Limma om helglaskar...

#1 - 19 februari 2010 08:27
Funderar på att limma om ett helglas jag har när det ändå är tomt.
Har limmat om alukar förut men aldrig helglas, något speciellt man bör tänka på eller är det samma tillvägagångsätt?

Tack på förhand!
#2 - 19 februari 2010 15:50
Det ända du egentligen behöver tänka på är att rengöra ordentligt med aceton eller liknande rengöringsmedel samt brukar dom flesta använda tändstickor för att få ett bra mellanrum mellan glasen.

Sen att du köper rätt silikon beroende på volymen karet är.

Lycka Till!
#3 - 19 februari 2010 18:19
Jag har inte tänkt röra limmet mellan glasen, utan bara lägga silikonfogar, hoppas ni förstår....
#4 - 19 februari 2010 18:31
det viktiga är som sagt att ytorna är fettfria, sen kan det vara lite vanskligt om nu inte de gamla och nya silikonet är kompatibelt med varandra.

Lättaste är att du först testar på en liten yta till exempel långt upp så att du ser att det fungerar!

Du behöver nog inget speciellt silikon kolla med clas ohlson till exempel som säljer akvarie silikon för runda 50 lappen!
#5 - 19 februari 2010 19:41
det står på tuben om det är till småakvarier annars står det inget om det, såg det på brädgården här hemma att det var till akvarier upp till 60L
#6 - 19 februari 2010 20:33
Som sagt, har limmat om kar förr men inte helglas, så jag vet hur jag ska gå tillväga.
Använder Bostik glas-silikon.
Vill bara inte att det ska ramla ihop som ett korthus när jag tar bort det gamla.
Men jag får, som du sa, prova och se. I värsta fall får det bli totalrenovering:)
#7 - 19 februari 2010 21:36
Har just tagit bort några foger och det såg inte alls bra ut. Något pucko har limmat över gammal silikon... Är just nu ganska glad att det inte hänt en olycka....
Och bitarna håller ihop:)

Annons