
Har inte beställt ifrån någon av dessa men jag skall senare ifrån firren.
pwss säljer inte växter under vintertid.
#3 - 19 april 2006 13:47
www.firren.com Har själv beställt växter därifrån och blivit nöjd. :)
#4 - 19 april 2006 15:09
Det låter som att du har alger i ditt akvarium och jag skulle inte rekommendera paletter som algätare i ett såpass litet akvarium, då dom behöver betydligt mera plats. Efter att ha kollat runt lite, hittade jag bara 'Otocinclus cocama' eller 'Zebra otocinclus' som den heter, den skulle passa i ditt lilla akvarium.
Den ser ut så här http://www.israquarium.co.il/FishPhoto/Otocinclus%20cocama.jpg och blir ca 4cm :)
#5 - 19 april 2006 19:43
Nej, drog också slutsatsen att paletten inte är alltför lämpad... Så tack för förslaget opus!

Min tanke... Har 6 amanoräkor som skruttar runt och tuggar diverse... Borde inte de smaska detta "gegg" om det är alger? Eller han jag få så mycket alger innan jag stoppade i dem att de helt enkelt inte hunnit med och inte kommit så långt än?
De gör ju inget annat än tuggar och sväljer känns det som och de är lite överallt i karet...
#6 - 19 april 2006 20:01
Kan ytterst lite om räkor så jag vet inte om dom äter så mycket alger, tror iofs. att dom är mer duktiga på att äta matrester och städar på det sättet. För att bli av med algerna så är väl det bästa att mata mycket sparsamt och inte ha tänt i akvariet så länge. Jag har ett 50l kubakvarium och fick problem med kiselalger (bruna alger) på mina växter, en av dom iaf. och jag fick bort dom genom att bara ha ljuset på i 5 timmar om dygnet, vattenbyte 2ggr i veckan och matar mycket sparsamt med frystfoder (mygglarver)
#7 - 24 april 2006 09:59
Beter man sig likadant oavsett vilken sorts alger det är man har?

Vad gäller räkorna så blev jag rådd att ha dem som algätare i stället för någon mal för att det passar bättre i ett så litet akvarie. Då tog jag det som att mina 6 räkor ju borde vara lika effektiva... Eller i alla fall på ett ungefär.

Så, är det mörklägga jag ska göra för att bli av med mina alger? Ungefär hur länge ska jag göra det?
Och vad händer efteråt, alltså när jag ska tända igen? Tänkte risken att det kommer tillbaka igen och så...
#8 - 24 april 2006 10:20
[quote=saralund28]Beter man sig likadant oavsett vilken sorts alger det är man har? [/quote]

Ja, det fungerar för mig iaf. och det är generellt ett bra råd för att bli av med alger.

[quote=saralund28]Vad gäller räkorna så blev jag rådd att ha dem som algätare i stället för någon mal för att det passar bättre i ett så litet akvarie. Då tog jag det som att mina 6 räkor ju borde vara lika effektiva... Eller i alla fall på ett ungefär.[/quote]

Som sagt vet jag inte så mycket om räkor så det kan hända att det stämmer, har en wood räka i vårat 100l akvarium och jag har inte sett att den äter alger men det finns ju olika typer räkor. Det som skapar alger är bl.a att det finns mat kvar och skräpar, räkor är duktiga på att rensa bort matrester.

[quote=saralund28]Så, är det mörklägga jag ska göra för att bli av med mina alger? Ungefär hur länge ska jag göra det?
Och vad händer efteråt, alltså när jag ska tända igen? Tänkte risken att det kommer tillbaka igen och så...[/quote]

Nu mörklade inte jag mitt akvarium utan var sparsam med ljuset istället, bara tänt i 5 timmar/dag i ca. en månad och jag har bara tänt i 8 timmar/dag nu. En timer är en bra investering. :)
#9 - 24 april 2006 10:55
Timer finns men är nu satt på 10 timmar. Blev rådd att det var lagom för ett nystartat kar. Men då drar jag ner det till 5 timmar under en tid! Spelar det någon roll om jag lägger det på morgonen eller kvällen?

Läste någonstans att för att undvika alltför mycket alger så ska man balansera mellan antalet fiskar och mängden växter...
Vad är det som påverkar vad och hur vet jag att jag hittat en bra ballans? Har snabbväxande växter, vet inte namnet men vanliga "gröngölingsväxter" som man ser i de flesta kar om det nu har någon betydelse...
#10 - 24 april 2006 11:31
[quote=saralund28]Timer finns men är nu satt på 10 timmar. Blev rådd att det var lagom för ett nystartat kar. Men då drar jag ner det till 5 timmar under en tid! Spelar det någon roll om jag lägger det på morgonen eller kvällen?[/quote]

Spelar nog ingen roll om du har ljuset tänt på morgonen eller kvällen, själv har jag tänt på kvällen då jag tycker mina kar får rätt mycket naturligt ljus under dagen.

[quote=saralund28]Läste någonstans att för att undvika alltför mycket alger så ska man balansera mellan antalet fiskar och mängden växter...
Vad är det som påverkar vad och hur vet jag att jag hittat en bra ballans? Har snabbväxande växter, vet inte namnet men vanliga "gröngölingsväxter" som man ser i de flesta kar om det nu har någon betydelse...[/quote]

Den där balancen är nog svår att hitta men har man få fiskar och många snabbväxande växter, tar växterna hand om den näring som algerna annars skulle få.
Det är tyvärr mycket lätt att stoppa i för många fisker i ett litet akvarium, tror dom flesta som har lagom med fisk i dessa akvarium tycker det ser glest ut. Ett exempel: låt oss ta kardinal tetra, i ett 60l akvarium kan du bara ha 12 st och inget mer, om man skall gå efter 1cm fisk pr. liter rekommendationen ( om jag inte har räknat fel ;) )
#11 - 24 april 2006 12:18
I mitt lilla kar bor det 3st kopparbarber(snart bara 2 då den ena är skadad och ska tas bort), 2små fjärilsciklider och så 6st amanoräkor. Ska man gå på centimetersregeln så ligger det nog runt 36-37cm totalt.

Har redan nu insett vilka stora begränsningar det är med ett så litet akvarium så jag håller mina gluggar öppna för ett större. Ska nog erkänna att när jag köpte det så trode jag helt ärligt att det bara är att stoppa i den fisk man vill ha! Har nog sett lite för många gröngölingar med överbebodda akvarier...
Mitt är precis i överkant nu, men tanken är att cikliderna ska få bo i det större som ska dimpa ner inom en inte alltför avlägsen framtid. Blir lite väl trångt annars när de är färdigväxta... Nu är de bara ca 2 resp. 3 cm så än är det ingen större fara på taket! :)

Jaja... Får se vart jag hamnar om jag drar ner på ljuset!
Tack så mycket för hjälpen Opus!
#12 - 24 april 2006 13:43
[QUOTE=saralund28]Beter man sig likadant oavsett vilken sorts alger det är man har?[/QUOTE]

Det är nog lite olika. Får man t ex tofsalger ska man dra ner på vattenbyten.

[QUOTE=saralund28]Vad gäller räkorna så blev jag rådd att ha dem som algätare i stället för någon mal för att det passar bättre i ett så litet akvarie. Då tog jag det som att mina 6 räkor ju borde vara lika effektiva... Eller i alla fall på ett ungefär.[/QUOTE]

Det finns nog inga fiskar eller räkor som äter alla sorters alger. Vad jag förstått så äter räkor fler sorter än vad t ex otocinclus gör. Dessutom äter de även matrester, så jag skulle tro att dina räkor faktiskt är effektivare än ett gäng otocinclus, som mest äter gröna alger.

Har man slam så kan det vara en idé att skaffa några snäckor, men bara i fall man har pH 7 eller över. Det kan hända att det finns snäckarter som trivs i lite surare vatten, men jag har inte lyckats hittat några.

[QUOTE=saralund28]Har redan nu insett vilka stora begränsningar det är med ett så litet akvarium så jag håller mina gluggar öppna för ett större.[/QUOTE]

Hehe, det inser man ganska tidigt :D Ett så litet akvarium kan dock bli rätt fint i fall man satsar på väldigt småväxta fiskar som kan trivas i relativt små utrymmen, som t ex en del killis (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=57) eller endlers (http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/), eller väldigt små stimfiskar som dvärgrasbora (http://www.aquahobby.com/gallery/e_Boraras_maculatus.php) eller koldglödstetra (http://www.aquahobby.com/gallery/e_Hyphessobrycon_amandae.php). Och så räkor förstås :)
#13 - 24 april 2006 13:51
Det låter som du har fåtrt brunalger. De beror oftast på vacklande biologisk filtrering och dåligt med näring i karet. De är mycket vanliga i nystartade kar. Det är bara att vänta, när karet börjar att mogna ersätts den stora delen av brunalger av grönalger, dessa äts med glädje av amanos.

Zebra ottocinclusen har jag försökt att hitta länge, den är extremt ovanlig och dessutom en ganska känslig fisk som inte rekomenderas till nybörjare.

Lite slarvigt kan man säga att onormal algtillväxt beror på för dålig biologisk filtrering. Är du en av dem som köpt ett "nybörjarpaket" så är det med stor sannolikhet otillräcklig filtrering i karet.

Jag bli lessen när jag läser att du/ni har fått för er att palettcikliden är värdens soptunna som äter allt man inte vill ha i karet. Jag dementerar och det starkaste att paletter äter slam. Slam består av delvis nerbrutit fiskbajs och växtdelar, det är inte hälsosamt att äta för några fiskar, det är därför man bör städa ut det. Det är inte förenligt med god djurhållning att kalla någon fisk överhuvudtaget för slamätare. Alla fiskarna behöver energirik föda som gör att de inte vill/kan äta skit på bottnen, de som gör det blir förr eller senare sjuka av det. Paletterna äter inte heller alger som det skrivs om här, de är rena köttätare som livnär sig på insekter och fiskyngel i naturen.
MVH
Magnus
#14 - 24 april 2006 14:05
[quote=saralund28]I mitt lilla kar bor det 3st kopparbarber(snart bara 2 då den ena är skadad och ska tas bort), 2små fjärilsciklider och så 6st amanoräkor. Ska man gå på centimetersregeln så ligger det nog runt 36-37cm totalt.

Har redan nu insett vilka stora begränsningar det är med ett så litet akvarium så jag håller mina gluggar öppna för ett större. Ska nog erkänna att när jag köpte det så trode jag helt ärligt att det bara är att stoppa i den fisk man vill ha! Har nog sett lite för många gröngölingar med överbebodda akvarier...
Mitt är precis i överkant nu, men tanken är att cikliderna ska få bo i det större som ska dimpa ner inom en inte alltför avlägsen framtid. Blir lite väl trångt annars när de är färdigväxta... Nu är de bara ca 2 resp. 3 cm så än är det ingen större fara på taket! :)

Jaja... Får se vart jag hamnar om jag drar ner på ljuset!
Tack så mycket för hjälpen Opus![/quote]

Man har ju lite andra förutsättningar om man har ett större akvarium, lättare att möblera och man kan välja bland flera arter av fisk, jag tycker det iaf. Ett bra ställe att leta begagnade akvarium är http://www.blocket.se/.

Om du kan ta bort det mesta av slammet/algerna innan du börjar dra ned på ljuset så är det bra, för dom, förhoppningsvis, döda algerna försvinner inte av sig själv.

Lycka till :D
#15 - 24 april 2006 14:08
[QUOTE=Opus]Man har ju lite andra förutsättningar om man har ett större akvarium, lättare att möblera och man kan välja bland flera arter av fisk, jag tycker det iaf. Ett bra ställe att leta begagnade akvarium är http://www.blocket.se/.[/QUOTE]

Yep! Det var där jag hittade mitt 312 liters :D
#16 - 24 april 2006 14:23
[quote=batski]Yep! Det var där jag hittade mitt 312 liters :D[/quote]

Snor tråden liiite;)

Hur gick det med filtret föressten?
#17 - 24 april 2006 14:29
[QUOTE=Opus]Snor tråden liiite;)

Hur gick det med filtret föressten?[/QUOTE]

Jag lämnade tillbaka det.
#18 - 24 april 2006 16:23
Algerna är bruna så brunalger lät ju rätt så troligt! :)

Kan jag få ett lite mer utvecklat svar angående för dålig filtrering?
För jo, jag har köpt ett av dessa typiska nybörjarpaket av den anledningen att man kanske lite dumt nog tror på att ett redan ihopsatt paket SKA funka! Men kanske man inte ska vara så blåögd...

Ang. palettciklid som soptunna... Det är vad jag läst både här och på andra ställen. Har inte erfarenhet av dem själv och därför suger jag åt mig allt skrivet...
Är det då någon som skriver att den vanligtvis simmar upp och ned så skulle jag nog tro på det också till jag hittade något som bevisar motsattsen! :D
#19 - 24 april 2006 16:38
Vet du vad du har för filter, har du kvar kartongen det låg i?
#20 - 24 april 2006 16:41
[quote=saralund28]Har inte erfarenhet av dem själv och därför suger jag åt mig allt skrivet...
Är det då någon som skriver att den vanligtvis simmar upp och ned så skulle jag nog tro på det också till jag hittade något som bevisar motsattsen! :D[/quote]
Så var jag oxå i början men lärde mig ganska snart att man ska ta det som skrivs med en nypa salt och bilda sin egen uppfattning,det som funkar för andra är inte alltid rätt för just dina fiskar,etc
Som "ny" läste jag mycket om vattenbyten men blev inte klok på alla råd och rön, det är från 5% i veckan till 50% i veckan,eller var tredje dag eller osv, nu gör jag på "mitt sätt" och det verkar funka;)
Sen kan jag rekomendera att gå med i en akvarieförening, där finns mycket råd och tips och framförallt en mycket trevlig gemenskap...:)
#21 - 24 april 2006 16:45
[quote=JanneN]Så var jag oxå i början men lärde mig ganska snart att man ska ta det som skrivs med en nypa salt och bilda sin egen uppfattning,det som funkar för andra är inte alltid rätt för just dina fiskar,etc
Som "ny" läste jag mycket om vattenbyten men blev inte klok på alla råd och rön, det är från 5% i veckan till 50% i veckan,eller var tredje dag eller osv, nu gör jag på "mitt sätt" och det verkar funka;)
Sen kan jag rekomendera att gå med i en akvarieförening, där finns mycket råd och tips och framförallt en mycket trevlig gemenskap...:)[/quote]

Håller med till viss del. Det är ingen exakt vetenskap men det finns en hel del generella saker som funkar för dom flesta.
#22 - 24 april 2006 17:10
[quote=Opus]Vet du vad du har för filter, har du kvar kartongen det låg i?[/quote]

Inte kartongen men "instruktionsboken" kanske funkar lika bra :D
Ett stycke powerclean 250 är det jag har och enligt det häfte som följer med så tolkar jag det som att det ska gå att använda till så mycket som 150liters akvarium... Men så tycker ju själv att det är en väldigt stor skillnad på ett 25 liters och ett 150 liters som det står att man kan använda det till så man ska väl ta även det med en nypa salt. Men med min logik så tycker jag att det ju borde vara tillräckligt för mina 54 liter...
Men om det är där det brister, går det att "uppdatera" den med en bättre filtermatta eller är det helt nytt som gäller?

Det är inte utan att jag känner mig lite smått dum när det gäller allt med fiskeriet!
Har nog lyssnat på för många zoobutiker och för många okunniga och därför trott att det (snudd på) bara är att koppla i alla sladdar och stoppa i det man vill ha i och sen funkar allt!
Ja ja, tur man lär så länge man lever! Nu är det ju upp till bevis att jag kan fixa det hela! Nog för att algerna som sådana är ett litet problem, det jag syftar på nu är all kunskap runt omkring! Får ju förvisso jättebra hjälp av er här men så här med facit i hand så måste jag ju även erkänna att jag kanske hade liiiite för bråttom med allt. [:o]
#23 - 24 april 2006 18:33
Jag har inte hört om det där filtret tidigare men efter en sökning hittade jag ett och jag måste säga att det ser lite misstänkligt plastigt ut ;)
Det verkar som om att det är justerbart så att du kan ställa flödet på nått sett, stämmer det?
#24 - 24 april 2006 18:52
Japp, stämmer!

Visst det kanske inte är någon högkvalitativ pryl men den känns rejäl och "riktig" och inte alls plastig på det viset.
Men det är ju klart att de bara skickar med billiga prylar i dessa paket... Ju billigare de skickar med ju mer tjänar de ju...
#25 - 24 april 2006 19:00
Hur stort är själva filtret?
MVH
Magnus
#26 - 24 april 2006 19:03
Hur som helst. Om du kör filtret på fullt bör det iaf räcka till ett 90 - 100l akvarium så det borde räcka till ditt 54l tycker jag ;)

Att få till någon biologisk filtrering i ett innerfilter av den här storleken tror jag är svårt, tror man får ha betydligt större filtervolym för det.

Nu vet inte jag hur ofta du gör rent ditt filtermaterial men det är bra om du är lite återhållsam när det gäller det, då finns det iaf en chans för nyttobakterier att bildas i filtret. Jag gör bara rent filtermaterialet när jag ser att flödet är mycket lågt ur filtret.
#27 - 24 april 2006 19:11
Har haft igång det i lite över en månad bara så jag har än så länge inte gjort rent filtret en enda gång...
Men ska alltså göra rent det så lite som möjligt, men så mycket som är nödvändigt :)
Det är ett jäkla blås på den när man kör för fullt så just den biten är det i alla fall inget fel på... Sen att det inte är tillräckligt att det är ett jäkla snurr men ändå...

Ska som sagt börja dra ner ljustimmarna rejält och så får vi se vart jag hamnar! I och med att det är så pass nystartat så har jag ju int ehunnit få någon ordentlig ballans men hoppas på att uppnå det snart...
#28 - 24 april 2006 19:14
[quote=saralund28]Har haft igång det i lite över en månad bara så jag har än så länge inte gjort rent filtret en enda gång...
Men ska alltså göra rent det så lite som möjligt, men så mycket som är nödvändigt :)
Det är ett jäkla blås på den när man kör för fullt så just den biten är det i alla fall inget fel på... Sen att det inte är tillräckligt att det är ett jäkla snurr men ändå...

Ska som sagt börja dra ner ljustimmarna rejält och så får vi se vart jag hamnar! I och med att det är så pass nystartat så har jag ju int ehunnit få någon ordentlig ballans men hoppas på att uppnå det snart...[/quote]

Jag håller tummarna ;)
#29 - 24 april 2006 21:16
[QUOTE=JanneN]Som "ny" läste jag mycket om vattenbyten men blev inte klok på alla råd och rön, det är från 5% i veckan till 50% i veckan,eller var tredje dag eller osv, nu gör jag på "mitt sätt" och det verkar funka;)[/QUOTE]

Det är klart det är olika. Det beror ju på en massa olika faktorer, som vad man har för filter, hur mycket växter man har, vilka fiskar och hur många, osv.

Annons