Debian är mycket enkel att hantera, pga apt-get och aptitude (med flera pakethanteringsverktyg). Debian finns i tre versioner. Stabel, Testing och Unstable.
Skillnaderna är
Stable: Är som det låter, stabil. Den har dessutom aktiv uppdatering av säkerhetspaket på de paket som finns. Så man talar bara om för apt-get (in filen /etc/apt/source.list) att man vill hämta stabila säkerhetsuppdateringar. Sedan är det bara att köra följande två kommandon för att hålla masinen uppdaterad.
apt-get update (plockar hem listan över uppdaterade paket)
apt-get -u upgrade (installerar uppdateringar och säkerhetspatchade paket samt installerar dessa)
Installationen av paketen sker på så sätt att konfigurationerna inte ändras, har man fått det att fungera, så skall programmen fortsätta fungera efter uppdatering. Annars är det en bugg. Fungerar hur bra som helst.
Testing: Är vad det låter, en testutgåva och den som blir nästa stabila utgåva. Lämplig att köra på en desktop-installation. Men dennan har inte en aktiv säkerhetsuppdatering av paket. De anses komma i de nya uppdateringarna som paketutvecklarna gör. Här "kan" det uppstå problem med uppdateringar, även om det helst inte skall ge detta. Även kan man få problem med buggar i paket, även om de inte är så vanliga. Även här ser man till att paketen är uppdaterade med:
apt-get update; apt-get -u upgrade
Unstable: Här laddas nya paket upp, och om de inte fått någon kritisk felrapport under envecka till 14 dagar så flyttas den över till testing. Här kan paketen ibland generera problem i en installation (därför den heter Unstable). Den är inget för den som inte vill/kan lägga ned tid på att hitta och laga sådanna problem.
När det gäller alla, läs paketens dokumentation via kommandot man, kommandot info och filrena i /usr/shar/doc/PAKETNAMN/*
Jag skulle även undvika att köra en X-server på en servermaskin (och Gnome eller KDE, som är överbyggnad på X11).
Däremot skulle jag installer X-program och bibliotek. Då kan man köra X-program på servern, men få dem att visas på den arbetsstation som man sitter på (om den även kör X11, det finns X11-servrar till Mac och MS Windows). Dvs det bästa av två värdar. Sedan skulle jag köra Debian Stable på den.
Har jag många maskiner som jag skall installera på, så titta på FAI, vilket är ett system att installera och anpassa installationen på många maskiner (maskinparker på 2 till tusentals maskiner). Om jag har andra distributioner,så skulle jag även titta på cfengine. Det är ett program som klara av att adminstrera/kontrollera filer på många maskiner genom (relativt) enkla konfigureringsfiler.
Sedan finns det några andra distributioner som är baserade på Debian, exempelvis Knoppix eller Morphix. Det finns fler distributioner som är baserad på Debian.
Debian har även stöd för flera olika maskinarkitekturer i Linux (ex powerpc, MIPS, M68000, SPARC, IBM Stordator etc) samt även andra os (Någon av BSD, NetBSD? men även Hurd). Se
http://www.debian.org/
Så, om man vill ha automatisk uppdatering/distribution på många maskiner, är Debians paketsystem det bästa jag sett hitintills, möjligen kanske i konkurens med NetBSD ports. Det slår i vart fall Redhat (et al) RPM-format med hästlängder.
Och, då har jag hällt min del av fotogen på brasan... ;-)