Limma akvarium

#1 - 9 februari 2009 20:45
Ska limma några egna kar med måtten 50långt, 35högt och 40brett. Men hur skall jag lägga glasen? Ställa allt uppe på botten glaset eller sätta det runt botten glaset? Och måste jag ha ett mitten stabiliserings stag till ett så pass litet kar?

MVH/Malawifisken
#2 - 10 februari 2009 11:41
att ställa ovanpå bottenglaset känns som godtagen standard och hade nog hållt mig till den, enklare att limma så oxå.
Sen om du bara har rätt tjocklek på glaset är ett mittstag absolut inte nödvändigt på ett kar med dom måtten.
#3 - 10 februari 2009 12:18
Att limma ihop ett sånt litet kar kvittar om man ställer glasen på botten eller runt om botten.
Men enklast att limma blir om man har glasen runt botten. Samma sak gäller om man limmar ihop ett stort akvarium, dvs att glasen limmas runt bottenglaset.
35 högt så räcker det gott o väl med 5-6mm glas och mittstag behövs inte.
Däremot så är det bra om du limmar fast en list 5-6 mm ner på kortsidorna, så du kan lägga täckglasen på dom.
Bilagor:
#4 - 10 februari 2009 14:14
Det skall vara 5mm glas. Bra då skiter jag i mitt staget, skulle bara vara i vägen i ett så litet kar. eller i 15st så små kar rättare sagt... okej men då e de typ skit samma då om jag ställer glasen på eller runt bottnen? ska bygga en ställning nämligen med 15St sådana kar i. Tänkte ha 45*95mm trä reglar som ställning. Vad tror ni om det? räcker det eller är det i över kurs? kan ju göra vilken dimention som helst då jag själv jobbar på sågverk. ( Och min mor jobbar på ett glas verk så hon får stå för glaset):d

Annons