Lilla Snigel akta dig...akta dig....

#1 - 27 augusti 2008 21:39
Såg en lliten brun snigel med skal i akvariet ?
Va 17 kom den ifrån?
Har inte köpt växter på ett tag....hmmmm.

Är den/det farlig för fiskarna ??

Snigeln bor idag i en glasburk med vatten och lite grönt i.

Tjo flöjt [:-90]
#2 - 27 augusti 2008 21:44
Snäckan är inte farlig, tvärtom. Den hjälper till att hålla ditt akvarium rent. Äter alger och matrester.

Däremot gör du som du vill om du behåller den eller inte. Risken finns att det kan bli en del av dom om man inte plockar ibland, ifall då behåller den.

Jag plockar vid vattenbyte för att hålla snäckbeståndet nere ;)

Sen är det så att om du inte matar dina fiskar för mycket kommer det lösa sig självt.
#3 - 27 augusti 2008 21:46
Kan vara en physa-snäcka, de är små och ha ganska bulligt skal med en liten spets på toppen och är vanliga (sniglar saknar skal, snäckor har skal). Den kan ha kommit med växter du köpt tidigare, men då varit pytteliten och inte synts till. Den är absolut inte skadlig för fisken, utan gör nytta genom att den äter alger och matrester.

Enda nackdelen är väl att de kan bli väldigt många om man övermatar, och det ser ju inte så snyggt ut om det kryllar av dem. Har några stycken i mitt akvarie, tycker de är rätt trevliga.
#4 - 27 augusti 2008 22:11
Nina82 skrev:
Snäckan är inte farlig, tvärtom. Den hjälper till att hålla ditt akvarium rent. Äter alger och matrester.

Däremot gör du som du vill om du behåller den eller inte. Risken finns att det kan bli en del av dom om man inte plockar ibland, ifall då behåller den.

Jag plockar vid vattenbyte för att hålla snäckbeståndet nere ;)

Sen är det så att om du inte matar dina fiskar för mycket kommer det lösa sig självt.

aaaahaaa..

Va bra... då åker den ner i karet igen. Den är ju ganska söt :)
#5 - 27 augusti 2008 22:14
Kan vara en physa-snäcka, de är små och ha ganska bulligt skal med en liten spets på toppen och är vanliga (sniglar saknar skal, snäckor har skal). Den kan ha kommit med växter du köpt tidigare, men då varit pytteliten och inte synts till. Den är absolut inte skadlig för fisken, utan gör nytta genom att den äter alger och matrester.

Enda nackdelen är väl att de kan bli väldigt många om man övermatar, och det ser ju inte så snyggt ut om det kryllar av dem. Har några stycken i mitt akvarie, tycker de är rätt trevliga.

När jag berättade för grannen så sa hon att det var en parasit som sätter sig i gälarna på fiskarna...men jag tyckte det verka skumt :confused:
Nä ska släppa ut den stackarn nu.

Tack för hjälpen
#6 - 27 augusti 2008 22:16
kikkipikki skrev:
När jag berättade för grannen så sa hon att det var en parasit som sätter sig i gälarna på fiskarna...men jag tyckte det verka skumt :confused:

Nä ska släppa ut den stackarn nu.

Tack för hjälpen

:eek: :D .. Vad hade HON druckit [:-36] :p

Men den var rolig, den :D
#7 - 27 augusti 2008 22:18
Öh, har grannen akvarium eller inte??
Du lär inte se, än mindre kuna ta på parasiter som sätter sig i gälarna på firrarna. Skit du lugnt i grannen, hon verkar mest beskäftig.
#8 - 28 augusti 2008 10:14
bra sagt mumin :-D

Annons