Lite belysning färgar ut Malawi?

#1 - 13 november 2005 20:20
Hejsan!

Jag undrar lite om man låter Malawisarna gå i akvariet med bara ett lysrör i stället för två. Färgar de ut bättre då? För de borde känna sig mycket tryggare.
#2 - 14 november 2005 12:20
Ingen som har provat? :)
#3 - 14 november 2005 15:07
Har prövat på mina tanganyika och jag tycker att de färgar bättre i mindre ljus!
#4 - 14 november 2005 16:04
Under hur lång tid höll du på med det?

Jag har ett par stycken som precis har börjat och få lite färg. De är inte så stora än. Då tänkte jag att man skulle kunna låta dem gå ett par månader i dovs ljus medans de ska färga ut.
#5 - 14 november 2005 18:23
Min mbunas färgar ut och jag har ett lysrör, fast det får ioförsej bara plats med det i min modul;) Men jag tycker inte att det ger så jätte starkt sken ändå:).
#6 - 14 november 2005 21:13
Följdfrågan blir då... Färgar de tillbaka sig igen om man ökar belysningen efter ett par månader?
#7 - 15 november 2005 08:14
[QUOTE=Gimbo]Under hur lång tid höll du på med det?

Jag har ett par stycken som precis har börjat och få lite färg. De är inte så stora än. Då tänkte jag att man skulle kunna låta dem gå ett par månader i dovs ljus medans de ska färga ut.[/QUOTE]
Jag kör fortfarande med bara ett rör.Tycker att mina fiskar verkar må bättre av det!
#8 - 15 november 2005 11:04
Du har inte provat att gå över till full belysning och sett vad som har hänt då?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 15 november 2005 11:11
TRor inte det spelar någon som helst roll för hur de färgar ut om man har ett eller två lysrör.

Däremot spelar det ju stor roll vilka lysrör man har (dvs vilket färgspektra det har) på hur man skall se deras färger
#10 - 15 november 2005 11:27
Kör du med full belysning! För att dämpa belysningen så kör du i ett antal flytväxter! :)
Sen byter du ut dina fiskar mot SA fiskar och vips så är problemet löst! :D
Sen kan du även ta bort flytväxterna om du vill se dina vackra fiskar lite bättre.
#11 - 15 november 2005 11:41
Haha.... Tror jag behåller fiskarna :) SA får det bli i nästa akvarie.
#12 - 15 november 2005 11:47
[QUOTE=Gimbo]Du har inte provat att gå över till full belysning och sett vad som har hänt då?[/QUOTE]Nej!men det kan vara så som Kjell säger i sitt inlägg.Dina rör har kanske ett annat ljus än vad mina har!!
#13 - 15 november 2005 12:09
Hehe.. låter bra det!
I mitt nästa får det bli malawi faktiskt :P
Vad har du förresten för lysrör? Jag skulle nog tro att Philips Aquarelle skulle ge rätt fin färg på malawis. Mina neon och kardinaltetror blir extremt vackra med det röret :)
#14 - 15 november 2005 12:14
Den enda effekt jag har sett (från mörker via 1st 11W lysrör till 2 st 150 W metallhalid) är att fisken tenderar att få ljusare färger i mörker. Fisk som hålls mörkt blir nästan vit efter några månader (nej, jag plågar inte fisken med flit - det rör sig om fisk som tagit sig in bakom min BTN bakgrund). Om nåt skulle jag säga att fisken under metallhalid får finare färger, men det kan vara bara att färgen syns bättre i bra ljus.

Fisk som jag hållit i vita plastbackar på balkongen har också fått ljusa färger, fast inte blivit bleka som fisken bakom bakgrunden, så jag tippar att färgen på bottnen har större effekt än ljusstyrkan i sig.

Men mellan 1 och 2 lysrör är skillnaden säkert 0.
#15 - 15 november 2005 12:16
Kör med ett Philips Aquarelle och ett Aqua-Glo. Tror det är mitt Aquarelle som är igång just nu.
#16 - 15 november 2005 12:46
[QUOTE=Azur]Den enda effekt jag har sett (från mörker via 1st 11W lysrör till 2 st 150 W metallhalid) är att fisken tenderar att få ljusare färger i mörker. Fisk som hålls mörkt blir nästan vit efter några månader (nej, jag plågar inte fisken med flit - det rör sig om fisk som tagit sig in bakom min BTN bakgrund). Om nåt skulle jag säga att fisken under metallhalid får finare färger, men det kan vara bara att färgen syns bättre i bra ljus.

Fisk som jag hållit i vita plastbackar på balkongen har också fått ljusa färger, fast inte blivit bleka som fisken bakom bakgrunden, så jag tippar att färgen på bottnen har större effekt än ljusstyrkan i sig.

Men mellan 1 och 2 lysrör är skillnaden säkert 0.[/QUOTE]

Jag vet inte riktigt. Satt och läste precis i Back to Nature - Malawi. Där anges att det inte spelar någon större roll hur ljust man har det för fisken. De kan gå i ganska mörkt vatten. Därför kan det ju inte vara någon form av djurplågeri om man har det låg belysning åt dem. Mellan 1 och 2 lysrör blir det en drastisk skillnad tycker jag. Det är för att mitt Aqua-Glo är lite äldre nu.

Sammtidigt tolkar jag det i boken som att Malawi kommer att få finare färger om de får växa upp i dovt ljus där de "vågar" färga ut sina färger ordentligt.
#17 - 15 november 2005 14:41
Svag belysning är nog vad gäller många malawis mer naturligt än en ramp med 4 lysrör som ljuskälla, tänk er 20-30 meter ner i malawisjön, där är det nog inte alltför ljust.

Svag belysning känns nog tryggare för fiskarna än stark belysning, det kanske är därför man kan se dem färga ut mer vid svagare belysning.
#18 - 15 november 2005 14:55
Nej svag belysning är inte djurplågeri. Redigt mörker, som det är bakom min BTN, är väl mer tveksamt. Men jag får inte fast djuren, så vad kan jag göra.

Men som sagt personligen tror jag färgen på bottenlaget har större effekt än hur mycket ljus du krämar på. Gnistervitt bottenlag = ljus fisk, liksom. Du har ju också en brytpunkt där även om fisken skulle få starkare färger så ser du det inte för det är så skum belysning...
#19 - 15 november 2005 14:59
Jo, jag tror också att bottenmaterialet har stor betydelse. Därför tycker jag att Rådan är bra. För den är inte riktigt ljus men endå väldigt behaglig i färgen.

Det ska bli intressant och se hur det utvecklar sig. Har en Stuartgranti Maleri som har utvecklat lite sina färger lite sämre.
#20 - 15 november 2005 15:29
jag har bara ett lysrör! :rolleyes: funkar toppen
#21 - 15 november 2005 15:35
Vad har du för volym på ditt akvarie?
#22 - 15 november 2005 15:38
222liter...hurså?
#23 - 15 november 2005 15:40
Bara nyfiken.. För man kan ju ha ett lysrör till ett 63L kar och det lyser som tysan. Men, eftersom det ligger på 222 så förstår jag att det blir en markant skillnad mellan ett och två.

Annons