Liggunderlag - vilket?

#1 - 25 november 2005 17:10
Hejsan!

Imorrn får jag mitt nya 375L kar levererat. Tidigare har jag inte använt varken frigolit eller liggunderlag i botten under gruset. Tänkte att jag skulle göra det denna gången då jag planerar att ha lite större stenar.

Går det bra med vilket liggunderlag som helt? Eller ska man tänka på något speciellt som tex att de inte får innehålla vissa kemikalier eller liknande?
HazelCR
#2 - 25 november 2005 18:34
De senaste som jag köpt har varit från ÖB. De har varit gröna. Jag har dem i flera av mina kar.
#3 - 25 november 2005 18:44
har man sånt i karen??
varför?
#4 - 25 november 2005 18:47
När jag var och köpte mitt 250L med Malawi begagnat så köpte jag ett grönt på Jysk,verkar funka bra,ingen har dött utav det i allafall nu på snart två månader.:-)
#5 - 25 november 2005 18:50
Verkar som att det går att ha vilket man vill nästan :)
#6 - 25 november 2005 18:52
[QUOTE=patricia76]har man sånt i karen??
varför?[/QUOTE]

Det är bra att ha om man har stora stenar och bygger stenhögar. I fall det skulle rasa så dämpar liggunderlaget fallet. Och förhoppningsvis så spricker inte bottenglaset.
#7 - 26 november 2005 10:43
Jag har ett rätt tjockt (drygt 1 cm) och mörkgrått liggunderlag från Stadium. Lite dyrare, men färgen är nåt i stil med skiffer och grafit, så det gör inget om det grävs fram. Fast jag silikonade ändå på sand på hela liggunderlaget för säkerhets skull.
#8 - 26 november 2005 10:49
Vaaaa.... det kan ju aldrig va bra att ha i vattnet! Du har ju ingen aning vad dem lnnehåller. kan innehålla en massa farliga ämnen som så småningom löser sig i vattnet. Korkat!
#9 - 26 november 2005 10:56
[QUOTE=sunkan aspidoras]Vaaaa.... det kan ju aldrig va bra att ha i vattnet! Du har ju ingen aning vad dem lnnehåller. kan innehålla en massa farliga ämnen som så småningom löser sig i vattnet. Korkat![/QUOTE]
Eh? Det finns mängder och åter mängder av folk som har liggunderlag i botten av akvariet, och jag har hittills aldrig hört talas om ett liggunderlagsrelaterat dödsfall.
#10 - 26 november 2005 12:44
Jag köpte mig ett grönt på Biltema gjort av Polyeten-cellplast. Så nu håller jag verkligen tummarna för att det inte löser sig med vattnet.
#11 - 26 november 2005 14:26
Ja det verkar ju funka med liggunderlag också:) Har själv bara använt frigolit som är beprövat. Men varför inte liggunderlag dessa smular i alla fall inte.

fortsätt prova så går det framåt.

mvh erik
#12 - 26 november 2005 15:09
Håller på för fulla muggar med att sätta upp akvariet. Är precis klar med bänken. Så, nu blir det en kaffe så länge.
#13 - 26 november 2005 15:17
Jag undrar om någon vet om liggunderlag är längre än 212cm? Jag ska köpa ett att ha under ett akvarie.
#14 - 26 november 2005 15:59
Tyvärr så var mitt bara 180cm... De tänkter tydligen inte på de som är 180+ långa :D
#15 - 26 november 2005 16:02
Hur bredda är dom då? Kan dela ett på bredden om de är breddare än 64cm.
#16 - 26 november 2005 16:05
Altså
Hur har du tänkt dig att Polyeten-cellplast. skulle lösas upp i ditt akvarium

Har du typ Fiskar från Neptunus eller typ klorväte i ditt akvarium eller alkaliska kemikalier ?

När du lyckas lösa upp Plast i rent vatten så får du nog nobellpris

Vist fins enzymer o bakterier som kan lösa plast men då sackar vi om ÅR
#17 - 26 november 2005 16:11
Jag undrar om någon vet om liggunderlag är längre än 212cm? Jag ska köpa ett att ha under ett akvarie.

En del akvarieaffärer har liggunderlag på rulle (modell stor) som man kan köpa per meter.
#18 - 26 november 2005 17:26
[QUOTE=mayday]Altså
Hur har du tänkt dig att Polyeten-cellplast. skulle lösas upp i ditt akvarium

Har du typ Fiskar från Neptunus eller typ klorväte i ditt akvarium eller alkaliska kemikalier ?

När du lyckas lösa upp Plast i rent vatten så får du nog nobellpris

Vist fins enzymer o bakterier som kan lösa plast men då sackar vi om ÅR[/QUOTE]

Jadu, tyvärr har jag inte din kunskap om kemikalier. Det var därför jag frågade först. Jobbar liksom inte inom det området för fem öre. Däremot kan jag lösa mekaniska lösningar åt dig :)

Men, tack endå för ett svar. Nu vet jag ju :)
#19 - 27 november 2005 00:09
[QUOTE=dinajel][QUOTE=sunkan aspidoras]Vaaaa.... det kan ju aldrig va bra att ha i vattnet! Du har ju ingen aning vad dem lnnehåller. kan innehålla en massa farliga ämnen som så småningom löser sig i vattnet. Korkat![/QUOTE]
Eh? Det finns mängder och åter mängder av folk som har liggunderlag i botten av akvariet, och jag har hittills aldrig hört talas om ett liggunderlagsrelaterat dödsfall.[/QUOTE]

enkel lösning som funkat bra för många under lång tid.
själv tror jag frigolit är bättre.
en större sten kan mycket väl pressa lite större korn rätt igenom liggunderlaget om man har till exempel grävandes fiskar men 1cm frigolit stoppar det emsta.

med tanke på smulning kanske det går att stoppa genom att bre på silikon.
#20 - 27 november 2005 00:14
Tror inte det är någon fara med liggunderlaget. Det la sig riktigt bra under bottenmaterialet. Inget silikon eller nått. Det var ganska så tjockt också 10mm. Får säga att jag blev nörjd med det. Och så är det inte lika lätt för mina Malawisar att ta tuggor av det då det är mer kompakt än normal frigolit. Var som hittat. 40:- :)

Annons