Lite bekymmer med filterinsuget

#1 - 30 augusti 2006 19:19
När jag startade upp mitt Asien-akvarium för några månader sen satte jag filtermatta på insuget till ytterfiltret (se bilden). Tänkte att i fall det blir några yngel skulle filtermattan förhindra att någon åkte in i filtret.

Jag hade dock inte räknat med ett litet - men irriterande - problem. När en del smuts har hunnit sätta sig i filtermattan sugs den in en bit i insuget och vattenströmmen avtar. Så jag får väl ge upp min "smarta" lösning.

Någon som har en bättre idé?
#2 - 30 augusti 2006 19:24
hur ser ett "orgina" insug ut till ytterfilter, funderar på att skaffa till mitt 240 liters kar...
#3 - 30 augusti 2006 20:05
Det skulle vara om du byggde in pumpen och filtret i någon slags behållare i karet då pumpen inte berörde filtret
#4 - 30 augusti 2006 20:07
Förlåt jag menade slangen inte pumpen kanske i en pet flaska har du slangen gör hål till filtret som sitter utanför
#5 - 30 augusti 2006 20:32
[quote=batski]När jag startade upp mitt Asien-akvarium för några månader sen satte jag filtermatta på insuget till ytterfiltret (se bilden). Tänkte att i fall det blir några yngel skulle filtermattan förhindra att någon åkte in i filtret.

Jag hade dock inte räknat med ett litet - men irriterande - problem. När en del smuts har hunnit sätta sig i filtermattan sugs den in en bit i insuget och vattenströmmen avtar. Så jag får väl ge upp min "smarta" lösning.

Någon som har en bättre idé?[/quote]Det är väl bara att sätta dit ett rör "filterkorg" som sitter i innerfilter, och trä på filtermatta på det detta kan omöjligen sugas in i röret till filtret och orsaka stopp.....
#6 - 30 augusti 2006 20:45
[QUOTE=åheim]Det är väl bara att sätta dit ett rör "filterkorg" som sitter i innerfilter, och trä på filtermatta på det detta kan omöjligen sugas in i röret till filtret och orsaka stopp.....[/QUOTE]

Ok, och hur ser dessa ut? Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar [:o]
#7 - 30 augusti 2006 20:57
Jag har filtermattebitar precis så som du satt på ditt rör och imellanåt så måste man helt enkelt rengöra filtermattan.
Thats life liksom....
#8 - 30 augusti 2006 22:10
hade de inte varit lite smidigare och sätta dit en bit damstrumpa eller nåt? skiten som fastnar på den kan man ju bara ta bort med fingrarna.. går ju på 2sek..
#9 - 30 augusti 2006 22:36
[QUOTE=andreassofus]hade de inte varit lite smidigare och sätta dit en bit damstrumpa eller nåt? skiten som fastnar på den kan man ju bara ta bort med fingrarna.. går ju på 2sek..[/QUOTE]

Jo antagligen. Men är inte damstrumpa för finmaskig? Jag menar kommer inte all smuts att stanna kvar i akvariet då?
#10 - 30 augusti 2006 23:04
jo de har du nog väldigt rätt i.. tänkte inte på de.. ingen bra ide alls :)

Annons