lite akut hjälp med min molly här tack!

#1 - 17 september 2005 16:57
Imorse när jag vaknade såg jag att min molly verkade sjuk, jag tänkte att det beror nog på vattnet och jag mätte. på stickan så verkade No3 vara ganska högt så jag gjorde direkt ett väldigt stort vattenbyte. No2 var det inget fel på tydligen för den visade vitt vilket är OK enligt mätaren (har JBL easy test 5in1)
Så jag hoppades att mollyn skulle se bättre ut när jag kom hem efter en hel dag på stan. tyvärr så såg den ännu risigare ut typ. Jag hällde över den i en plastpåse och hällde i lite nitrivec som jag köpte idag. Samt lite nitrivec ner i hela akvariumet.

Men mollyn såg typ sjuk ut, lite resande fjäll och såg somsagt risig ut. Jag hällde i lite mycopur då jag tänkte den kanske hade någon bakteriell sjukdom osv..

Såg nu för ett tag sedan att mollyns svans hade ett långt "inklipp" i sig. ungefär som att någon hade klippt i svansen, så det var ett långt jack in. När den svajar lite på fenan så ser man att det är isär där. Sen fick jag typ för mig att den kankse har fenröta? för ryggfenan såg lite avtuggad ut, men jag kanske inbillar mig just den saken. Men grejen är nu den att jag kanske borde medicinera med baktopur istället? men jag har redan hällt ner tre droppar mycopur i påsen som den är instängd i.... hur ska jag göra??

Trodde att det berodde på en mindre förgiftning imorse eftersom den var hängig och värdet faktiskt var lite högt. Men den verkar inte ha repat sig så värst. Dom andra fiskarna verkar än så länge ok......
#2 - 17 september 2005 17:29
hej
runt klippet set det lite vit ut eller?
kolla och läs här www.haack.se/sera.htm
#3 - 17 september 2005 17:56
ne det är inget vitt som jag kan se.. :\
#4 - 17 september 2005 18:12
Har du inte lite växter i ditt akvarium? såg det på din zoon.växterna hjälper till att bryta ner tex nitrit som är farligt på fiskarne
#5 - 17 september 2005 18:19
jo jag har kanske lite väl glest i akvariumet. får skaffa lite mera!
#6 - 17 september 2005 20:40
fy f*n, lönlöst alltså!! gjort ALLT för att rädda denna jäkla skitmolly men nog lär det sluta med döden. jag gör typ allt vad jag kan för dom varenda gång men dom sviker mig med döden! vad gör jag för fel? vad är det med dom? är så trött på att råka ut för detta... har bara tre koppartetror och en mal förutom den. roligt kar man kan ha.............
#7 - 17 september 2005 20:51
Vem sviker vem, sa du?
#8 - 17 september 2005 21:01
svea försöker du vara spydig eller? som jag sa så gör jag allt vad jag kan för den/dom. Så du tycker att jag sviker?
#9 - 17 september 2005 21:05
Nej då, men fiskar kan aldrig svika människor.
Svea
#10 - 17 september 2005 21:29
[QUOTE=Hella2]Har du inte lite växter i ditt akvarium? såg det på din zoon.växterna hjälper till att bryta ner tex nitrit som är farligt på fiskarne[/QUOTE]
Nej, växterna hjälper dig inte med nitriten. Bakterier (som finns bla i filtret) bryter ner nitrit (NO2) till nitrat (NO3) som växterna tar upp som näring.
#11 - 17 september 2005 23:45
Jag tycker verkligen att du försökt göra det bästa för mollyn. Jag försökte en gång rädda ett black mollyyngel som fått svamp, antagligen i en skada. (Ja det var vad jag trodde i alla fall). Så jag köpte medicin, satte den i sjukakvarium och pysslade men den mådde bara sämre. Tillslut fick sambon avliva den och det kändes jättetragiskt. Det känns inte som man kan göra så mycket när man inte vet vad som är fel och det är inte så lätt att veta. Jag skulle satsa på en tåligare fisksort än black molly, de är lite svåra tycker jag.
#12 - 18 september 2005 04:16
[QUOTE=heeke][QUOTE=Hella2]Har du inte lite växter i ditt akvarium? såg det på din zoon.växterna hjälper till att bryta ner tex nitrit som är farligt på fiskarne[/QUOTE]
Nej, växterna hjälper dig inte med nitriten. Bakterier (som finns bla i filtret) bryter ner nitrit (NO2) till nitrat (NO3) som växterna tar upp som näring.[/QUOTE]

jaha,så hade man fel igen då:) men mycket växter är bra i allafall,har du salt i akvariet?
#13 - 18 september 2005 08:26
Marlin, jag som tycker blackmollys är så fina, jag brukar köpa av den sorten som har lite läckrare svans. lysstjärt eller vad dom kallas? har fått för mig att dom är lite sönderavlade och därför svåra att sköta. i början när jag startade akvarium och läste om sådant så stog det att blackmolly och guppi var dom perfekta första fiskarna, men ack den "myten" tycker jag allt man får ändra på. jag känner mig typ bara misslyckad som matte till fiskarna när typ vad än man gör är fel. bytte till och med vattnet direkt på morgonen när jag vaknade för jag såg halten var för hög av no3, trodde absolut det berodde på det varför mollyn var hängig. men så fick man bli besviken när man kom hem senare på dagen och dessutom införskaffat nitrivec mest för den mollyns skull.

Hella2, jo jag har börjat ha i salt nu igen för jag har läst att salt är generellt bra till alla fiskar då det skyddar deras slemhinnor lite bättre..

tror jag ska köpa vitamin att tillsätta till dom också, känns som jag får preparera med allt möjligt för medicinerar jag så är inte det bra heller. fattar bara inte vad det är! har försökt bättra på vattenvärdena lite också genom att jag gjorde rätt många och större vattenbyten sist en fisk var sjuk. så illa tror jag inte att jag har i mitt kar att det beror enbart på det..?
men åter till vitaminerna, läste lite i sera handboken och såg en bild på en fisk som var lite röd innuti gälen fram, har tyckts sett att tetrorna ser ut lite så. det kunde tydligen bero på vitaminbrist? snacka om att man får för sig mängder med saker. tacka vet jag katt =((( fiskar dör ju för minsta lilla och vattnet går upp och ner, man börjar bli riktigt irriterad. har bara dessa tre tetrorna nu plus en mal. vet inte om jag vågar skaffa fler fiskar och det känns som att jag vet det kommer hända något då med då. känns inte som att man har mycket till kar nu...
#14 - 18 september 2005 08:57
Det är naturligt att fiskar dör. Om man skall gå in på naturens lagar så är det inte så svårt att se att fiskar massreproducerar sig, därför att de "vet" att deras liv är skört, det finns många fiender från bakterier och virus via parasiter till större fiskar. Deras livsexistens inte bygger på att man bli gammal, utan många. Det finns inte i fiskars genetiska koder att en skada skall läkas eller att en sjukdom skall övervinnas (så som däggdjur får feber). Det som finns programmerat i deras genetiska koder är att fortplanta sig.

Det finns nästan oändligt många sjukdomar en fisk kan drabbas av, precis som hos människor. Skillnaden är dock stor mellan människor och fiskar. Exempelvis tar vi inte blodprov på fiskar och analyserar i laboratorier, vi röntgar inte fiskar och vi opererar inte heller. Huruvida en fisk lider av en förträngning i gallgången eller vitaminbrist är ingen lätt sak för en lekman att avgöra.

Det som händer när en fisk blir sjuk är ofta att den blir hängig i fenorna. De verkar inte orka med att hålla dem uppe. Det märks särskilt hos arter där vi människor aktivt odlat fram större fenor hos fiskarna. Den blir mera stilla, och i naturen äts den ofelbart upp av en rovfisk som får ett lätt byte. I akvariet ser vi dem fara illa tills de dör.

Att försöka medicinera en sjuk fisk till att bli frisk är inte helt lätt. Fråga vem som helst. Fiskar som redan insjuknat är mycket svåra att rädda. Däremot kan en medicinkur i akvariet förhoppningsvis hjälpa de som ännu inte insjuknat att förbli symptomfria.

Det man kan göra som akvarist för att ge sina fiskar en så bra miljö som möjligt är att åstadkomma stabilitet i akvariet. Regelbundna vattenbyten, stabila vattenvärden, inte en massa "experiment" med inredning och filter, samma temperatur och fiskar som passar ihop med varandra. Jag är en varm anhängare av att man inte skall tillsätta något till vattnet, vare sig det är salt, vattenberedningsmedel eller "medicin". Enda undantaget är Nitrivec som vid uppstart eller vid filterhaveri snabbar på bildandet av nya nyttiga bakterier.

I ditt specifika fall så kan det mycket väl vara så att förhöjda värden av nitrit fick din Mollys immunförsvar att försvagas så pass mycket att någon slags sjukdom tog överhanden. Det är mycket svårt att reparera sådana misstag i efterhand, men dina kvarbarande fiskar är säkert mycket nöjda med att du får ned nitrithalten med hjälp av Nitrivec, annars kommer de också med stor sannolikhet att drabbas av sjukdomar och dö för dig.
#15 - 18 september 2005 20:52
jo det är sant. fiskar är ju inte som dom vanliga husdjuren man har..
tror jag får börja avla upp lite fiskar själv så att jag får flertalet av dom istället för att det knappt ska vara några fiskar hos mig. men molly är inget att satsa på mera eller? dom verkar dö rätt lätt....

guppi och tetror är dom bra? sen skulle man ju vilja ha någon annan rolig fisk men som tål lite mer.
#16 - 19 september 2005 04:34
Jag kan ju säga att de flesta levandefödare du köper på zooaffärn är utavlade osv så att de oftast inte är så tåliga direkt. Hur stort akvarium är det?
#17 - 19 september 2005 08:16
Jag har ett 63 liters. Du har det också ser jag! Sen även ett 112 liters. Jag som är ute efter ett större kar just nu, komiskt om det skulle råka bli 112 liter då!

Går det bra för dig med 63 liter? tycker det krånglar en del.
#18 - 19 september 2005 09:51
Hmm.

Du har mycket problem trollet och det känns svårt att råda dig på ett korrekt sätt då det händer något hela tiden.

Om du haft en nitrit topp tidigare som vi varit inne på i andra trådar, så är det möjligt att alla dina fiskar blivit så skadade av den att de har mycket svårt att repa sig och därmed konstant råkar ut för något. Det är möjligt, jag har svårt att se orsak direkt.

Normalt sett så behöver man inte "jobba" så mycket med fiskarna. Det kanske också är en bidragande orsak att de inte mår bra. Kanske för många olika preparat i olika situationer och omrörande i akvariet.

Normal förlopp, nytt akvarie, oavsett om det är 63L eller större.

Rengör akvariet. Använd inte tvål eller starka kemikalier. Skölj mycket noga. Tvätta alla stenar och växter i ljummet till kallt vatten.
Sätt i allting i akvariet.
Fyll vatten sätt igång pump och värmare.
Fyll i rätt dos nitirvec i vattnet.
Låt stå på detta sätt någon dag.
Släpp i några fiskar 2-5 stycken. Tetror är bra.
Låt de gå i tre dagar minst före du släpper i fler. Lever de efter tre dagar så brukar vattnet vara ok.

Fyll med nitrivec varja gång du släpper i fiskar + vid vattenbyten.
Byt 20-30% vatten EN gång i veckan, inte mer.
Det är enbart om nitrithalten skjuter i höjden som du måste byta någon extra gång.

Efter vattenbytet som du gör en gång i veckan, fyll med lite växtgödning.
Akvariet borde fungera bra med detta. Fisk må bra, växterna växa och du bara byta vatten en gång i veckan.. Skall vara allt.

Efter en månads använding av nitrivec kan du sluta använda nitrivec eftersom bakteriefloran borde kunna klara sig själv nu. Släpper du i fler fisk kan du fylla med nitrivec för att du skall känna dig säkrare. Men det skall inte behövas.

Om man haft en nitrittopp som ställt till det för en. Då kan det bli så att man inte kommer ur den utan att låta alla fiskarna dö och börja om från början på det sätt jag beskrev.

Några sätt att faktiskt skapa sjukdom och död hos fiskar är bla. att göra vattenbyten för ofta samt "bråka" med fiskarna för mycket med städning etc..
För mycket eprimenterade med olika växtnäringar och andra preparat åstadkommer också att fiskarna mår dåligt.

Det är svårt att riktigt sätta fingret på vad som händer dig trollet.

Största skillnaden på 63L och större som 200L etc, är att det är mer vatten helt enkelt. Det åstadkommer att saker som nitrit och nitrat halter inte svänger så snabbt.
#19 - 19 september 2005 11:06
peterfag: jag hade bara nitritproblem alldeles i början (6 mån sedan) då dog alla utom en fisk, men även den gick bort för någon vecka sedan. så fiskarna som jag har nu har inget med den nitrit grejen att göra. det som var i helgen vet jag inte riktigt vart den kommer ifrån, no3 som var högt. för jag gör ingenting konstigt med mitt akvarium. det enda var ju att jag bytte lite större mängder vatten för någon vecka sedan då min mollyhane blev sjuk, kanske är eftersvägningar av det. sen bytte jag en större mängd vatten i lördags då jag upptäckte den höga halten, så no3 kanske fortfarande är lite högt eller om det blir det om några dagar igen. hade i nitrivec också i lördags.

har inte preparerat med några medel alls egentligen på länge. slutade med nitrivec då hon på affären sa det inte behövdes nu. för ja kände det var lite onödigt att hälla i det när det gått så länge sedan uppstart. men köpte en flaska av det nu i helgen pga det som hände. sen har jag även köpt en aquatan nyligt för jag tänkte det kunde vara bra på något vis....

och sen har jag i pmdd en gång i veckan för växternas skull...

vet inte varför fiskarna blir sjuk då och då för jag gör som sagt inget speciellt med akvariumet. har inte slamsugit på evigheter nu heller så det enda jag gjort är att byta vatten i karet. så dom kan ju inte blivit så himla stressade av det och sen så borde dom endå tåla att man är nere i grejar lite. brukar vara försiktig så.

det enda som jag gjort på senare tid var att skaffa en dekoration, en bakrund och en rot. men allt det för fiskarnas skull. så dom skulle få lite mer gömslen osv. mer växter kanske jag skulle behöva men tror knappast dom dör för mig för att jag råkar ha 2-3 växter för lite.

jag ska ju snart flytta så jag får ju göra en omstart då, kanske det blir bättre tur för mig efter det. men så trist att det dött så mycket för mig och att dom drabbas av saker som jag inte riktigt vet vad det är. har två mediciner men dom har aldrig hjälpt så det känns jäkligt onödigt att man ens köpt dom. man ser ju aldrig något bra utav det hela! ska börja föda upp lite fiskar själv så det inte blir så jäkla dyrt för mig. tråkigt att molly ska vara så känslig för jag tycker verkligen dom är fina, kanske får föda upp lite egna sådana också.

undrar om du vet ifall dom är jätte petiga på zooaffärerna gällande att ta emot fiskar? vill dom ha speciella vattenvärden som fiskarna levt i osv? tänkte bara ifall man kunde få iväg lite fiskar man fött upp sedan så man inte står där med ett överfullt akvarium.
#20 - 19 september 2005 12:21
Tråkigt, det håller jag definitivt med om. Jag har sett vad som hänt dig i delar på olika trådar här.

Hoppas som du säger att du får bättre tur efter omstart.
Passerar du jakobsberg i Stockholm kan du alltid få några platy av mig, de har jag gott om, just nu bara en månad gamla men de växer.

Din fråga om handlarna är petiga:

En Mona77 har gjort en hemsida där hon gjort en liten undersöking på bl.a. just detta. http://www.monas.se/ hon uppdaterar sin hemsida för tillfället så länken kanske inte fungerar.

Enligt undersökningen finns det gott om fiskhandlare som gärna tar emot hemodlade fiskar. Du kan i många fall få betalt eller kredit i affären.

Skall du föda upp tycker jag absolut du skall skaffa minst ett 150-200L och behålla din 63L som yngelkar. Det är vad jag har och det fungerar bra.
Runt 100 som du varit inne på tidigare tycker jag är lite i underkant.

På Blocket kan man då och då hitta 150-200L för runt 1000:- inkl tillbehören.
Och då är det fina akvarier. Blocket är också fullsmäckat av sådana som försöker sälja gamla skraltiga akvarier för högre summor, skumma förbi dem.
#21 - 22 september 2005 08:29
Tack det var snällt! tror dock inte jag kommer åka förbi sthlm.

Jag får väl ringa och höra med en zoohandlare där jag bor sedan, det ska nog inte vara några problem att få lämna av lite! men man vet ju aldrig.

Jag har iaf komit över ett akvarium nu på 160liter för en femhundring, det var väldigt billigt! Det var två år gammalt, vet dock inte hur allvarligt det är, men men... Det följde med en del fiskar och dom har jag räknat upp i en annan tråd. Min "är 90liters akvarium bra"-tråd.

Har en länk här till en bild som jag tog igår när jag tog min sticka och gjorde ett test, http://picturecenter.kodak2.de/albuming_storage/thumbnails/01/ualbum/095/693095/1/278/22798431_693095_1_05SEP22.jpg

PH var för engångsskull bra! KH är kanske lite tveksamt, men NO3 verkar lite högt! som förut i helgen då jag bytte vatten, gjorde litet vattenbyte igår och tänkte som göra det idag med.
#23 - 22 september 2005 13:34
Som du säger ligger nitrat nivån lite högre, men den ligger inte i det skadliga området. Stickan visar också att du har bakterier som bekämpar nitrit, så det är som det skall.

Det som kan sägas är att du har mycket avfall som bakterierna tar hand om, därför nitrat. Har du ordentligt med växter som mår ok, så borde det inte stiga mer än så. Kolla igen i morgon eller på lördag för att se om det stigit mer före vattenbytet.
Jag förmodar att sticktestet var från lilla akvariet för jag tolkar stickresultatet som "något" överlast.

När du startar igång ditt "nya" akvarium. Skölj stenar och grus. Ta lite grus från ditt fungerande och blanda i utan att skölja dem i ditt nya akvarie. Tag gärna några liter vatten från ditt gamla och häll i det nya.

Skölj filtret noga i den nya, spruta gärna lite nitivec direkt i filtermassan och stoppa i filtret i nya karet.

Låt ditt nya akvarium gå minst ett dygn med vatten, värmare och filter.
Sedan kan du börja flytta dina fiskar.

Två år är ingen ålder på akvarium. Hade det varit mer än tio så kan det finnas fog att undersöka närmare.
#24 - 22 september 2005 14:44
varför har jag mycket avfall som den tar hand om? jag har bara 4 fiskar. Behövs det fler växter tro?

På vilket vis såg du att jag har bakterier som bekämpar nitritet, är det någon av dom där värdena som visar det?

Jag har ju ännu inte hämtat 160l akvariumet så det är det lilla som jag menade nu. Men vart ska jag förvara fiskarna under tiden så dom det nya akvariumet står ett dygn? 63 liters är ju alldeles för litet väl för alla dom fiskarna. Sen kanske någon av de nya fiskarna äter upp mina tetror?

Två år för ett filter börjar det vara mycket? Jag kanske borde köpa ett nytt filter? För han sa det att filtrena är lite svåra att rengöra nu eftersom dom är så pass gamla, dom brukar rengöra dom då och då.
#25 - 22 september 2005 15:01
2år för ett filter är ju nästan nytt.

finns folk som sitter med filter som är bortåt 20-25år gamla och funkar fint.

har en själv som är minst 15år funkar kanon
#26 - 22 september 2005 17:41
oj då, ja men då var det ju lungt.
#27 - 22 september 2005 19:05
däremot kan man behöva byta filtermaterialet då och ibland.
#28 - 22 september 2005 19:39
hm... har jag missförståt lite grejer här? filtermaterialet är det skummgmmit? Vad är det för skillnad på filter och filtermaterialet...
#29 - 22 september 2005 21:19
"Filter" benämns ofta hela mojängen (Pump, behållare, filtermaterial)
"Filtermaterial" är det som du har i behållaren och filtrerar igenom.
#30 - 23 september 2005 06:10
[QUOTE=trollet85]varför har jag mycket avfall som den tar hand om? jag har bara 4 fiskar. Behövs det fler växter tro?

På vilket vis såg du att jag har bakterier som bekämpar nitritet, är det någon av dom där värdena som visar det?

Jag har ju ännu inte hämtat 160l akvariumet så det är det lilla som jag menade nu. Men vart ska jag förvara fiskarna under tiden så dom det nya akvariumet står ett dygn? 63 liters är ju alldeles för litet väl för alla dom fiskarna. Sen kanske någon av de nya fiskarna äter upp mina tetror?

Två år för ett filter börjar det vara mycket? Jag kanske borde köpa ett nytt filter? För han sa det att filtrena är lite svåra att rengöra nu eftersom dom är så pass gamla, dom brukar rengöra dom då och då.[/QUOTE]

Din sticka visade ganska lite nitrit, nitriten bildas av fiskars avföring, fiskmaten och ev ruttnande växter och döda djur som sniglar och fiskar.
Stickan visade också en något högre halt av nitrat. Nitrat är den produkt du får när dina bakterier omvandlar nitriten. Utan bakterier så har du inte den nivån på nitrathalten om inte ditt vattenverk klantat sig rejält.

Nitraten kan växterna använda som näring och därmed minska den nivån.

Ok, den rekomendation om igångstart jag gav dig är den optimala.
Bäst hade kanske varit att förvara de fiskar du får med i det akvariet i t.ex hink eller balja i vatten, helst vattnet som fanns i nya akvariet när du hämtar.

I det läget du inte kan använda det vattnet så föreslår jag att du använder vatten från ditt gamla akvarium. Gör t.ex ett 50% vattenbyte i det gamla och använd det du tagit ut till att fylla hinkar och späd ut med ditt kranvatten så det räcker.

Om inte det går heller. Gör i ordning ditt nya akvarium och fyll först med vatten från ditt gamla, späd sedan ut med ditt kranvatten och fyll på med fiskar och nitrivec.

Jag föreslår att du förbereder före hämtningen av akvariet med hinkar vatten hemma som får stå i rumstemperatur och värma på sig lite.

Nejdå, två år för filtret är inte för gammalt. Sjölj ordentligt i ljummet vatten och spruta nitrivec direkt i filtermassan (filtermaterialet) före användingen så funkar det fint.
#31 - 23 september 2005 08:58
[QUOTE=PeterFag]
Din sticka visade ganska lite nitrit, nitriten bildas av fiskars avföring, fiskmaten och ev ruttnande växter och döda djur som sniglar och fiskar.
Stickan visade också en något högre halt av nitrat. Nitrat är den produkt du får när dina bakterier omvandlar nitriten. Utan bakterier så har du inte den nivån på nitrathalten om inte ditt vattenverk klantat sig rejält.

Nitraten kan växterna använda som näring och därmed minska den nivån.

Ok, den rekomendation om igångstart jag gav dig är den optimala.
Bäst hade kanske varit att förvara de fiskar du får med i det akvariet i t.ex hink eller balja i vatten, helst vattnet som fanns i nya akvariet när du hämtar.

I det läget du inte kan använda det vattnet så föreslår jag att du använder vatten från ditt gamla akvarium. Gör t.ex ett 50% vattenbyte i det gamla och använd det du tagit ut till att fylla hinkar och späd ut med ditt kranvatten så det räcker.

Om inte det går heller. Gör i ordning ditt nya akvarium och fyll först med vatten från ditt gamla, späd sedan ut med ditt kranvatten och fyll på med fiskar och nitrivec.

Jag föreslår att du förbereder före hämtningen av akvariet med hinkar vatten hemma som får stå i rumstemperatur och värma på sig lite.

Nejdå, två år för filtret är inte för gammalt. Sjölj ordentligt i ljummet vatten och spruta nitrivec direkt i filtermassan (filtermaterialet) före användingen så funkar det fint.[/QUOTE]

Så den höga halten jag hade beror på att jag har duktiga bakterier i vattnet? som arbetat med att omvandla, men att nitrat nivån bara samlas upp utan att direkt ta väg någonstans? Kan det bero på att man kanske har för få växter i akvariumet som inte tar upp ordentligt?

Jag kommer ta med mig en ganska stor plasthink att fylla vatten i, ska köpa en på ÖB idag tror jag. Så då kommer jag ha vatten i den + i frysbägen som fiskarna är i och som också har lite vatten i sig. Så blandar jag med lite från det gamla akvariumet + nytt vatten, så borde det gå bra? Undrar bara varför jag ska ha vatten ståendes ett tag? Jag kan ju spola upp ljummet vatten direkt från kranen. Eller det kanske dödar bakterierna i vattnet sen om det är för varmt? Men jag brukar alltid hälla ner ljummet vatten i akvariumet när jag gör vattenbyte.

men vad är själva "filtret" i akvariumet då eftersom det verkar som filter och filtermassa inte är samma?
#32 - 23 september 2005 10:00
[QUOTE=trollet85]
Så den höga halten jag hade beror på att jag har duktiga bakterier i vattnet? som arbetat med att omvandla, men att nitrat nivån bara samlas upp utan att direkt ta väg någonstans? Kan det bero på att man kanske har för få växter i akvariumet som inte tar upp ordentligt?
[/QUOTE]

Exakt.Alternativt att de växter du har inte mår så bra för tillfället.
Regelbundna vattenbyten en gång i veckan så bör inte den nivån på nitrathalten öka. Vad jag kunde se på stickan så är nitratnivån inte i direkt skadlig dos.

[QUOTE=trollet85]
Jag kommer ta med mig en ganska stor plasthink att fylla vatten i, ska köpa en på ÖB idag tror jag. Så då kommer jag ha vatten i den + i frysbägen som fiskarna är i och som också har lite vatten i sig. Så blandar jag med lite från det gamla akvariumet + nytt vatten, så borde det gå bra? Undrar bara varför jag ska ha vatten ståendes ett tag? Jag kan ju spola upp ljummet vatten direkt från kranen. Eller det kanske dödar bakterierna i vattnet sen om det är för varmt? Men jag brukar alltid hälla ner ljummet vatten i akvariumet när jag gör vattenbyte.
[/QUOTE]

Nja, ljummet från kranen beror på om det redan är ljummet i kallvattenkranen.
Du skall aldrig använda varmvatten eller späda med varmvatten från kranen till ljummet.
Vattnet från din varmvattenberedare är inte ok. Det är inte ens rekomenderat för oss människor att dricka. Bara diska och bada i det är ok.
Vatten från varmvattnet innehåller metaller etc som är skadliga.

Jag tar alltid rent kallvatten som jag dushar in i ett par hinkar och låter det stå minst över natten för att ljumma på sig före jag använder det.
Jag dushar in det i hinkarna för att vädra ur ev. klor som finns i vattnet.

[QUOTE=trollet85]

men vad är själva "filtret" i akvariumet då eftersom det verkar som filter och filtermassa inte är samma?
[/QUOTE]

Ordet filter används oftast som helhetsbegrepp för hela pump, filterhus och filtermassa. Dock används också ordet "filter" för filtermassan som du mycket riktigt påpekar. Förväxlinngsrisk råder.

För att vara mer specifik på vad man menar, kan man säga filtermassa, filterpump, filterhus etc.
#33 - 23 september 2005 10:28
[QUOTE=trollet85]Så den höga halten jag hade beror på att jag har duktiga bakterier i vattnet? som arbetat med att omvandla, men att nitrat nivån bara samlas upp utan att direkt ta väg någonstans? Kan det bero på att man kanske har för få växter i akvariumet som inte tar upp ordentligt?[/QUOTE]

finns olika sorters nitrat också.
den nitraten som kommer från fiskar måste mineraliseras först i botten innan växterna kan ta upp den.

Annons