Liggunderlag under akvarium?

#1 - 3 januari 2006 15:06
Hej! Har kollat gamla trådar men ej hittat vad jag söker. Har fått rådet att skära till ett liggunderlag stort som bottenytan på glaset på mitt aluramsakvarie på 375l. Det ska ligga närmast under karet. Jag är orolig över att det ska bli för hårt tryck på glaset underifrån, så det går sönder när vatten kommer i karet. Liggunderlaget är 1cm tjockt och kommer ju att tryckas ihop ordentligt men i allafall.... Vad tror ni?? I övrigt står karet på en aluställning och en ekskiva. MVH.
#2 - 3 januari 2006 15:45
förstår inte riktigt...var ska trycket underifrån komma ifrån? Är det ett aluram kar så är det inte nödvändigt med liggunderlag under karet. Liggunderlag/frigolit under karet har man för att minimera risken för punktbelastningar på glaset som kan orsakas av små grus/sand korn
#3 - 3 januari 2006 16:19
samt trycket kommer ju ovanifrån så bir inte mer belastning med frigolit/liggunderlag

snarare så jämnar du ut belastningen
#4 - 3 januari 2006 16:55
Menar att det ser ut som om karets glasyta kommer att vila på liggunderlaget och ramen kommer ej att ligga emot skivan, dvs hänga fritt några mm ovanför. men liggunderlaget kanske plattas ut tillräckligt när jag vattenfyllet karet..
#5 - 3 januari 2006 17:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om du har ett ramakvarie behöver du inget liggunderlag under.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Liggunderlag har man under om man har ett helglas, där glaset vilar direkt mot bänken. Om man då råkar få ett sandkorn el dyl emellan glas och bänk så kan glaset lätt spricka.[/COLOR][/FONT]

Annons