litat akvarium.

#1 - 6 maj 2007 14:08
Hej!

Har tänkt att köpa ett mindre 15l (ca 30cm h och 27 b( akvarium för att ha lite räkor i. är detta för litet om man vill ha ett par st??
är det för litet för att ha några fiskar i också?

Mvh patrik
#2 - 6 maj 2007 15:04
Det är för litet för fiskar ja.

Jag tror att räkor borde gå bra i det men jag låter någon som kan mer om räkor uttala sig mer exakt om det.
#3 - 6 maj 2007 17:34
Behöver inte vara för litet för fiskar, men är du nybörjare ska du nog hellre satsa på enbart räkor i ett sådant.
#4 - 7 maj 2007 15:39
Det blev tilla att jag handlade ett 50l istället!
vad tycker folket att jag ska ha för sand och växter??
jag har någon mörk sand nu som jag fick med..
kan man blanda räkor med många andra fiskar? (som trivs i 50L)

hur många räkor kan man ha i ett 50 l? läste att dom behöver ca 10L, kan jag då ha 5st??? eller hur räknar man?

ha det bra // Patrik
#5 - 7 maj 2007 16:05
Du kan gått och väl ha några räkor där men inte fiskar.
#6 - 7 maj 2007 18:17
Du kan gått och väl ha några räkor där men inte fiskar.

Hej, varför inte fiskar? :confused:

Mvh Patrik
#7 - 7 maj 2007 19:37
I ett 50-lit kan du ha både fisk och räkor. Ett 10-tal räkor till att börja med och kanske ett litet stim av någon liten lugn fisk som neontetra kanske?
#8 - 7 maj 2007 19:47
Olivin skrev:
I ett 50-lit kan du ha både fisk och räkor. Ett 10-tal räkor till att börja med och kanske ett litet stim av någon liten lugn fisk som neontetra kanske?

ja det skulle vara fint, hoppas att dom får yngel också, kan man ju ta med dom till jobbet :) simma lugnt
#9 - 8 maj 2007 07:58
Åh det finns så många andra små fiskar att välja på! :D Här är ett litet axplock http://www.minifische.de/cypr.html

Själv är jag vansinnigt förtjust i mina B.Brigittae - 2 cm röd fisk med glada fenor.
#10 - 8 maj 2007 08:08
Endlers är fina!
#11 - 8 maj 2007 08:14
Men ACK så hungriga. Då får man inte många körsbärsungar kvar ;)
#12 - 8 maj 2007 08:55
Mamma Mia skrev:
Åh det finns så många andra små fiskar att välja på! :D Här är ett litet axplock http://www.minifische.de/cypr.html

Själv är jag vansinnigt förtjust i mina B.Brigittae - 2 cm röd fisk med glada fenor.

Man kanske skulle läst tyska lite till ändå ^^
Kan man ändra till engelska på sidan eller får man försöka förstå ändå?
#13 - 8 maj 2007 08:59
Jag kan ingen tyska alls men brukar köra sidorna genom denna http://babelfish.altavista.com/

Då kan jag iallafall få ett hum om vad de menar :D
#14 - 8 maj 2007 09:14
Man brukar räkna 1 st räka/1 liter vatten om man har filtrering och 1 st räka/2 liter utan filtrering. Men jag som har mycket räkor i kar av olika storlek ser att dom kan leva mycket tätare om man är noga med vattenbyten och inte har massor av fisk i samma kar.
Var väldigt försiktig när du startar upp karet. Om du pallar så vänta minst en månad innan du plockar ner räkor i det. Börja med några småfiskar och gärna posthornssnäckor om du får tag i, som får starta igång balansen i karet.
Om du inte haft räkor förut är det rätt bra att börja med någon av de lättaste och tåligaste, t ex körsbärsräkor. Den som "alla" vill ha är Crystal red och den är lite ömtåligare.
#15 - 8 maj 2007 16:21
Men hallå nu är väl allt missförstått?
från början hette det att akvariet var 15l ni är det 50l:confused:
vilket är rätt?:confused:
#16 - 8 maj 2007 18:42
Men hallå nu är väl allt missförstått?

från början hette det att akvariet var 15l ni är det 50l:confused:

vilket är rätt?:confused:

Om du kikar lite högre upp, så skriver trådskaparen att han köpte ett 50 liters istället för det på 15 liter.

MVH/Anita
#17 - 10 maj 2007 15:58
Hej.
Handlade 8 st amonos igår. han inte läsa att man skulle vänta ett tag.
tänkte lägga i några red cherry om ett tag. ca 12-13 st och några trevliga småfisk =)
sen såg jag några trevliga snälla fiskar som hette molly eller något, svarta var dom =)
tack för alla svar!

Mvh patrik
#18 - 10 maj 2007 16:05
Black molly heter dem svarta sen finns det andra mollys som segelfensmolly mmm
#19 - 10 maj 2007 16:10
patriksg skrev:
Hej.

Handlade 8 st amonos igår. han inte läsa att man skulle vänta ett tag.

tänkte lägga i några red cherry om ett tag. ca 12-13 st och några trevliga småfisk =)

sen såg jag några trevliga snälla fiskar som hette molly eller något, svarta var dom =)

tack för alla svar!

Mvh patrik

Om jag va du så skulle jag sikta på nån mindre fisk, de där mollysarna blir rätt stora och ynglar av sig rätt bra så akvariet blev nog ganska fullt på nolltid.
#20 - 10 maj 2007 16:13
ja jag såg att dom kunde bli typ 10 cm eller något, ska höra med han på kungälvs zoo om han har något kul =)
#21 - 10 maj 2007 16:29
black mollys blir bara 6 cm. Har 3 stycken. Ynglar dem sig då går man till butiken och säljer :)
#22 - 12 maj 2007 18:06
Så, nu är det klart, nu har jag 8 st aminos och 12st red cherry. ingen har dött än och det måste vara bra =) Är sugen på att köpa någon fin snäcka att ha i också men jag hittar ingen beskrivning här,
kan någon skicka en länk på vad som finns så skulle jag bli glad.

Mvh patrik

Annons