Limma om akvarium.

#1 - 11 februari 2007 18:56
Hejsan jag är nu här o hoppas få all den hjälp jag behöver med mitt nya intresse.:)

Det är så här att jag fått ett akvarium på 630L som en skarv har släppt i.

Nu till mina frågor.

Kan jag limma det själv? har inte tummen mitt i handen men är inte glasmästare heller.
sen hur mycket kostar det o få det om limmat av en glasmästare, givetvis vet jag att det skiljer mellan dom, men mellan långfingret o tummen.

Men jag är plåtslagare så jag tänkte när man väl limmat om framsidan att knäcka 4 vinklar o limma dom med silicon på alla 4 vertilkala skarvarna. Räcker det eller måste det vara runt om för det ska ge nån effekt o få akvariumet starkare så det inte kommer o släppa igen i nån fog. Det kommer o bli kanon snyggt med dom vinklarna för det står på en svart bänk som akvariet är lite nersjunket i samt lysrampen ligger ovanpå nedsänkt en bit över akvariet.
#2 - 11 februari 2007 19:05
ska du få ett hållbart akvarium bör du silliera om det på insida.

Provar du din idé kan du skriva hur det gick.
#3 - 11 februari 2007 19:24
Jag hade tänkt o ta bort hela framrutan o göra ren den o siliconera om den.
#4 - 11 februari 2007 19:32
PIRU skrev:
Jag hade tänkt o ta bort hela framrutan o göra ren den o siliconera om den.

Skulle jag va dig så skulle jag nog plockat ner hela karet....
har de pajat på en sida så lär de ryka rätt snart på andra.
jag skulle inte våga att riskera det iaf, lagar du på ena sidan så får du troligen starkare där vilket kommer leda till att de i slutändan ryker i andra änden med.

Är det någon form av ram du menar att du ska göra sen?
det måste du nog ha runt på för har de det enbart i ändarna kommer du troligen få spänningar i karet och skiten går håt helvete... rent ut sagt.
#5 - 11 februari 2007 19:51
Okej!

Om Glasmästarn ska skära ner det o limma om det vad skulle det kosta ungefär?
#6 - 11 februari 2007 20:44
jag vet inte vad de kan kosta, men de är ju ett snabbt telesamtal så får du nog veta det, men om du plockar ner det själv och rengör så blir de troligen mycket billigare, men som sagt skulle inte chansa på att bara fixa framrutan, för har en ruta lossnat så finns de ju risk att fler gör det.
#7 - 11 februari 2007 20:52
Det är så satans tungt och har inte så mycket hjälp o hålla på med det så det blir mer eller mindre omöjligt o göra det själv.

Vettigare om de gör allt från början till slut i såna fall.

Jag fråga han men det kunde han inte svara på föräns han sett det sa han. Jag är nyfiken för jag har inte råd just nu o lägga ut tusentals kr på o få det limmat bara.
#8 - 11 februari 2007 20:57
prova sätt in en annons här på zoopet o fråga om här finns nån som kan hjälpa dej limma det .Borde ju finnas nån som limmat sina kar här ju
#9 - 11 februari 2007 21:17
aaah smart idé

Tack!

Han är bortrest tydligen han som skicka ut guld-medlemskap så¨jag får vänta med o kunna lägga ut annons o då hinner jag få lön o allt sånt. Jag vill ha i gång detta så fort som möjligt då det ska stå i några veckor så man vet att allt funkar med vatten o.s.v. innan man kan släppa ner fisk i det.

Men en följdfråga då täcker hemförsäkring det eller ska man ha kvitto att ett proffs gjort det? eller är det olika från olika försäkringsbolag.
#10 - 11 februari 2007 22:22
Googla och gör själv.. det är roligast. Men börja med små akvarier först skulle jag säga.
#11 - 11 februari 2007 22:44
Googla och gör själv.. det är roligast. Men börja med små akvarier först skulle jag säga.

Som jag sa jag har inte tummen mitt i handen byggt många mindre akvarium och även Terrarium för den delen, men detta är på över 600L vill inte ha dom litrarna i sovrummet som förra ägaren fick. Fast han hade det i köket.

Jag vill att nån som har erfarenhet av och bygga stora kar eller en glasmästare gör det.
#12 - 12 februari 2007 01:21
Säkraste är ju att ringa och kolla med just ditt försäkringsbolag vad som gäller hos dom för hemmalimmade. För en del räcker det med att det är "fackmannamässigt" gjort. Så gör du själv var väldigt noga

Annons