Lite ångest

#1 - 14 februari 2008 10:31
Mina livsrutiner har förändrats och jag känner att jag inte längre hinner/orkar med 3 akvarier. Det är ju inte meningen att akvarierna ska kännas som en börda eller leda till stress och så känns det nu för mig.

Så jag går och funderar på att sälja mitt minsta. Men jag har blivit ganska fäst vid mina boraras merah som bor däri. Tanken på att omplacera dem känns inte riktigt bra :(

Tror ni att de skulle kunna bo i mitt 310 liters där det även bor mosaikguramis, siamensis, fembandsbarber och dvärgbotior eller skulle några av dessa äta upp dem? Och skulle deras ungar ha nån chans överhuvudtaget?
#2 - 14 februari 2008 16:31
Jag har små Dvärgkardinalfiskar med samma slags fiskar, även ungfiskar på ca 7 mm, och det är inget problem. Fast helt nykläckta yngel eller rom blir fiskgodis förstås.
#3 - 14 februari 2008 19:29
Det låter bra! De förökar sig gärna, fast de verkar inte få så många yngel, eller så blir de flesta äggen uppätna. Men 2 yngel i olika storlekar simmar nu i föräldrarakvariet, där det även bor 2 betta imbellis. Hade tänkt att även dessa två skulle flytta över till det stora akvariet.

Men tror du ungarna har nån chans om de håller sig bland växterna som de verkar göra i det lilla akvariet?
#4 - 14 februari 2008 20:37
Lite svårt att svara på härifrån... ;) Beror på hur stora ynglen är. Om du är osäker så behåll ynglen i en egen burk och göd upp dom först.
#5 - 14 februari 2008 22:13
Nej alltså, jag tänkte på eventuellt kommande ungar. De här har klarat sig helt själva från födseln i samma akvarium som de vuxna plus 2 bettor. Jag såg aldrig några ägg, utan en vacker dag såg jag bara att det simmade en liten unge bland växterna :p Och i dag såg jag en till :)

I 310 liters har guramiyngel klarat sig, men då hade de ju pappan som skyddade dem. Och så var de ju större med.
#6 - 14 februari 2008 22:22
Aha ...OK :) Det där tror jag mest hänger på hur mycket växter/gömställen och hur lite fisk man har, snarare än vilka arter. Så när du flyttar in fiskarna i ett annat akvarium blir det nya förutsättningar. Men räkna med att nya yngel blir mat, det är ju liksom det vanliga. Vill du odla yngel så är det väl lämpligast att fixa med en odlingsburk och ha nät el. liknande för att skydda rommen.
#7 - 14 februari 2008 22:29
Jag jag vet att en del ägg alltid brukar bli uppätna. Och antagligen flera småyngel med. Men jag vill ändå att de ska ha en fair chance liksom.

Får se till att plantera mer mossa då. Javaormbunkar finns det ganska många av.
Bilagor:

Annons