Likstela slangar på ytterfiltren, hur gör ni för att få dem medgörligare?

#1 - 25 februari 2008 09:32
Nu när jag har pillat med mitt Eheim 2028 ytterfilter märkte jag att de gröna slangarna till och från karet hade ett svårt fall av Rigor Mortis (likstelhet). Det går ju #¤%# inte att få ner dem i karet utan att slang och utsug/strilrör hamnar i nån stel vinkel som ser för jä*** ut. Det är liknande, men mindre, problem med mitt Tetratec 1200 ytterfilter.

Är jag ensam om detta problem?
Ifall inte, hur har ni andra gjort för att få till mjuka och följsamma slangar?
#2 - 25 februari 2008 10:07
Nya slangar kanske kan vara något?
Annars bör det väl gå att doppa dom i lite varmt vatten innan du böjer till dom.
#3 - 25 februari 2008 10:24
Köp silikonslangar som är mera lätt böjliga.
Det där med att värma slangar är en temporär lösning.
eheims slangar är ju av pvc och pvc torkar, stelnar.
#4 - 25 februari 2008 10:44
Jag har själv både de gröna slangarna och en typ av rökfärgade slangar. De rökfärgade blir inte alls stela, men de gröna blir stenhårda.
#5 - 25 februari 2008 11:12
Tror nog att de rökfärgade kan vara pvc men av annan kvalitet.
Även så kan de rökfärgade vara silikonslangar.
#6 - 25 februari 2008 13:04
Vad är förväntad livslängd på PVC-slangar?
#7 - 25 februari 2008 14:50
Nästan alla slangar stelnar förr eller senare, men som sagt så är ju silikonslangar ett alternativ, dyrare så klart men det är ju allt som är bättre;)
Livslängden är nog nästan oändlig men om du tex flyttar eller bygger om filtret så bör man byta dom just för att vinklar och passning sällan passar igen. Bara för att dom är stela så läcker dom ju inte, mer otympliga och irriterande när man ska pyssla med filtret..
Själv så skulle jag väl byta efter några år, bara för att jag är petig som fan med ytterfilter :) Men gissningsvis så kan du köra med samma slang mycket längre - om filtret bara får stå ifred...
#8 - 25 februari 2008 14:59
Jag testade för övrigt att i en sådan vinkel "bryta" slangen 90 grader mot vinkeln, om du förstår? Alltså knäcka den fram och tillbaka åt det hållet den inte varit böjd. Den blev bra mycket mjukare igen och höll fortfarande helt tätt. Testa att bryta och böja lite fram och tillbaka och se om du får tillbaka rörligheten i den!
#9 - 26 februari 2008 12:49
Kanske man kan ta en sån här Böj som man brukar dra slangar i?
#10 - 26 februari 2008 12:56
Det finns annars 90-graders böjar att köpa.
#11 - 26 februari 2008 16:08
firefox75 skrev:
Köp silikonslangar som är mera lätt böjliga.

Det där med att värma slangar är en temporär lösning.

eheims slangar är ju av pvc och pvc torkar, stelnar.

Tänk bara på att silikonslangar har en utfällning av sk eftalater eller mjukgörare...det har inte pvc, föredrar nog att hålla dem i lite varmvatten istället för en massa kemiska otrevligheter...men det är jag.

Ingen slang har en "oändlig livslängd" då plast är ett material som aldrig blir helt "tätt" utan har porer så samlas dt smuts och avlagringar där hur mkt du än rengör, dessutom så har vatten en uttorkande effekt på plastslangar, det är därför de blir stela

Annons