Limma 8 kantigt akvarium

#1 - 1 september 2004 13:54
Hej!
Jag fick ett 8 kantigt akvarium i helgen som behöver limmas om. Eftersom jag tidigare byggt två st avarier så tror jag att jag kan det här. Men jag undrar över en sak. Hur stora behöver fogarna på insidan vara? Räcker det med ca 3-5 mm breda fogar eller är det för lite? Ska fogarna vara "designade" på något speciellt sätt för att de ska hålla bättre (platta, tjocka etc.)?
Mvh Maria
#2 - 2 september 2004 11:17
Hej!
Snälla, är det ingen som vet?
Mvh Maria
#3 - 2 september 2004 11:40
Gå till en zooaffär och kika på ett befintligt.
#4 - 2 september 2004 11:50
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7828
Kolla denna
/Lasse
#5 - 2 september 2004 23:30
Hej!
Eftersom akvariet är 8 kantigt så får man lägga en fog på utsidan (det är den som sitter mellan glasen) och en på insidan. Fogen på utsidan är inget problem utan den är lätt att få snygg, den är näst intill perfekt efter man dragit av den jämsmed glaset. Men den fogen på insidan är mycket svårare (speciellt eftersom jag använder svart silikon). Om man drar med fingret för att platta till den så kletar den ut sig över glaset och blir alldeles för bred. Men detta har jag lyckats lösa genom att jag då tar ett rakblad och fixar till kanterna och tar bort överflödiga kletet. Men jag är orolig för att jag kanske tar bort lite för mycket av fogen på insidan. Men den fogen är kanske inte så viktig som den på utsidan?
Undrar också över hur jag ska få bort den tunna silikon hinna som blir efter att man har tagit bort överblivet silikon från glaset.
Mvh Maria
#6 - 3 september 2004 02:54
om karet inte är för stort tror jag inte det spelar någon större roll hur bred fogen är på insidan trycker blir inte för stort i ett tex. 20l kar som dom 8-a kantiga karen brukar vara i storlek. Nu antar ju bara att det är ett litet kar eftersom du inte uppgett storleken på det då...
#7 - 3 september 2004 15:20
Hade akvarietillverkning för ett par år sedan. Då la vi bara siliconet från utsida och tog sedan en plastspackel och drog bort det överflödiga på utsidan, insidan fick bli som den blev. Byggde ett par hundra på det sättet utan problem.
#8 - 3 september 2004 15:40
När jag säger fog på insidan så menar jag att det måste vara ett melanrum mellan glasen! Dom får inte ligga och "gnaga" mot varandra! Så ett mellan rum på insidan mellan 0,5-1mm!!
/Lasse
#9 - 3 september 2004 17:50
Hej!
Karet är på strax under 100 liter om jag har räknat rätt. Så det borde ju vara lite tryck på fogarna i alla fall.
Jag tycker också att det verkar som om fogen på utsidan verkar vara den viktiga i ett 8 kantigt akvarium, men vill vara på den säkra sidan och ha en på insidan också.
Mellanrummen mellan glasen varierar ganska mycket. Det kan vara allt mellan i princip inget alls till ca 3 mm. Men eftersom glasen är viklade i 45 grader så är ju det mellanrumet längst in där det är som smalast, längst ut är det ju mycket bredare.
Mvh Maria
#10 - 4 september 2004 10:50
Man trycker altså siliconet genom glasskarven, blir det väldigt mycke silicon på insidan är det snyggast att skära bort det när siliconet har torkat.
#11 - 4 september 2004 14:58
Hej!
Ska man verkligen skära bort silikon efter att det har torkat, eller spelar det ingen roll?
Mvh Maria
#12 - 4 september 2004 15:04
Skära bort siliconet jör man bara för syns skull
/Lasse
#13 - 5 september 2004 10:48
Hej!
Jag har fått för mig att om man skär i silikonet efter att det har torkat så finns det risk för att det inte håller lika bra. T.ex. att det börjar släppa i kanterna.
Mvh Maria

Annons